قدم‌به‌قدم تا افتخار/نام اردبیل روی سکوی نخست جهان رفت
قدم‌به‌قدم تا افتخار/نام اردبیل روی سکوی نخست جهان رفت

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- ونوس بهنود: متولد سال ۷۸ است. اردیبهشت‌ماهی از شهرستان پارس‌آباد. خیلی زودتر از آنکه درس و مشق به مرحله حساس و کلیدی برسد، ورزش را همراه آن کرده است. خودش معتقد است با تشویق «افسانه قلی زاده» قهرمان پرتاب دیسک ایران به این ورزش علاقه‌مند شده است. در میان دهه هفتادی‌ها […]

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- ونوس بهنود: متولد سال ۷۸ است. اردیبهشت‌ماهی از شهرستان پارس‌آباد. خیلی زودتر از آنکه درس و مشق به مرحله حساس و کلیدی برسد، ورزش را همراه آن کرده است.

خودش معتقد است با تشویق «افسانه قلی زاده» قهرمان پرتاب دیسک ایران به این ورزش علاقه‌مند شده است. در میان دهه هفتادی‌ها که به نظر می‌رسد مسیر سهلی برای ابعاد زندگی پیش می‌گیرند، به واقع نخبه است. یک نخبه ورزشی که در کشور فرانسه درخشید و نام اردبیل را بار دیگر ورد زبان‌ها ساخت.

استعدادی که روی دشمنان را کم کرد

محمود منصوری از مقطع راهنمایی که امروز متوسطه اول نام گرفته وارد رشته پرتاب دیسک شده است. بازوهای ورزشکاریش بیشتر از آنکه صرف پز دادن به همسالان شود در اوقات فراغت به تمرین‌های تکنیکی مشغول است.

معتقد است اگر تلاش و استقامت نبود به اینجا نمی‌رسید. جایی که گفته می‌شود سکوی پرتاب وی به المپیک محسوب می‌شود.

زمانی که مدال طلای مسابقات فرانسه را روی گردن خود احساس کرده، مسئولیت آن را نیز پذیرفته است. اینکه از این به بعد دانش‌آموز ایرانی و پرچم‌دار کشوری است که قهرمانانش همواره خطی بطلان به نگاه خام دشمن کشیده‌اند.

در مسابقات دومیدانی فرانسه با پرتاب ۶۰.۶۸ صدم متر به مقام نخست دست یافته اما این اعداد حرف‌ها دارد برای آن‌هایی که گمان می‌کنند دانش‌آموز ایرانی قادر به شکستن سدها نیست.

وقتی در رتبه دوم بریتانیا با آن همه عظمتش و در رتبه سوم کشور همسایه ترکیه می‌ایستد، می‌توان توانمندی دانش‌آموزی که از یکی از استان‌های نه چندان توسعه یافته و از یکی از شهرستان‌های کوچک به مدال طلا دست یافته را به عینه لمس کرد.

منصوری از اولین مسابقات دومیدانی بین مدارس با پرتاب دیسک به مسافت ۲۲ متر مقام دوم را از آن خود کرد. شکوفایی استعداد وی و معرفی به هیئت ورزشی موجب شد تا در ادامه موفقیت‌های دیگری مرحله به مرحله کسب شود.

تا جایی که می‌گوید در پنج مرحله از مسابقات کشوری در رده سنی نونهالان و نوجوانان شرکت کرده و در تمامی مراحل به مقام قهرمانی دست پیدا کرده است.

امروز از محمود دهه هفتادی به پدیده پرتاب دیسک ایران و قهرمان بلامنازع پرتاب دیسک رده سنی نونهالان و نوجوانان کشور یاد می‌کنند.

امروز از محمود دهه هفتادی به عنوان پدیده پرتاب دیسک ایران و قهرمان بلامنازع پرتاب دیسک رده سنی نونهالان و نوجوانان کشور یاد می‌کنندخودش می‌گوید که تنها ورزشکار خانواده است. حمایت مربیان و خانواده موجب شده تکانه‌های درخشش در جهان تقویت شود.

 خانواده منصوری آرزو دارند که او روزی پرتابگر بین‌المللی شود و در مسابقات برون‌مرزی پرچم ایران اسلامی را به اهتزاز درآورد.

این ورزشکار  شهریور ۱۳۹۲ در مسابقات انتخابی تیم ملی نوجوانان در استان البرز در میدان مسابقه قرار گرفت و با پرتابی به مسافت ۶۴متر و ۸۴سانتی‌متر عنوان قهرمانی را از آن خود کرد.

امروز که قهرمانی فرانسه را کسب کرده معتقد است که بهتر از اینها هم می‌تواند پرتاب کند، زیرا انگیزه مضاعفی برای رکوردشکنی پی‌درپی دارد.

امیدواری برای درخشش در المپیک چین

محمود منصوری از دانش‌آموزان شهرستان پارس‌آباد استان اردبیل است که در قالب تیم ملی دوومیدانی دانش‌آموزی جمهوری اسلامی ایران به مسابقات جهانی دانش‌آموزی در کشور فرانسه اعزام شد.

درخشش این ورزشکار در مسابقات فرانسه آن هم در کنار رقبایی که از امکانات آن چنانی کشورهای توسعه یافته برخوردار هستند، ورزشکاران اردبیلی را دلشاد کرده است.

هر چند استقبال مسئولان مطابق روال سابق از این ورزشکار مطلوب نبود، اما امروز منصوری فارغ از بی‌مهری‌هایی همچون کمبود امکانات برای تمرین، به مسابقات المپیک می‌اندیشد.

می‌گوید یکی از خاطرات تلخ ورزشی‌ام عدم حضور در بازی‌های نوجوانان آسیاست؛ چرا که مسئولان آسیا برای ورزشکاران حاضر در این رقابت‌ها شرط سنی حداقلی و حداکثری تعیین کرده بودند و وی از نظر سنی کوچک‌تر از آن بوده که بتواند در بازی‌های نوجوانان آسیا شرکت کند.

امروز منصوری از این که می‌تواند سال آینده در المپیک نوجوانان در چین برای کشورمان به میدان برود خوشحال است و می خواهد علاوه بر شکستن رکورد این رده سنی در جهان، مدال درخشان طلا به گردن آویزد.

این پدیده دوومیدانی ایران امیدوار است در آینده توانایی‌های خود را به اثبات برساند و بارها و بارها برای ایران و ایرانی افتخارآفرینی کند.

الگوی خودش را از نظر اخلاق، تکنیک، قدرت و اعتماد به نفس «احسان حدادی» نایب قهرمان المپیک ۲۰۱۲لندن می‌داند.

آرزو دارد حدادی دیگر باشد تا مردم ورزش دوست ایران به داشتن فردی چون وی مباهات کنند و در بازی‌های المپیک و قهرمانی جهان بتواند با کسب مقام قهرمانی پرچم سه رنگ کشورمان را به اهتزاز در آورد.

استعدادهایی که امکانات ندارند

به گفته مدیرکل آموزش‌وپرورش استان شهرستان پارس‌آباد در رشته دوومیدانی به ویژه در رشته‌های پرتابی از قابلیت‌های بسیار بالایی برخوردار است.

در مدارس روستایی محدودیت امکانات مانع از آن می‌شود که بسیاری از دانش‌آموزان بتوانند متناسب با توانمندی خود در عرصه‌های ورزشی خوش بدرخشنداحمد ناصری با ذکر مثالی به بهنام شیری قهرمان چند دوره پرتاب دیسک جهان و آسیا و نگین میرزایی قهرمان پرتاب وزنه کشور اشاره کرد و گفت: در صورتی که ورزشکاران این شهرستان حمایت شوند، پارس‌آباد می‌تواند به قطب ورزش دوومیدانی تبدیل شود.

وی درخشش دانش‌آموزان اردبیلی در میادین جهانی ورزشی را در سایه ممارست و ایمان راسخ آن ها به توانمندی در مقابل رقبای سرسخت دانست و افزود: تلاش آموزش‌وپرورش استعدادیابی و معرفی استعدادهای ورزشی به هیئت‌های ورزشی جهت تمرین و ممارست تکنیکی و حرفه‌ای است.

مطابق اظهارات مدیرکل آموزش‌وپرورش استان اردبیل استعدادهای ورزشی متعددی در مدارس استان وجود دارد. اما اگر از مدارس بزرگ در شهرها چشم بپوشیم مدارس بسیاری از حداقل‌های امکانات ورزشی برخوردار نیستند و شاید سهم آن ها تنها توپ و طناب باشد.

به ویژه در مدارس روستایی محدودیت امکانات مانع از آن می‌شود که بسیاری از دانش‌آموزان بتوانند متناسب با توانمندی خود در عرصه‌های ورزشی خوش بدرخشند.

درخشش دانش‌آموزان اردبیلی در رقابت‌های جهانی چراغ قرمزی برای مدیران است که ایستاده و برنامه‌ریزی‌های خود را ارزیابی کنند.

تنها گوشه چشمی از سرحمایت می‌تواند منصوری‌های بسیاری را از گوشه و کنار زادبوم علی دایی و حسین رضازاده بیرون کشیده و در سکوی نخست جهان بنشاند.