تبریز ۲۰۱۸؛ فرصت هایی که از دست می رود!
تبریز ۲۰۱۸؛ فرصت هایی که از دست می رود!

انتشار و بازتاب اخباری تحت عنوان تبریز ۲۰۱۸ در روزهای اخیر و حتی این روزها از سوی نشریات محلی، خبرگزاری، پایگاه‌های خبری و شبکه‌های اجتماعی دیگر، به نوعی نشان دهنده اینکه برای تبریز ۲۰۱۸ فرصت آنچنانی باقی نمانده است! در هر حال، با رصد و کنکاش اخبار منتشر شده از دیدگاه و نظرات متولیان این […]

انتشار و بازتاب اخباری تحت عنوان تبریز ۲۰۱۸ در روزهای اخیر و حتی این روزها از سوی نشریات محلی، خبرگزاری، پایگاه‌های خبری و شبکه‌های اجتماعی دیگر، به نوعی نشان دهنده اینکه برای تبریز ۲۰۱۸ فرصت آنچنانی باقی نمانده است!

در هر حال، با رصد و کنکاش اخبار منتشر شده از دیدگاه و نظرات متولیان این عرصه می‌توان دریافت، که یک نوع آشفتگی و سردرگمی در بین آنها است که نمی‌دانند در این فرصت کم، باقیمانده برای تبریز ۲۰۱۸ چه کار باید بکنند؟

در هر صورت سووالی که در این میان مطرح می‌شود، اینکه شهر تبریز در یکم دی ماه ۱۳۹۴ در اجلاس کارشناسان ارشد نهمین کنفرانس وزیران گردشگری کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی به عنوان شهر نمونه گردشگری کشورهای اسلامی انتخاب می‌شود، ولی با این وجود به نظر می‌آید، بعد از گذشت نزدیک دو سال دست اندرکارن، مدیران، مسوولان و دستگاه‌های ذیربط این روزها و در فرصت کم باقیمانده به فکر برنامه‌ریزی، تدوین و اجرای برنامه‌های عملیاتی برای این رویداد ملی، منطقه‌ای و بین المللی هستند.

سایه روشن تبریز ۲۰۱۸

 از سوی دیگر، حال این پرسش مطرح می‌شود که تبریز، شهر اولین‌ها چگونه می‌خواهد، خود را به عنوان «جهان شهر و شهر نمونه گردشگری اسلامی» و در نهایت «شهر جهانی» در حوزه‌های مختلف مطرح سازد. آیا زیرساخت‌های لازم شهری، زیبایی و جذابیت در سیمای شهر و در این میان بسترهای لازم رشد و توسعه در بخش‌های اقتصادی، فرهنگی، امکانات زیربنایی و ارتباطات برای شهر اولین‌ها فراهم شده و یا باید منتظر این زیرساخت‌ها شد.

بدون شک، تامین اعتبار و بحث مالی یکی از عمده ترین چالش موجود برای اجرای برنامه ها و پروژه های مربوط به تبریز ۲۰۱۸ است، که پیش بینی شده حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان برای اجرای پروژه‌ها اعتبار نیاز است.

مقام عالی استان آذربایجان شرقی در این ارتباط با تاکید بر اینکه در حال‌ حاضر ۳۰ دستگاه عضو ستاد ملی این رویداد هستند، می گوید: برای اجرای برنامه ها و پروژه های مربوط به تبریز ۲۰۱۸، بیش از ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار از دستگاه های مرکزی درخواست شده و علاوه بر این ۳۰۰ میلیارد تومان نیز توسط شهرداری تبریز هزینه خواهد شد.

اسماعیل جبارزاده، همچنین بر این موضوع نیز تاکید کرده که دستگاه‌های ذی‌ربط باید به‌صورت عملیاتی و جدی پای‌کار بیایند و برنامه‌ها نیز بر اساس برنامه زمان بندی شده با سرعت تمام پیش برود و در این مسیر هرکسی که کوتاهی و قصور نماید، باید عذرش بلافاصله خواسته شود.

متولی تبریز ۲۰۱۸ کیست؟

افزون بر آنچه گفته شد، متولیان این عرصه و به ویژه دستگاه‌های ذیربط در جریان باشند، که با انتخاب تبریز به عنوان شهر نمونه گردشگری کشورهای اسلامی در سال ۲۰۱۸، این شهر به نوعی می‌خواهد در مسیر احیای هویت‌ تاریخی و متمدن خود گام بردارد و از این رو ضروری است، ضمن توجه به شاخص‌های فرهنگی، تاریخی، زیباسازی و چشم‌اندازهای توسعه گردشگری شهر تبریز؛ در آینده نزدیک این شهر به عنوان شهر نمونه گردشگری کشورهای اسلامی انتخاب شود.

با این حال، در این زمینه معاون عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی نیز بر این عقیده است تبریز ۲۰۱۸ پیش زمینه‌ای برای تبدیل شهر تبریز به برند جهانی است.

محمدصادق پورمهدی این را هم گفته که با توجه به فرصت کمی که تا آغاز سال ۲۰۱۸ داریم دستگاه‌ها منتظر تحقق سریع اعتبارات از مرکز نباشند و کارها و برنامه‌های مورد نظر خود در راستای این امر را ادامه دهند و البته تحقق این مساله نیازمند همدلی و همکاری همه دستگاه‌ها و نهادهای استانی و علی‌الخصوص پای کار بودن مردم است.

تبریز ۲۰۱۸؛ فرصت هایی که از دست می رود!

معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز اخیرا در نشست با فعالان بخش خصوصی گردشگری استان آذربایجان شرقی، گفته برای تبریز ۲۰۱۸ زمان کوتاهی مانده و باید سریعاً وارد عمل شویم و امکانات را برای این امر فراهم کنیم تا تبریز تبدیل به الگویی برای سایر شهرهای کشورمان باشد.

زهرا احمدی‌پور این را هم اضافه کرده است که نگاه ما به تبریز ۲۰۱۸ به عنوان یک رویداد ملی است که می‌تواند فرصتی بی‌نظیر برای معرفی پتانسیل‌های گردشگری کشور باشد.

معاون سیاسى و امنیتى استاندار آذربایجان‌شرقى هم در این زمینه معتقد است: تبریز ۲۰۱۸، نقطه آغاز تبدیل استان به قطب مهم فرهنگی و گردشگری کشور است.

 سعید شبسترى، با این وجود این را هم اضافه کرد که متاسفانه در استان آذربایجان شرقى، زیر ساخت هاى لازم براى رویداد فرهنگى تبریز ٢٠١٨ وجود ندارد و این یک واقعیت است که باید قبول کنیم و ما با توجه به این مسائل ظرفیت هاى موجود استان را بهینه سازى مى‎‌کنیم.

در هر صورت وجود مناطق نمونه گردشگری، زیرساخت‌های مناسب، تعداد موزه‌ها، طبیعت، تعداد رویدادهای برگزار شده، تعداد اماکن تاریخی‌، رشد پایدار در زمینه تعداد گردشگران ورودی به شهر در یک بازه زمانی مشخص، درآمد گردشگری شهر، تعداد موزه ها، مراکز هنری، فرهنگی، آخرین نمایشگاه های گردشگری و جشنواره های مختلف از جمله محصولات کشاورزی، صنایع دستی و تولیدات عشایری، رویدادهای گردشگری شهر در طول سال معرفی شده به عنوان کاندیدا، تعداد هتل ها و مراکز تفریحی، در دسترس بودن زیرساخت های پایه، سهل بودن سیستم حمل و نقل و دسترسی روادید (فرآیند صدور روادید)، قابل دسترس بودن اطلاعاتی در مورد شهر در سطح منطقه و بین المللی از جمله فاکتورهای مد نظر برای انتخاب شهر نمونه گردشگری اسلامی اعلام شده است.

۲۰۱۸؛ سالی برای تبریز / بهارِ گردشگری شهر اولین‌ها کی فرا می‌رسد!

بنابراین در این زمینه ضمن توجه به این شاخص ها و معیارها می توان به انتخاب تبریز به عنوان شهر نمونه گردشگری کشورهای اسلامی در سال ۲۰۱۸، امیدوارتر شد.

در این میان برای تحقق این شاخص ها معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان شرقی نیز با تاکید بر اینکه تبریز ۲۰۱۸، نقطه آغاز تبدیل استان به قطب مهم فرهنگی و گردشگری کشور است، می گوید: متاسفانه بسیاری از بدیهی‌ترین اقدامات لازم برای میزبانی از گردشگران در سال ۲۰۱۸ همچون ایجاد و تقویت زیرساخت‌های مناسب حمل‌ونقل، آموزش رفتار مناسب به برخی اقشار جامعه با هدف برخورد مناسب با گردشگران، ساماندهی سرویس‌های بهداشتی و … انجام نشده و دستگاه های دخیل در این امر باید نسبت به تحقق اهداف استان و کشور در سال ۲۰۱۸، بیش از پیش اهتمام بورزند.

داود بهبودی، رییس سازمان برنامه ‌و بودجه آذربایجان ‌شرقی نیز در این ارتباط بهسازی بافت تاریخی برخی از روستاها، مرمت و ساماندهی تعدادی از آثار فرهنگی ‌تاریخی تبریز، اتمام موزه فرش، تکمیل موزه منطقه‌ای، مرمت، بهسازی و حفظ و احیای بازار جهانی فرش، برنامه‌ریزی برای برگزاری مراسم افتتاحیه، راه‌اندازی بازارچه‌های صنایع‌دستی، برگزاری تورهای گردشگری، تشکیل پلیس گردشگری را ازجمله اقدامات پیش‌بینی‌شده برای این رویداد مهم بیان می کند و یادآور می شود: احداث اقامتگاه‌های ییلاقی، خدمات‌دهی خانه‌های بهداشتی روستا به گردشگران، برگزاری جشنواره‌های فرهنگی هنری، تولید فیلم‌های مستند، تولید تله‌فیلم، لکه‌گیری آسفالت معابر، برگزاری نمایشگاه‌های تجاری، برگزاری نشست‌های تخصصی تجاری، برپایی نمایشگاه صنایع‌دستی افراد تحت پوشش بهزیستی نیز از مهم‌ترین برنامه‌هایی هستند، که به مناسبت رویداد تبریز ۲۰۱۸ دستگاه‌های مختلف در حال اجرای آن‌ها هستند.

تبریز ۲۰۱۸؛ در چرخه آزمون و خطا

شهردار تبریز هم در این راستا با تاکید بر اینکه تبریز ۲۰۱۸ یک موضوع ملی است که دستاوردهای آن در خدمت گردشگری کشور خواهد بود، از این رو نگرش ملی به این موضوع و نقش آفرینی دولت در این خصوص ضروری است، می گوید: این امر ایجاب می کند که اهدف و برنامه‌های آن، در یک نگرش ملی و با مشارکت عموم دستگاه‌های اجرایی مورد توجه قرار بگیرد.

در نهایت در واقع سووال اصلی ما با طرح این دیدگاه ها و اظهار نظرهای مسئولان و دست اندران این عرصه این است، در این فرصت کم باقیمانده و همچنین با وجود مشکل تخصیص اعتبار؛ آیا می‌توان به روند اجرای موفقیت آمیز طرح‌ها، برنامه‌ها و تکمیل زیرساخت‌ها امیدوار شد.

افزون بر آنچه گفته شد، در واقع انتخاب شهر تبریز به عنوان شهر نمونه گردشگری کشورهای اسلامی در سال ۲۰۱۸ ؛ بهترین فرصت برای معرفی ظرفیت‌های گردشگری کشورمان و در راس آنها استان آذربایجان‌شرقی و شهر تبریز است و از سویی با توجه به ماموریت‌های که برای تبریز ۲۰۱۸ در نظر گرفته شده به نظر می‌رسد، دستگاه‌های ذی‌ربط و متولیان این بخش هر چند با برگزاری نشست‌ها، جلسات و تدوین برنامه‌های مختلف درصدد رسیدن به اهداف تعیین شده هستند، ولی با این حال با وجود این همه تلاش های صورت گرفته، به نظر می‌آید، اکثر اقدامات به عمل آمده در این زمینه در حد کلی‌گویی بوده و برنامه‌های عملیاتی آنچنانی قابل توجهی در سطح محلی، منطقه و حتی بین‌المللی دیده نمی شود و هنوز هم دستگاه‌های ذیربط و متولیان این حوزه در این زمینه دچار آشفتگی و سردرگمی هستند.

 گزارش از: موسی کاظم‌زاده – فارس