بمباران شیمیایی سردشت به مذاکره های رهایی بخش بین المللی از این سلاح ها منجر شد
بمباران شیمیایی سردشت به مذاکره های رهایی بخش بین المللی از این سلاح ها منجر شد

احمد منتظمی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: حدود ۱۰ سال پس از حادثه سردشت، این مذاکره ها منتج به منع جهانی سلاح های شیمیائی، تصویب کنوانسیون سلاح های شیمیائی و تأسیس سازمان منع سلاح های شیمیائی شد.به گفته وی سال جاری مصادف با بیستمین سالگرد اجرایی شدن کنوانسیون سلاح های […]

احمد منتظمی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: حدود ۱۰ سال پس از حادثه سردشت، این مذاکره ها منتج به منع جهانی سلاح های شیمیائی، تصویب کنوانسیون سلاح های شیمیائی و تأسیس سازمان منع سلاح های شیمیائی شد.
به گفته وی سال جاری مصادف با بیستمین سالگرد اجرایی شدن کنوانسیون سلاح های شیمیائی بوده و این کنوانسیون تجلی دهنده تلاش های بین المللی منحصربه فردی به منظور نابودی دائمی، یک رده از سلاح های کشتار جمعی است.
وی ادامه داد: در آستانه رهائی جهان از سلاح های شیمیائی، گرامیداشت چنین سالروزهایی که نقاط عطف محسوب می شود، ضرورت تعهد مجدد ما را به این تلاش ها یادآوری می کند.
وی با تاکید بر انیکه انتشار گزارش های مربوط به کاربرد سلاح های شیمیائی در سوریه و عراق نگران کننده است، ادامه داد: اگر نابودی دائمی و کامل سلاح های شیمیایی و اطمینان از نشدن تکرار فجایعی نظیر سردشت را خواستار هستیم باید هنجارهای جهانی علیه سلاح های شیمیایی را به صورت دائمی تقویت کنیم.
وی ادامه داد: ما نسبت به فرزندان خود، قربانیان سردشت، و تمام کسانیکه در اثر این سلاح های شوم رنج برده اند، مدیون هستیم و هر آنچه در توان داریم باید برای جلوگیری از تمامی کسانی که قصد کاربرد مواد شیمیائی به عنوان سلاح دارند را به کار بگیریم.
به گزارش اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از ایرنا شهر مرزی سردشت در آذربایجان غربی در هفتم تیر ۱۳۶۶ از سوی هواپیماهای رژیم بعثی عراق بمباران شیمیایی شد و بدین ترتیب این شهر به عنوان نخستین شهر قربانی جنگ افزارهای شیمیایی در جهان شناخته شد.
تعداد کثیری از مصدومان شیمیایی این شهر هنوز هم با دردهای این فاجعه دست و پنجه نرم می کنند و برخی از مصدومان نیز پس از ۲۹ سال در انتظار اعلام کمیسیون های پزشکی و تشخیص درجه جانبازی شیمیایی خود هستند.
رژیم بعثی عراق با استفاده از بمب های شیمیایی گاز خردل چهار نقطه پر ازدحام شهر سردشت را بمباران کرد که در این حمله ناجوانمردانه ۱۱۹ نفر از ساکنان غیرنظامی شهر شهید و بیش از هشت هزار نفر نیز در معرض گازهای سمی قرار گرفتند و دچار مصدومیت شیمیایی شدند.
هر ساله به یاد قربانیان بمباران شیمیایی یادواره شهدای شیمیایی سردشت در این شهرستان ۱۱۱ هزار نفری برگزار می شود و جمعی از مسئولان کشوری و استانی نیز در این روز و در این یادواره شرکت می کنند یا پیام تسلیت برای مردم این شهر جنگ زده می فرستند.
امسال نیز مردم رنجور از آثار سلاح شیمیایی با حضور خود دردهای بی پایان خود را فریاد زدند تا وجدان های خفته و داعیان حقوق بشر و انسانیت از خواب غفلت بیدار شوند و از حمایت و پشتیبانی از جنگ طلبان دست بردارند.
۶۰۰۹/ ۳۰۷۲
** خبرنگار: یوسف رحیمی ** انتشار دهنده: علیرضا فولادی