ائل گلی؛ مامن خنک مسافران در روزهای گرم تابستان
ائل گلی؛ مامن خنک مسافران در روزهای گرم تابستان

با آغاز تعطیلات تابستانی و آغاز موج سفرهای تابستانه، بوستان های تبریز میزبان انبوهی از گردشگران و مسافران است. این روزها با گرم شدن هوای کشور، بسیاری از مردم، تبریز را به دلیل شهره بودن آن به داشتن هوای خنک و مطبوع در فصول گرم سال، به عنوان یکی از مهمترین مقصدهای گردشگری خود انتخاب […]

با آغاز تعطیلات تابستانی و آغاز موج سفرهای تابستانه، بوستان های تبریز میزبان انبوهی از گردشگران و مسافران است.
این روزها با گرم شدن هوای کشور، بسیاری از مردم، تبریز را به دلیل شهره بودن آن به داشتن هوای خنک و مطبوع در فصول گرم سال، به عنوان یکی از مهمترین مقصدهای گردشگری خود انتخاب کرده اند و بسیاری از بوستان های این کهن شهر از ‘آنالار آتالار’ گرفته تا پارک ‘مسافر’ و ‘ائل گلی’ همیشه زیبا، مملو از مسافرانی است که بساط سفر را گسترده اند و لختی در هوای خنک این شهر نفس تازه می کنند.
در جای جای بوستان تاریخی ‘ائل گلی’ که قدمت آن به دوره آق قویونلوها برمی گردد، چادرهای رنگی مسافران گسترده شده و میهمانان ‘تبریز دلگشا’ این مامن سبز و پرآب آرمیده در فراخنای دامنه های شمالی رشته کوه ‘سهند را برای تفریح و گذران اوقات انتخاب کرده اند.
آب و هوای مساعد و ارائه امکانات رفاهی مناسب، این روزها خیل عظیمی از گردشگران و مسافران تابستانی تبریز دو میلیون نفری را برای سپری کردن لحظاتی شاد و مفرح در سایه سار درختان کهنسال و آواز گنجشکان لانه کرده بر فراز آنها، راهی پارک بزرگ ائل گلی کرده است.
مجموعه بوستان و شهربازی ائل گلی با استخر معرف و محیط سرسبزش و تنوع وسایل شهربازی اش، از زمان های قدیم تا به امروز نقطه عطفی در حوزه گردشگری و تفرجگاهی تبریز محسوب می شود.
کافی است در میان صدای گذر باد میان شاخ و برگ درختان و صدای مداوم پرنده های بومی کمی دقت کنی تا صدای گفتگوهایی با لهجه های مختلف را در جای جای این پارک بشنوی؛ لهجه هایی که در کنار یکدیگر ، نماد کوچکتری از سرزمین مان ایران را در ائل گلی گرد هم آورده است.
در این میان سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری تبریز و مجموعه پارک ائل گلی هم به سنت هر ساله با پیش بینی استقبال بی نظیر گردشگران و شهروندان تبریزی از پارک ائل گلی، بسترهای مناسب جهت میزبانی از میهمانان تابستانی را فراهم کرده اند.
در کنار تامین آب شرب مناسب، سرویس های بهداشتی مرتب، آلاچیق ها و سکوهای پر تعداد برای گستراندن چادرهای مسافرتی، مکان هایی مخصوص برای شست و شوی ظروف ، توجه ویژه به نظافت و تمیز نگه داشتن جای جای این مجموعه میهمانان و مسافران تابستانی را ذوق زده می کند.
این روزها با ساعتی قدم زدن در مجموعه بوستان- شهربازی ائل گلی می توان پاکی مثال زدنی و زبانزد خاص و عام تبریز به عینه مشاهد کرد.
شهر تبریز در کنار مجموعه های فرهنگی و تاریخی همچون مسجد کبود و مقبره الشعرا به داشتن ‘ائل گلی’ می بالد و گردشگران و مسافران تابستانی با یک بار تجربه تفرج در این مجموعه خاطره ای لذت بخش به یاد خواهند سپرد.
ائل گلی یا شاه‌گلی یکی از مهم‌ترین گردشگاه‌های شهر تبریز است که در جنوب شرق آن در فاصله ۷ کیلومتری مرکزشهر واقع شده‌است.
این مکان در زمان آق‌قویونلوها ایجاد شده و در دورهٔ صفویان گسترش یافته‌است.
عمق دریاچهٔ شاه‌گلی ۱۲ متر بوده و در محوطهٔ آن قایقرانی انجام می‌شود.
همچنین شهربازی (لوناپارک) و نیز مسافرخانه‌های متعددی در داخل این گردشگاه وجود دارد.
با احداث هتل پارس ایل گلی، این گردشگاه جنبهٔ جهانی پیدا کرده‌است.
عمارت کلاه‌فرهنگی هشت‌ضلعی موجود در مرکز دریاچهٔ شاه‌گلی که به کاخ شاه‌گلی شهرت دارد، امروزه به‌صورت یک تالار پذیرایی مورداستفاده قرار می‌گیرد.
علی حسین زاده، مسافری از شهر قم است که به همراه اعضای خانواده برای تعطیلات عیدفطر به تبریز آمده است و شب مانی در چادر در فضای سبز و دلنواز ‘ائل گلی’ را تجربه ای فراموش نشدنی می داند.
حسین زاده به خبرنگار ایرنا می گوید: شنیده بودم که تبریز حتی در روزهای گرم سال نیز هوای خنکی دارد، ولی باورم نمی شد که دمای هوا در شب ائل گلی این قدر پایین بیاید؛ شب با اینکه به اندازه کافی پتو داشتیم، اما سردمان بود.
وی اضافه می کند: وقتی به اختلاف دمای قم و تبریز در این روز از سال فکر می کنم، خنده ام می گیرد؛ یکی ان قدر گرم و سوزان و دیگری این اندازه خنک و مطبوع. هوای خنک ائل گلی در شب هنگام همراه با های و هوی بچه ها در شهربازی آن خاطره ای دل انگیز برای فرزندانم رقم زد.
خانم رزاقی نیز مسافری از شهر شیرین شکر شیراز است که در تبریز فامیل دارد و همراه شوهر و تنها پسرشان میهمان تبریز و تبریزی هاست.
وی که برای تفریح و گردش در شب هنگام بوستان ائل گلی را انتخاب کرده است، معتقد است که نمای دوطبقه این بوستان همراه با شهربازی، هتل پنج ستاره و فضاهای متنوع و متکثر برای تفریح و سرگرمی کودکان و بزرگسالان در سراسر ایران بی نظیر است.
خانم رزاقی با اشاره به کسانی که در چمن های ائل گلی نشسته و از شدت خنکای هوا، پتو رویشان اندخاته اند، اشاره می کند و می گوید: اکنون در اغلب شهرهای کشورمان گرما بیداد می کند، ولی مردم اینجا برای سرما نخوردن، پتو رویشان می اندازند.
وی اضافه می کند: من از سه روز قبل همه شب همراه با اعضای خانواده خودم و فامیل مان اینجا آمده ایم و در تمام این مدت نظافت و پاکیزگی و کیفیت خدمات بوستان عالی بوده است.
مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز تبریز نیز با بیان اینکه بوستان ‘ائل گلی’ گل سرسبد فضاهای تفریحی و گردشگری کلان شهر تبریز است، از عزم این سازمان برای ارتقای هر چه بیشتر استانداردهای این بوستان تاریخی خبر می دهد.
محمدحسین حسن زاده با اشاره به اینکه فصل تابستان، فصل تلاش مضاعف و شبانه روزی کارکنان این سازمان است، می گوید: تلاش برای کسب و جلب رضایت شهروندان و میهمانان از کیفیت بوستان ها و شهرهای بازی افتخار ماست و با تمام وجود برای تحقق این مهم می کوشیم.
وی با اشاره به حضور انبوه شهروندان و مسافران در بوستان ‘ائل گلی’ تبریز در روزهای گردم تابستان به ویژه بعد از غروب آفتاب اضافه می کند: بازخورد مخاطب مان در این بوستان حاکی از به ثمر نشستن تلاش های همکاران سازمان برای فراهم آوردن فضایی امن، مفرح و شاد در این بوستان است.

 

ایرنا