خرمگسان معرکه / موضع لیست امید برای انتخاب شهردار تبریز چیست؟
خرمگسان معرکه / موضع لیست امید برای انتخاب شهردار تبریز چیست؟

اویاقلیق: در کمتر از یک ماه آینده شهردار تبریز انتخاب خواهد شد و برخلاف موفقیت اصلاح طلبان و معتدلین حامی دولت در کسب کرسی های پارلمان شهری، جنب و جوش خاصی در ارائه برنامه و یا معرفی گزینه های مورد نظرشان جهت تصدی گری شهرداری تبریز دیده نمی شود. به نظر می رسد حالت خلسه […]

اویاقلیق: در کمتر از یک ماه آینده شهردار تبریز انتخاب خواهد شد و برخلاف موفقیت اصلاح طلبان و معتدلین حامی دولت در کسب کرسی های پارلمان شهری، جنب و جوش خاصی در ارائه برنامه و یا معرفی گزینه های مورد نظرشان جهت تصدی گری شهرداری تبریز دیده نمی شود.

به نظر می رسد حالت خلسه رخ داده در طیف پیروز انتخابات شورا ناشی یک بی برنامگی و عدم شناخت منتخبین از وضعیت شهر و پارلمان شهری است.
اما مهم تر از رفتار نامفهوم و پیام های ضد و نقیض از اردوی طیف حامی دولت در شورای شهر تبریز، انتشار برخی اخبار ناامید کننده از تغییر و تحولی است که شهروندان از انتخابات اخیر به دنبال آن بودند.

دبیری که رسما بقای وضع موجود را خواسته و خود نجفی نیز علنا آمادگی خود را برای ادامه تصدی گری ریاست شهرداری، رسانه ای کرده است. اصلاح طلبان نیز در هفته های بعد از انتخابات از نجفی بعنوان یکی از گزینه های مطرح خود برای ریاست سازمان شهرداری نام برده اند. اما نکته جالب ماجرا اینجاست که غیر از نجفی گزینه جدی دیگری را مطرح نکرده اند. بعبارتی دیگر از سوی اردوگاه اصلاح طلبان فعلا اعلام مواضع شخصی و محک زدن جو رسانه ای و افکار عمومی جای خود را به شهامت رسانه یک حزب پیروز در انتخابات داده است.
براستی چرا طیف اکثریت حزبی توفیق خدمت یافته در شورای شهر تبریز این قدر محتاط و محافظه کار شده اند؟!

۱٫ برخی بر این باورند که عدم ارائه گزینه های جدی و رسمی از سوی اصلاح طلبان نشانه اختلافات درونی و از هم پاشیدگی طیف اکثریت شورای شهر تبریز است، بطوریکه این گروه از تحلیل گران قصد انفرادی شکور اکبر نژاد که بدون پشتوانه حزبی و تائید بیانیه ای رسمی از سوی اصلاح طلبان، اعلام کاندیداتوری و پیروزی محتمل در انتخابات هیئت رئیسه کرد را یکی از علائم انشقاق حزبی اصلاح طلبان در سیاست گذاری و عملکرد منسجم در پارلمان شهری قلمداد کرده اند.

۲٫ برخی دیگر بر این باورند که اصلاح طلبان راه یافته به پارلمان شهری، فاقد تکیه گاه گفتمانی مشخص اصلاح طلبانه اند و اساسا معیار خاصی برای گزینش افراد صالح و مقبول و دارای عملکرد قابل دفاع و صد البته مقتدر در مقابل نفوذ فسادی برخی در سازمان شهرداری ندارند. این کنش گران اجتماعی بر این باورند که وقتی لیست بندی طیف اصلاح طلبان در تهران با رقم های میلیاردی شرط بندی شده بود و بر طبق آنچه که مشابه اتفاقات لیست بندی در تهران برای تبریز رخ داده است، پس طبیعتا نگاه شرطی رانتی نهادینه شده در بینش حزبی اصلاح طلبان به آنها اجازه نخواهد داد فارغ از رویه قمار نامشروع معامله بر سر منابع قدرت و ثروت شهری، به مسائل شهری و مدیریت شهری و حقوق شهروندان نگاه عاقلانه و ضد رانتی و تخصصی داشته باشند.

۳٫ البته شاید این انفعال ظاهری است و در پشت صحنه پارلمان شهری طیف پیروز انتخابات اخیر، با پشتکاری مثال زدنی در حال فعالیت و کنش های مدنی و اجتماعی قابل تاملی هستند و قصدشان سورپرایز شهروندان است. هر چند که قاطبه شهروندان منتظر هدیه شگفت انگیزتری غیر از حل مشکلات و رفع فساد و روابط نامشروع اداری و سیستمی نبوده و نیستند ولی از جهاتی بررسی سورپرایز احتمالی اصلاح طلبان ضروری است.
در اغلب مواردی که طیف های سیاسی قصد سورپرایز ملت را داشته اند، هدف اصلی چنین هدایای ذی قیمت و اشرافی، گم شدن نحوه تهیه و تدوین و جاسازی سورپرایز مورد نظرشان بوده است.
اشکال جدی سورپرایز احتمالی اصلاح طلبان برای تصدی گری ریاست شهرداری تبریز، مشخص نبودن روند رسیدن به این تصمیم است که بر خلاف عقلای اصلاح طلب تهران نشین حداقلا ظاهر قضیه برنامه دهی و برررسی ایده ها و اندیشه های مدیریتی مدعیان تصدی گری ریاست شهرداری تهران را نیز رعایت نکرده و بعید است که اتحاذ یک تصمیم مهم و حیاتی در حیطه مدیریت شهری تبریز از طریق خواب نمائی و فال بینی فرد مورد نظر برای منتخبین معتدل و اصلاح طلب راه یافته به پارلمان شهری رخ داده باشد.
اگر برنامه ای داده نشده و ایده ای در کار نیست و اندیشه ورزی در مدیریت شهری شرط انتخاب قرار داده نشده ، پس یحتمل باید منتظر انتشار بوی تعفن حل معادلات چند مجهولی و بازی های رانتی که در پشت صحنه پارلمان شهری در جریان است، باشیم که از قرائن موجود اصلاح طلبان به فکر سورپرایز خاصی اند و اگر این سورپرایز ابقای نجفی در ریاست سازمان شهرداری باشد، طبیعتا بایستی تمام قد به احترام اصلاح طلبان ایستاد و به احترام نشان دادن جایگاه خود در معرکه پارلمان شهری، برایشان کف ممتد زد.