۳۰ درصد جمعیت کشور کودکان هستند/ احصا ۲۰ حق کودک
۳۰ درصد جمعیت کشور کودکان هستند/ احصا ۲۰ حق کودک

به گزارش اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از خبرنگار مهر، مظفر الوندی صبح یکشنبه در کارگروه امور بانوان و خانواده اردبیل تصریح کرد: این میزان جمعیت بیانگر اهمیت برنامه‌های حوزه کودک است. وی با اذعان به اینکه کودکان امروز رهبران و مدیران فردا هستند، اضافه کرد: تأکید ما به حقوق کودکان نه صرف نگاه صدقه‌ای […]

به گزارش اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از خبرنگار مهر، مظفر الوندی صبح یکشنبه در کارگروه امور بانوان و خانواده اردبیل تصریح کرد: این میزان جمعیت بیانگر اهمیت برنامه‌های حوزه کودک است.

وی با اذعان به اینکه کودکان امروز رهبران و مدیران فردا هستند، اضافه کرد: تأکید ما به حقوق کودکان نه صرف نگاه صدقه‌ای و عاطفی بلکه نگاهی حق مدارانه است.

دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک با تأکید به اینکه ۲۰ حق مرتبط با کودکان از منابع مختلف استخراج شده است، اضافه کرد: از جمله این حقوق، حق آموزش، تفریح و توجه به مصالح کودک است.

الوندی با تأکید به اینکه در برخی مواقع از جمله در موضوع کودکان کار، دفاع از حقوق کودک بر اساس مصالح بزرگ‌سالان مدنظر قرار می‌گیرد، ادامه داد: این در حالی است که بر اساس قوانین حمایت از خانواده رعایت غبطه و مصلحت کودکان و نوجوانان در کلیه تصمیمات دادگاه‌ها و مقامات اجرایی ضروری است.

وی افزود: از جمله معتبرترین اسناد بین‌المللی حقوق کودکان پیمان‌نامه حقوق کودک است که به دلیل توجه به ضروریات حقوق کودک فارغ از فرهنگ کشورها توانست در بازه چهارساله همه کشورها از جمله ایران را عضو خود کند.

دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک تأکید کرد: ما از سال ۷۲ عضو کنوانسیون شدیم و تا سال ۹۴ فعالیت‌ها بیشتر در سطح ملی بود؛ اما از سال ۹۴ فعالیت در استان‌ها آغاز شده و هم اینک مرجع در ۲۴ استان از جمله اردبیل راه‌اندازی شده است.

الوندی با بیان اینکه به لحاظ قوانین داخلی و خارجی دستمان در حقوق کودک پر است، اضافه کرد: به عنوان مثال در چشم‌انداز ۱۴۰۴ به برخورداری جامعه از جمله کودکان از سلامت و رفاه تأکید شده است.

وی افزود: بر اساس مطالعات ارزش‌ها و قواعد بنیادی که می‌بایست در اقدامات مربوط به کودکان موردتوجه قرار گیرد، عدم تبعیض نسبت به کودکان به ویژه دختران، رعایت منافع عالی کودکان، احترام به نظرات کودکان، رویکرد جمعیت محور، توجه به نقش خانواده، دانش‌بنیان بودن اقدامات و پاسخگو بودن دست‌اندرکاران است.

دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک افزود: در چشم‌انداز حقوق کودک در جمهوری اسلامی ایران نیز رشد یافتگی، انگیزه برای پیشرفت، برخورداری از سلامت، حمایت کامل کودکان و سهم قابل‌توجه در مشارکت اجتماعی تأکید شده است.

الوندی حمایت از کودکان را محدود به کودکان آسیب دیده ندانست و گفت: در برنامه‌های حمایتی تمامی کودکان تحت حمایت هستند.