شهری کمتر شناخته شده با جاذبه‌های گردشگری متفاوت
شهری کمتر شناخته شده با جاذبه‌های گردشگری متفاوت

به گزارش اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، شهرستان کوثر در حدفاصل شهرهای اردبیل، خلخال، میانه و تالش واقع شده و مرکز آن شهر گیوی است. شهر گیوی در فاصله ۷۵کیلومتری اردبیل از دو بخش مجزای گیوی سفلی و گیوی علیا تشکیل شده و دارای آب‌وهوای کوهستانی سرد در زمستان و خنک […]

به گزارش اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، شهرستان کوثر در حدفاصل شهرهای اردبیل، خلخال، میانه و تالش واقع شده و مرکز آن شهر گیوی است. شهر گیوی در فاصله ۷۵کیلومتری اردبیل از دو بخش مجزای گیوی سفلی و گیوی علیا تشکیل شده و دارای آب‌وهوای کوهستانی سرد در زمستان و خنک و مطبوع در سایر فصول سال است.

 

گردشگری اردبیل، کوه‌های باغرو و گیلداغ شهرستان کوثر را احاطه کرده‌اند و رودهای قزل‌اوزن، سنگوارچای، آرپاچای و گیوی‌چای از رودهای مهم آن محسوب می‌شوند و در فصل گرم تابستان مقصدی مناسب برای سفر و گردشگری هستند.

 

در «نزههالقلوب» حمدالله مستوفی از «گیوی» سخن رفته که در دره‌ای محصور است و همچنین از آب‌گرم و غار بوزلوق (غار یخگان) صحبت شده که نشان‌دهنده سابقه تاریخی این شهرستان تا دست‌کم قبل از سده هفتم قمری است.

 

منبر مشکول مربوط به دوران سلجوقی در روستای مشکول، قیزلارقلعه‌سی، قلعه خشتی فیروزآباد مربوط به دوران قبل از اسلام، کاروانسرای شاه‌عباسی روستای آرپاچای، کول‌تپه و قالادوزی در گیوی علیا، دلیکلی‌داش در شمال‌شرق گیوی سفلی، رستم‌داشی در شمال‌شرق گیوی واقع در کوه ازناو، مسجد قاجاری جان‌آغا در گیوی سفلی، امامزاده زینج رو پیر در گیوی سفلی و قیزکورپوسی از جمله آثار و جاذبه‌های گردشگری این شهرستان است.

 

همچنین از دیگر جاذبه‌های این شهرستان می‌توان به پل فیروزآباد اشاره کرد. این پل در سال ۱۳۱۲ در دوره پهلوی و در زمان جنگ جهانی دوم در روستای فیروزآباد از توابع شهرستان کوثر و بر روی رودخانه‌ای که از به‌هم پیوستن گیوی‌چای و سنگ‌آباد تشکیل می‌شود احداث شده است.

 

پل فیروزآباد را مهندسان آلمانی طراحی کرده و ساخته‌اند و به همین خاطر از نظر اصول معماری و سبک اجرا متفاوت با پل‌های تاریخی ایران است.

 

از جاذبه‌های طبیعی این شهر نیز می‌توان به منطقه نمونه گردشگری داش‌حامامی (حمام سنگی) در جنوب‌شرق گیوی سفلی، منطقه نمونه گردشگری آب‌گرم گیوی در ارتفاع ۱۵۰۰ متر از سطح دریا در هفت‌کیلومتری شرق گیوی سفلی، منطقه نمونه گردشگری و اثر طبیعی‌ملی غار یخگان در اراضی روستای هواشانق، ارتفاعات سرمستان در شمال گیوی سفلی نزدیک کوه یال، تالاب گنجگاه واقع در روستای گنجگاه در ۱۳کیلومتری گیوی علیا، ژئوپارک فیروزآباد، باغات میوه در داخل شهر و پاییز سحرانگیز آن و دربند مشکول اشاره کرد.

 

چشمه آب‌گرم در فاصله هفت‌کیلومتری شهر کوثر (گیوی) در مسیر اردبیل ـ خلخال و در قالب مجتمع آب‌گرم کوثر در بالای کوه واقع شده است. گرمای آب آن ۴۹ درجه سانتیگراد است و برای معالجه امراض پوستی و مفصلی مثل روماتیسم مفید است.

 

غار یخگان در نزدیکی روستای هواشانق در نزدیکی شهر کوثر واقع شده که به‌عنوان جاذبه شاخص طبیعی در منطقه مطرح است و در داخل این غار در فصل تابستان به‌صورت طبیعی یخ موجود است و هوای خنک و دلپذیری دارد.

 

قالی‌بافی، گلیم‌بافی، جاجیم‌بافی، فرش و پارچه‌های شال پشمی نیز از صنایع‌دستی مهم این شهرستان است.

 

همچنین انگور، گیلاس، آلبالو، گردو، کرم ابریشم، علوفه، سیب و عسل و لبنیات و نان محلی (نزیک) از جمله سوغاتی‌های شهرستان کوثر به‌شمار می‌روند.