رسیدگی به نیم میلیون پرونده در دادگستری استان/ چک برگشتی در صدر پرونده‌ها
رسیدگی به نیم میلیون پرونده در دادگستری استان/ چک برگشتی در صدر پرونده‌ها

حجت‌الاسلام حکمتعلی مظفری در سخنرانی پیش از خطبه نماز جمعه تبریز به مناسبت هفته قوه قضائیه با یاد شهدای انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، مدافعان حرم و شهدای هفتم تیر سال ۶۰ اظهار کرد: در سال ۶۰  توسط منافقین ۷۲ تن از یاران امام راحل به شهادت رسیدند که در رأس آنها شهید بزرگوار و معمار […]

حجت‌الاسلام حکمتعلی مظفری در سخنرانی پیش از خطبه نماز جمعه تبریز به مناسبت هفته قوه قضائیه با یاد شهدای انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، مدافعان حرم و شهدای هفتم تیر سال ۶۰ اظهار کرد: در سال ۶۰  توسط منافقین ۷۲ تن از یاران امام راحل به شهادت رسیدند که در رأس آنها شهید بزرگوار و معمار دستگاه قضایی و دبیرکل حزب جمهوری اسلامی و شخصیت کم‌نظیر انقلاب دکتر بهشتی قرار داشت که حق بزرگی بر گردن نظام و انقلاب اسلامی دارد که همیشه خود را خدمتگزار مردم می‌دانست.

وی هفته قوه قضائیه را فرصتی مناسب برای تبیین ارزش و اهمیت دستگاه قضایی در جامعه عنوان کرد و گفت: اگر همه مطیع محض فرمان ولایت‌فقیه بوده باشند قطعاً تهدیدات از کشور دور و آسیبی به آن نمی‌رسد.

رئیس کل دادگستری استان با اشاره به اینکه شهید بهشتی تیزهوشی، ذکاوت سیاسی، علمی، فقه و اصول شاخص بود، افزود: در کنار این شاخصه بزرگ شهید بهشتی، خضوع و فروتنی ایشان سرآمد بود که صلابت  در برابر دشمنان نظام به عنوان الگو و سرمشق  و تواضع در برابر مردم، خواسته‌های امام به عنوان نماد برجسته شهید بهشتی بود و نقشه راه برای محبان او است.

وی با تاکید به اینکه برای احیای احکام قضایی و رعایت قانون باید از شخصیت بهشتی نام برد، گفت: این شهید بزرگوار مورد تهدیدو هجوم‌های زیادی قرار گرفت و امام راحل در خصوص او  فرمود: « مظلوم زیست و مظلوم از دنیا رفت در برابر دشمنان ایستاد».

مظفری به برنامه ولایت فقیه هراسی دشمنان در ایران اشاره کرد و گفت: دشمن در تلاش است تا ولایت فقیه را زیرسؤال ببرد ولی امام بارها تاکید کرده بود که وظیفه ولایت فقیه حمایت از حقوق و افکار مردم است و اگر می‌بینیم مشکلاتی بعد از چند سال از انقلاب مشکلاتی ایجاد می‌شود نشان از سست انگاری برخی مسؤولان است.

وی با یادآوری ایجاد لایحه قصاص توسط شهید بهشتی خاطرنشان کرد: چقدر جنجال توسط منافقین ایجاد شد و خلاف شرع و قرآن صحبت کردند ولی شهید بهشتی راست قامت در مقابل هجمه‌ها ایستاد.

رئیس کل دادگستری استان با بیان اینکه متاسفانه الان یک اتفاق کوچک می‌افتد از امام راحل و مقام معظم رهبری هزینه می‌کنند که امری نادرست است، گفت: شهید بهشتی هیچ‌گاه در سخت‌ترین مسائل نیز از امام و رهبر فرزانه انقلاب هزینه نکردند.

وی به احکام‌های تجویز شده توسط امام راحل، گفت: تمام این احکام‌ها بر اساس قرآن و اسلام بوده و سبقه شرعی و بر اساس فرامین الهی است.

سلامت مورد نظر در جامعه هنوز به حد مطلوب نرسیده است

مظفری از ثبت نام بیش از ۱۰۸ هزار نفر در سامانه ابلاغ الکترونیکی اوراق قضایی (ثنا) در استان و کسب رتبه دوم کشوری دادگستری استان به لحاظ ثبت‌نام در «ثنا» خبر داد و اعلام داشت: ۴۵ درصد ابلاغ اوراق قضایی در استان از طریق الکترونیکی انجام می‌شود و ۸۵ درصد این ابلاغ‌ نیز واقعی است یعنی به رؤیت دارنده حساب کاربری در سیستم ثنا رسیده است. افراد با ثبت‌نام در سیستم ثنا، می‌توانند از وجود هرگونه شکایت از طریق حساب کاربری خود اطلاع یابند.

رسیدگی به نیم میلیون پرونده در دادگستری استان

وی به مجموع پرونده‌های ورودی به دادگستری استان اعم از شوراهای حل اختلاف، دادسرا و دادگاه‌ها اشاره کرد و گفت: در سال ۹۵ تعداد ۴۹۹ هزار و ۸۰۱ فقره پرونده وارد دادگستری استان شده و ۴۹۸ هزار و ۳۷۷ فقره پرونده مختومه شده است و با احتساب فرآیندهای دادرسی اعم از دادسرا، دادگاه‌ها، تجدید نظر و اعاده دادرسی نیز ۶۴۶ هزار و ۵۱۱ فقره پرونده وارده و ۶۳۹ هزار و ۱۳ فقره پرونده در فرایند دادرسی قرار گرفته و مختومه شده است.

وی اذعان داشت: حجم پرونده‌های وارده نشان می‌دهد سلامت مورد نظر در جامعه هنوز به حد مطلوب نرسیده است.

مظفری افزود: پرونده‌هایی که از سیستم اداری، فساد اخلاقی و مالی در جامعه نشان از این است که جامعه مشکل دارد و باید متولیان احساس خطر کنند.

چک برگشتی در صدر پرونده‌ها

رئیس کل دادگستری خاطرنشان کرد: در رأس آمار پرونده‌های قضایی چک‌های برگشتی است که اعتماد را در جامعه از بین می‌برد و چرا باید جوان ۲۴ ساله چک داشته باشد و ۱۰۰ میلیون بدهی به بار بیاورد.

وی در تشریح اقدامات برای کاهش پرونده‌های مالی، در راستای احقاق حق، گفت: در استان ما به اندازه کافی مؤسسات داوری ایجاد شده که زیر نظر کارشناسان برجسته است.

مظفری به کثرت پرونده‌های وارده به سیستم قضایی اشاره و بر نقش مؤثر مؤسسات داوری و دوایر اجرای ثبت در کاهش مراجعه مردم به دادگستری تأکید کرد و انتخاب حَکَم توسط خود افراد، پایین بودن زمان و هزینه را از مزایای طرح داوری دانست.

ارجاع ۵۹۱ پرونده قاچاق کالا و مشروبات الکلی به سیستم قضایی

وی از ارجاع ۵۹۱ پرونده قاچاق کالا و مشروبات الکلی به سیستم قضایی اشاره کرد و گفت: سیستم قضایی به این مسائل که توسط دشمن جوانان را مورد هدف قرار داده با اولویت رسیدگی‌ می‌کند.

رئیس کل دادگستری به ساماندهی مشاور املاک و خودرو اشاره کرد و اظهار داشت: با اجرای این طرح بیش از یک هزار مشاور آموزش دیده و پروانه تخصصی داده شده تا مشکلات مردم در زمینه خرید و فروش و جلوگیری از کلاهبرداری در املاک و خودرو قدم برداشته‌ایم.

۸۰درصد پرونده‌های حقوقی به مشکلات مالی مردم مربوط است

وی افزود: ۸۰ درصد پرونده‌های حقوقی به مشکلات مالی مردم مربوط است، برخی از بنگاه‌ها که سر خود اقدام به پیش فروش می‌کردند پلمب شده ولی متاسفانه برخی‌ها هنوز در حال فعالیت هستند.

مظفری به خرید و فروش اراضی دولت توسط کلاهبردارن  اشاره کرد و گفت: پرونده‌ای  در دادگستری است که بیش از ۲۰ میلیارد تومان پرونده کلاهبرداری اراضی دولتی انجام شده است.

رئیس کل دادگستری استان به اقدامات شورای حفاظت از اراضی ملی و منابع طبیعی در سال ۹۵  اشاره کرد و از خلع ید ۲ هزار و ۲۴۴ هکتار از اراضی ملی و اعاده به بیت‌المال خبر داد.

وی افزایش استفاده از فناوری‌های نوین در سیستم قضایی را مطرح کرد و ادامه داد: در سال‌های گذشته مشکل ابلاغ داشتیم که با ایجاد سامانه «ثنا» مشکل ابلاغ حل شده است که هر فرد با ایجاد حساب کاربری به صورت محرمانه ابلاغیه‌ها را دریافت خواهد کرد که بیش از ۱۱۰ هزار نفر در این سیستم در استان ثبت نام کرده است و از همه می‌خواهیم در این سیستم ثبت نام کنند.

مظفری افزود: در حال حاضر بیش از ۹۵ درصد ابلاغیه‌ها واقعی بوده و کاربر آنها را دیده است.

رئیس کل دادگستری با بیان اینکه تمام دستگاه‌های امنیتی علاوه بر فضای حقیقی به فضای مجازی هم اشراف کامل دارند، گفت: طی ۲ روز اخیر شایعه‌ای در خصوص کودک دزدی توسط باندی در تبریز در فضای مجازی منتشر شده که همه این مطالب کذب بوده و توسط پلیس فتا این افراد شناسایی شده و به زودی دستگیر خواهند شد و به اشد مجازات خواهند رسید که دیگر فردی امنیت و اعتماد مردم را از بین نبرد.