دولت دوم روحانی و احیای دریاچه ارومیه !
دولت دوم روحانی و احیای دریاچه ارومیه !

اویاقلیق: احیای دریاچه اورمیه، از مهمترین خواسته های مردم آذربایجان است که جناب رئبس جمهور قول موکد آنرا دادند ولی متاسفانه تا حال نتوانسته اند کاری از پیش ببرند. انتظار میرفت که سپردن وزارت نیرو به یک وزیر بومی، بتواند در احیائ دریاچه موثر باشد، اما صرفنظر از اینکه آقای روحانی و دولت ساز و […]

اویاقلیق: احیای دریاچه اورمیه، از مهمترین خواسته های مردم آذربایجان است که جناب رئبس جمهور قول موکد آنرا دادند ولی متاسفانه تا حال نتوانسته اند کاری از پیش ببرند.

انتظار میرفت که سپردن وزارت نیرو به یک وزیر بومی، بتواند در احیائ دریاچه موثر باشد، اما صرفنظر از اینکه آقای روحانی و دولت ساز و کار لازم را در اختیار کارگروه احیا قرار ندادند، با اینحال همراهی نهادهای دیگر منجمله قوه قضائیه و نیروی انتظامی از لوازم کار می باشد.

برخورد با آنانکه حریم رودخانه ها را تملک و تغییر کاربری میدهند و یا سلب المنفعه کردن چاههای غیرمجاز که تنها در اورمیه ۵۶۰۰۰ حلقه چاه است، نیاز به اعمل قانون توسط قوه قضائیه را می طلبد و از دست وزارت نیرو همین برمی آید که آنها را گزارش کند و دیگر کاری از دستش برنمی آید!

اختصاص بودجه از طرف نمایندگان مجلس ولو اندک، کار ستودنی است، اما متاسفانه همین بودجه کم هم از طرف دولت ، تامین اعتبار نشد و در جاهای دیگر خرج شد!

بیم آن میرود که با انتصاب وزیری غیر آذربایجانی که در هر حال به اندازه وزیر تورک و بومی فعلی، حساسیت لازم را برای تداوم عملیات احیاء نخواهد داشت، وضع دریاچه بدتر از این هم شده و رو به موت خواهد شد!

اثرات مهلک خشک شدن دریاچه اورمیه در آینده، تنها دامن مردم اورمیه و تبریز و اردبیل و زنجان و قزوین را نخواهدگرفت، بلکه ریزگردهای نمک به تهران و دیگر شهرها هم ، کم و زیادخواهد رسید، لاکن تاثیرات آن بیشتر برای شهرهای حول دریاچه خواهد بود و زندگی در این شهرها را غیرممکن خواهد ساخت !

لازم است که نمایندگان محترم مردم آذربایجان با حساسیت بیشتری با وزیر پیشنهادی نیرو مواجه شوند و در این مسیر از جان مایه بگذارند و هر چه در توان دارند بکار گیرند که عملیات احیاء دریاچه بهتر و بیشتر از قبل ادامه یابد!

از آقای رئیس جمهور هم استدعا داریم که با تاکیدی که به خواست و اراده مردم در انتخاب ایشان دارند، بهمان اندازه نیز خود را متعهد به خواسته بحق و قانونی مردم نشان دهند و به قول موکدی که چهارسال پیش دادند، حداقل در دور دوم ریاستشان ، وفا کنند، که شایسته و واجب است که بزرگان چون وعده ای بدهند، حتما به آن عمل کنند!

نزدیک به ۷۰ درصد مردم آذربایجان به آقای روحانی رای دادند که در اصل بنابه گفته ایشان، رای به برنامه های آقای روحانی بود و همین آرا را هم ملاک و هم مایه مباهات میدانند.

مسلما یکی از بارزترین برنامه های ایشان، احیاء دریاچه اورمیه است، و اینک این گوی و این میدان!!

 

یادداشت از: ساوالان – اردبیل