۲۰۰ میلیون مترمکعب آب سد مهاباد به دریاچه ارومیه رها سازی شد/بیش از ۴۰میلیون متر مکعب مصرف آب کشاورزی کاهش یافت
۲۰۰ میلیون مترمکعب آب سد مهاباد به دریاچه ارومیه رها سازی شد/بیش از ۴۰میلیون متر مکعب مصرف آب کشاورزی کاهش یافت

ایرج شجاعی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: امسال به علت کمبود بارندگی و نیاز آبی تا کنون رها سازی آب از سد مهاباد به سمت دریاچه ارومیه نداشتیم اما سال گذشته ۸۰ میلیون متر مکعب رهاسازی شده است. وی اضافه کرد: میزان مصرف آب کشاورزی شهرستان از سد مهاباد […]

ایرج شجاعی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: امسال به علت کمبود بارندگی و نیاز آبی تا کنون رها سازی آب از سد مهاباد به سمت دریاچه ارومیه نداشتیم اما سال گذشته ۸۰ میلیون متر مکعب رهاسازی شده است.
وی اضافه کرد: میزان مصرف آب کشاورزی شهرستان از سد مهاباد سالانه ۱۳۵ میلیون مترمکعب بود که اکنون با توجه به کمبود آب در کشور برای صرفه جویی و مصرف بهینه آب ۹۵ میلیون مترمکعب از طرف دستگاه های مربوطه کاهش تعریف شده تا کم آبی برای کشاورزان مشکل ساز نشود.
وی با بیان اینکه از سال گذشته تا کنون با صرفه جویی انجام شده بیش از ۴۰ میلیون متر مکعب مصرف آب کشاورزی در شهرستان مهاباد کاهش یافته است، افزود: بر این اساس به رغم اینکه اکنون با تنش آبی مواجه هستیم در ۲ سال گذشته صرفه جویی مناسبی در مصرف آب کشاورزی صورت گرفته اما میزان تولیدات کشاورزی مناسب بوده و در صورت مکانیزه شدن آبیاری زمین های کشاورزی و استفاده بیشتر از آبیاری تحت فشار صرفه جویی بیشتری انجام می شود.
وی یادآور شد: با بحران در دریاچه ارومیه برای احیای آن و صرفه جویی در مصرف آب طرح های خوبی در مهاباد اجرا شده و تا کنون یکهزار و ۵۰۰ هکتار از زمین های آبی را آبیاری تحت فشار انجام دادیم و با سفر و قول مساعد معاون زیربنایی وزیر جهادکشاورزی سه هزار هکتار دیگر در حال اجرا بوده و اعتبار آن نیز تامین شده است.
وی افزود: کانال های فرسوده آبرسانی کشاورزی نیز بازسازی می شوند اکنون کانال های درجه یک و درجه ۲ را بازسازی می کنیم تا از هدررفت آب جلوگیری شود و آب بیشتری به دست کشاورزان برسد و به همین منظور تلاش های بیشتری را انجام خواهیم داد.
شجاعی همچنین گفت: در بخش ترویج کشاورزی هم آموزش های لازم در خصوص صرفه جویی در مصرف بهینه آب برای کشاورزان داده شده است.
وی افزود: امسال اصلاح الگوی کشت برای تولید گندم انجام شده و بر روی چغندر قند و جایگزینی کلزا نیز در شهرستان مطالعات انجام شده است.
شهرستان مهاباد با حدود ۲۳۷ هزار نفر جمعیت و بیش از ۸۱ هزار هکتار اراضی کشاورزی و باغی در جنوب آذربایجان غربی واقع است.
مهمترین اخبار ایرنای کشور، آذربایجان غربی و جنوب استان را به صورت لحظه به لحظه از کانال خبری تلگرام این رسانه به آدرسirnamahabad@ دریافت کنید.
۳۰۹۳** انتشار دهنده: پیمان پاکزاد