تحلیلی بر آتش به اختیار رسانه ای اصلاح طلبان
تحلیلی بر آتش به اختیار رسانه ای اصلاح طلبان

اویاقلیق: واژه  آتش به اختیار یک اصطلاح نظامی است و در جائی کاربرد دارد که ارتباط بین نیروی عملیاتی/اجرائی با مرکز فرماندهی و یا تشکل بالادستی برنامه ریزش قطع شده و نیروهای اجرایی مجبور به اجتهاد موضوعی بر اساس انچه از قبل برای این شرایط آموزش دیده، برای مدیریت فضایی که در آن قرار گرفته […]

اویاقلیق: واژه  آتش به اختیار یک اصطلاح نظامی است و در جائی کاربرد دارد که ارتباط بین نیروی عملیاتی/اجرائی با مرکز فرماندهی و یا تشکل بالادستی برنامه ریزش قطع شده و نیروهای اجرایی مجبور به اجتهاد موضوعی بر اساس انچه از قبل برای این شرایط آموزش دیده، برای مدیریت فضایی که در آن قرار گرفته است، می باشند.
رهبر انقلاب اخیرا ضمن تصریح وجود برخی اختلالات مدیریتی و انحراف برخی مدیران و برنامه ریزان فرهنگی در تشخیص اولویت بندی مسائل فرهنگی، به افسران جنگ ترم توصیه کردند که بصورت #آتش_به_اختیار به مصاف مشکلات و موضوعاتی که دغدغه اصلی مردم و کشور است، پیشتازی کنند.
در کنار تفاسیر و برداشت های رنگی دوستان و دشمنان عاقل و نگاه خط خطی دوستان نادان و دشمنان مغرض، برخی اتفاقات چند روز اخیر در فضای سیاسی/فرهنگی کشور فرصت بررسی صحت نگاه ها و برداشت ها را در اختیار جامعه شناسان و تحلیل گران سیاسی قرار داده است.
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اقدامی غافلگیرانه ساعاتی بعد از سخنان انقلابی رهبر انقلاب مبنی عدم خویشتن داری در قبال ظلم تروریسم بر کشورمان، چندین موشک ایرانی از خاک کرمانشاه قهرمان به سمت مواضع حیاتی داعش شلیک می کند و همزمان با این حرکت سپاهیان ایرانی که موجب سرخوردگی حامیان منطقه ای و بین المللی تروریسم گردید موجی از تحلیل های کوتاه و بلند افراد شاخص و نیمه شاخص، رسانه ای و سیاسی، در فضای مجازی شکل گرفت.
مهم ترین واکنش ها از سوی طیفی صورت پذیرفت که سابقا و لاحقا معمولا چنین اقداماتی را برای کشور هزینه زا می دانستند اما در اقدامی قابل تامل جمع قابل توجهی از شخصیت های برجسته طیف اصلاح طلبان ضمن استقبال گرم از حرکت انقلابی سپاه پاسداران، حمایت کامل و انقلابی خود را از #سیلی_موشکی ایران اعلام کردند.
اهمیت این همراهی طیف اصلاح طلبی با عملیات سپاه از این روست که در انتخابات اخیر ریاست جمهوری از سوی نامزد پیروز انتخابات، رزمایش های موشکی و شعار نویسی نمادین را مخل برجام قلمداد کرده بود و اغلب حامیان اخیر #سیلی_موشکی سپاه نسبت به سخنان روحانی چندان مخالفتی از خود بروز نداده و بلکه برای ایشان سوت و کف هم زده بودند.
حمایت برخی از اصلاح طلبان از عملیات سپاه بدون همراهی و هم قدمی سیستمی طیف اصلاح طلبی و بنوعی یک اقدام خودجوش و به اصطلاح #آتش_به_اختیار بود.
چارچوب اصلاح طلبی معتدل در عصر قیومیت کارگزارانی بر نیروهای چپ سابق و اصلاح طلبی و اعتدالی فعلی، به هیچ وجه مدافع این گونه حرکات انقلابی نخواهند بود اما در صورت اینکه احتمال بدهند عدم همراهی شان منجر به انگ ضد استقلال و اقتدار ایرانی بودن بخورد لاجرم سعی خواهند نمود که برای طیف خود هزینه تراشی بی خودی ایجاد نکنند.
برای نمونه در قضیه سخنان تیلرسون و اعلام حمایت از گروه های خواهان براندازی نرم/سخت داخلی جهت تغییر حکومت ایران، در حرکتی بی سابقه طیفی از نخبگان داخلی و خارجی اصلاح طلبان در نامه ای سرگشاده از سخنان تیلرسون اعلام برائت نمودند.
هر چند که سوال جدی در این میان مطرح گردیده است که مگر مخاطب سخنان تیلرسون اصلاح طلبان بودند که این طیف سیاسی دست رد بر سینه آنها زد؟! ولی بهر حال این نامه خود سند و سنگ محک خوبی برای ارزیابی برخی عملکردها و رفتارهای سیاسی در آینده خواهد بود.
رفتار رسانه ای جزیره ای اصلاحطلبان در قبال حمله موشکی و انسجام سیستمی اعلام برائت از اظهارات تیلرسون حاوی نگاه تاکتیکی به موضوعات سیاسی رخ داده نیز قلمداد می شود.بطوریکه شاید مهم ترین حمایت های لسانی اصلاح طلبان که بنوعی تداعی کننده دیدگاه نظری مشترک اصلاح طلبان از وقایع اخیر موشکی است اعلام حمایت رسمی مجمع روحانیون مبارز و در کنار آن تائید و حمایت خاص حزب اتحاد ملت ایران بدون بیانیه و صرفا از طریق پایگاه خبری جماران است ولی هر چه هست همواره دیدگاه های کسانی همچون تاج زاده شاید صادقانه ترین سخنان اصلاح طلبان بوده و ایشان در تازه ترین مصاحبه خود رسما تقویت بنیه دفاعی کشور را مخل اصلاحات مد نظرشان قلمداد کرده اند.
از طرفی دیگر شاید یکی از اتفاقاتی که می تواند صداقت رسانه ای و سیاسی یا نفاق پیچیده طیف اصلاح طلبی را برای ناظران عمومی و حرفه ای بالاخص سیاست مداران و اهالی رسانه روشن کند، تظاهرات ضد صهیونیستی و ضد امریکائی روز قدس است.
به نظر می رسد در روز قدس امسال دو اتفاق سیاسی رخ دهد. اول اینکه مانند هر سال مسلمانان اقصی نقاط جهان و از جمله قاطبه مردم ایران حمایت خود را از حقوق مردم فلسطین و اعلام انزجار از فاشیسم صهیونیستی و مقوم امریکائی #سگ_هار_منطقه به نمایش بگذارند و دوم اینکه روز تقدیر از عملکرد سپاه پاسداران و #سیلی_موشکی فرزندان روح الله بر گوش داعشی گری های حامی تروریسم امریکائی نیز خواهد بود.

روز قدس بهترین فرصت ممکن برای نشان دادن اعلام برائت اصلاح طلبان از اظهارات تیلرسون نیز است.چرا که تیلرسون در جهت منافع صهیونیسم خواستار تغییر نظام و یا به اصطلاح در صدد براندازی نرم/سخت جمهوری اسلامی شده است. وگرنه با توجه به منافع اقتصادی چشمگیر آمریکا و غرب در قلب خاورمیانه، اگر حاضر به چشم پوشی از مزایای ارتباط مسالمت آمیز با جمهوری اسلامی شده اند، به دلیل خصومت بنیادین و روحیه ضد اشغالگری جمهوری اسلامی علیه صهیونیسم است.
در معارف دینی ما نیز در کنار اظهاراعلام برائت زبانی از دشمنان ایمان و توحید و ظلم، امر به اظهار عملی و نشان دادن قصد عملیاتی علیه ظلم و تبهکاری نیز داده شده است و صرف اظهار بیانی بدون قصد عملی جهت برطرف کردن ظلم وستم از نشانه های نفاق برشمرده شده است.
هر چند که در عصر حاکمیت جور شاید صرف رضایت قلبی و برخا رغبت لسانی جهت رفع ظلم و مقابله با ستمگری کفایت کند، ولی در عصر انقلاب خمینی و در ذیل زعامت رهبری امام خامنه ای هیچ عذر و بهانه ای برای عدم ظهور و بروز قصد عملیاتی علیه تروریسم و ظلم و ستم سازمان یافته پذیرفتنی نیست.
روز قدس نمایش مانور قصد واقعی و عملیاتی اعلام‌برائت از اظهارات تیلرسون است و روزی است که باید رفتار جزیره ای اصلاحطلبان در دفاع از اقدام موشکی سپاه، بصورت سیستمی و با عنوان دفاع جریان اصلاح طلبی از اقتدار قوه قاهره نظام علیه تروریسم امریکائی داعش به دنیا مخابره شود.