سطح زراعت گندم در بیله سوار ۱۵ درصد کاهش یافت
سطح زراعت گندم در بیله سوار ۱۵ درصد کاهش یافت

به گزارش اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از روز پنجشنبه ایرنا، ربعلی جهانی افزود: علت کاهش سطح زراعت گندم در این شهرستان ، افزایش سطح زیر کشت محصولاتی چون کلزا است.وی با اشاره به ادامه خرید گندم مازاد بر نیاز مصرف کشاورزان در این شهرستان گفت: خرید گندم مازاد بر نیاز کشاورزان در شهرستان بیله […]

به گزارش اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از روز پنجشنبه ایرنا، ربعلی جهانی افزود: علت کاهش سطح زراعت گندم در این شهرستان ، افزایش سطح زیر کشت محصولاتی چون کلزا است.
وی با اشاره به ادامه خرید گندم مازاد بر نیاز مصرف کشاورزان در این شهرستان گفت: خرید گندم مازاد بر نیاز کشاورزان در شهرستان بیله سوار از مرز ۱۵۰هزار تن گذشته و خرید از کشاورزان در برخی مناطق شهرستان بیله سوار ادامه دارد.
وی افزود:خرید در ۱۱ مرکز به صورت شبانه روزی ادامه دارد و بیش از ۷۰۰دستگاه کمباین بومی و مهاجر کار برداشت محصولات را بر عهده دارند
جهانی با تاکید بر پرهیز از آتش زدن کاه و کلش مزارع گندم گفت: خاک محیط زنده ای است که با آتش کشیدن آن ، تمامی موجودات زنده آن از بین رفته و آسیب های جبران ناپذیری به خاک حاصلخیز وارد می شود.
جهانی بیان کرد: موجودات مختلفی از جمله باکتری ها ، قارچ ها ، کرم ها و تجزیه کننده ها در خاک زندگی می کنند که این موجودات در حاصلخیزی خاک زراعی نقش مهمی دارند و کشاورزان با آتش زدن مزارع به یکباره تمامی این عوامل مهم را نابود می کنند .
وی گفت: به کشاورزان توصیه می‌شود با مصرف کود فرآیند پوسیده شدن بقایای گیاهی در خاک را سرعت بدهند و مواد غذایی را در خاک مهیا کنند تا گیاه از عناصر موجود در خاک استفاده کند.
شهرستان بیله سوار در شمال اردبیل واقع شده است . این شهرستان ۴۰ درصد از گندم استان اردبیل را تولید می کند .
خبرنگار: مینا میرقاسمی** انتشار دهنده : گیتی طالبی
۳۰۰۶/۶۰۱۶