اعتماد مسئولان به زنجانی، شاقول من بود/ ۴وزیر شریک جرم هستند
اعتماد مسئولان به زنجانی، شاقول من بود/ ۴وزیر شریک جرم هستند

به گزارش اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از خبرنگار مهر، متهم ردیف دوم پرونده نفتی در ادامه سومین جلسه محاکمه خود در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب اظهار کرد: در انگلیس جرمی که برای من تعریف شده، قاچاقچی و دور زدن تحریم است و در آن کشور هم تحت تعقیب هستم. وی با بیان اینکه افراد […]

به گزارش اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از خبرنگار مهر، متهم ردیف دوم پرونده نفتی در ادامه سومین جلسه محاکمه خود در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب اظهار کرد: در انگلیس جرمی که برای من تعریف شده، قاچاقچی و دور زدن تحریم است و در آن کشور هم تحت تعقیب هستم.

وی با بیان اینکه افراد امین، بابک زنجانی را به من معرفی کردند، گفت: تأکید شده که برای شکستن تابوها تحریم وارد میدان می‌شویم. اعتبارات نجومی که شرکت ملی نفت داده، مقدم بر کارهای نفتی بوده و از فروردین این اعتبارات داده شده در صورتی که من از مرداد ماه وارد کار شدم.

قاضی مقیسه در ادامه خطاب به متهم گفت: اینکه می‌گویید افراد امین، بابک زنجانی را به شما معرفی کرده، درست نیست. شما قبل از بابک با آقای و.د آشنا بودید.

متهم در واکنش به این سخنان قاضی گفت: این آشنایی به برخی مسائل نظام بر می‌گردد که در اینجا نمی‌توانم بگویم. من معاون بازرگانی کشتیرانی جمهوری اسلامی بودم.

رئیس دادگاه افزود: شما به افراد امین نظام، فردی را که واقعیتش چیز دیگری بوده، معرفی کردید.

متهم در پاسخ مدعی شد: من اصلاً از مسایل قبلی زنجانی و اینکه شناسنامه‌اش را تغییر داده اطلاع ندارم. آقای ی هم گفت که زنجانی فردی مورد اعتماد و محل نفوذ تحریم هاست.

مقیسه از متهم سؤال کرد: شما زنجانی را به و. د معرفی کردید؟

متهم در پاسخ گفت: من بابت فروش نفت به هیچ وجه معرفی نکردم. بلکه آقای ک.د جلسه‌ای با زنجانی گذاشته بود که من هم رفتم.

قاضی مقیسه اظهار داشت: شما زنجانی را به افراد امین نظام معرفی کردید.

متهم در ادامه دفاعیات خود گفت: شما گفتید هر کسی که به زنجانی کمک کرده، شریک است بنابراین باید آن چهار وزیری که نامه را امضا کردند و بقیه افراد هم شریک جرم زنجانی محسوب شوند.

شمس توضیح داد: مؤسسه اس‌سی‌تی‌بنکرز و اف‌آی‌آی‌بی با بانک‌های کارگزار در ایران کار می‌کردند و تاییدیه وزارت اطلاعات و بانک مرکزی را داشته است و چهار وزیر هم نامه زدند.

قاضی پرونده گفت: شما و فلاح این دو بانک را به گونه‌ای در نزد مسئولان جلوه دادید که آمدند بانک ملت را هم شریک کردند و گفتید بابک کسی است که بانک ملت هم شریکش است. آقای و. د در اظهارات خود گفته که شمس زنجانی را معرفی کرده است. شما در فروش نفت به زنجانی نقش داشتید یا خیر؟

شمس در پاسخ گفت: من نمی‌گویم که نقش نداشتم اما آن نقشی که مدنظر شماست ندارم و فروش نفت از طریق و. د بود. احساس می‌کنم شما ذهنیتت خوبی دربارهٔ ما ندارید و از قبل محکوم هستم.

وی افزود: مگر معرفی جرم است؟ همه کارهای تجاری دنیا با همین معرفی انجام می‌شود. آقای و. د به عنوان یک مسئول نظام باید امکان‌سنجی می‌کرد.

مقیسه افزود: به شما اعتماد کردند.

متهم ادامه داد: اصلاً بحث اعتماد نیست. هیچ‌کس به خاطر اعتماد، آبروی خود را نمی‌برد. ضمن اینکه تاریخ‌ها نیز در این پرنده مشخص است.

شمس گفت: اعتماد مسئولان نظام به زنجانی، شاقول من بوده است. در کیفرخواست یک جایی گفته شد من مورد اعتماد نظام بودم و در جای دیگر گفتید اجنبی هستم.

قاضی مقیسه پاسخ داد: ما گفتیم نفت ممکلت را به کسی دادند که تابعیت دوگانه دارد، و می‌تواند برود و برنگردد.

متهم گفت: من که آمدم.

مقیسه افزود: آمدن‌تان چه فایده دارد. نفت و پول با همه رفته است. نمی‌گویید هم پول نفت کجاست. افراد متدینی بودند که قادر بودند بهتر از شما عمل کنند اما شما و فلاح و زنجانی طوری عمل کردید که انگار کسی قادر به فروش نفت نیست.