اولین علت بروز تب مالت در‌ زنجان تماس مستقیم با دام است
اولین علت بروز تب مالت در‌ زنجان تماس مستقیم با دام است

‌محمدرضا صائینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، ‌با اشاره به اینکه در استان زنجان اولین علت بروز تب مالت تماس مستقیم با دام است، گفت: در حدود ۸۵ درصد موارد ابتلا به این بیماری را به خود اختصاص می‌دهد. وی ادامه داد: فردی که با دام به طور مستقیم درگیر است از طریق عواملی نظیر […]

‌محمدرضا صائینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، ‌با اشاره به اینکه در استان زنجان اولین علت بروز تب مالت تماس مستقیم با دام است، گفت: در حدود ۸۵ درصد موارد ابتلا به این بیماری را به خود اختصاص می‌دهد.

وی ادامه داد: فردی که با دام به طور مستقیم درگیر است از طریق عواملی نظیر محل نگه‌داری دام و یا شیر دام آلوده امکان انتقال آن به انسان را فراهم می‌آورد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان با اشاره به اینکه خوشبختانه تعداد موارد ابتلا به تب مالت از سال ۹۴ در استان رو به کاهش است، گفت: این میزان در سال ۹۴ به میزان ۵۵ نفر در ۱۰۰ هزار نفر جمعیت بوده است و در سال گذشته در سطح استان به ۵۰ نفر در ۱۰۰ هزار نفر رسیده است.

صائینی با اشاره به اینکه امسال نیز در جهت پیشگیری از بروز این بیماری و کنترل آن برنامه‌هایی به صورت دو طرفه بین دو حوزه بهداشت و دامپزشکی ریخته شده است، گفت: این بیماری به جهت اینکه یک بیماری مشترک بین انسان و دام است باید به صورت دو طرفه صورت گیرد که در این زمینه دستورالعمل‌های مربوط به همکاران در شهر و روستا و با تمرکز بیشتر در روستاها داده شده است تا از بروز این بیماری به نحو مطلوب جلوگیری شود.

این مسئول خاطرنشان کرد: بهورزان در این زمینه به صورت چهره به چهره و در ارتباط کاملا صمیمانه در مناطق روستایی نسبت به انجام اقدامات لازم به مردم آگاهی می‌دهند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان افزود: در کنار این عوامل سعی شده است با مشارکت دامپزشکی در جهت بهینه کردن واکسیناسیون دام‌ها اقدام شود و هر مکانی که تب مالت وجود دارد، به دامپزشکی اطلاع داده شود.

صائینی، مهم‌ترین اقدام در جهت جلوگیری از ابتلا به تب مالت را پیشگیری دانست و گفت: واکسیناسیون مناسب و موثر دام‌ها بر علیه تب مالت از جمله اقداماتی است که در جهت پیشگیری از تب مالت انجام می‌شود که در این زمینه نیز اقدامات لازم انجام شده است.

انتهای پیام