نهادهای مسئول ظرفیت جمع آوری و پخش به موقع زکات فطریه در آذربایجان غربی را فراهم کنند
نهادهای مسئول ظرفیت جمع آوری و پخش به موقع زکات فطریه در آذربایجان غربی را فراهم کنند

حجت الاسلام والسلمین سید مهدی قریشی عصر روز دوشنبه در جلسه شورای زکات آذربایجان غربی افزود: زکات فطریه یکی از واجبات مهم دین اسلام است و از زمان غروب آخرین روز ماه مبارک رمضان بر هر مسلمانی واجب می‌شود و سرپرست خانواده باید برای خود و همه کسانی که نان‌خور او هستند، زکات فطریه پرداخت […]

حجت الاسلام والسلمین سید مهدی قریشی عصر روز دوشنبه در جلسه شورای زکات آذربایجان غربی افزود: زکات فطریه یکی از واجبات مهم دین اسلام است و از زمان غروب آخرین روز ماه مبارک رمضان بر هر مسلمانی واجب می‌شود و سرپرست خانواده باید برای خود و همه کسانی که نان‌خور او هستند، زکات فطریه پرداخت کند.
وی اظهار کرد: بهتر است زکات فطریه به همسایگان و خویشاوندان نیازمند پرداخت شود.
وی اضافه کرد: اگر کسی نتوانست زکات فطریه را به دست نیازمندان واقعی برساند، ستاد زکات فطریه استان صندوق‌هایی را به منظور دریافت فطریه در پایگاه‌ها، مساجد، مصلاها و محل‌های برگزاری نماز عید فطر تدارک دیده ‌است.
وی بیان کرد: افرادی که در این زمینه فعالیت می‌کنند باید دارای کارت شناسایی متحدالشکل باشند تا شهروندان در ارائه فطریه و کفاره خود به پایگاه‌ها و صندوق‌های دارای مجوز با دیدن کارت شناسایی افراد سردرگمی نداشته باشند.
نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه با بیان اینکه زکات نماد ارتباط مسلمانان با یکدیگر است، گفت: خداوند متعال ۲ نماد شاخص را در آیات قرآن کریم مطرح می‌کند که یکی ارتباط با خداوند از طریق اقامه نماز و دیگری ارتباط با مردم از طریق زکات است.
حجت‌الاسلام‌ والمسلمین قریشی افزود: زکات از مباحث اساسی دین اسلام است که باید مسلمانان در انجام این فریضه الهی اهتمام لازم را داشته باشند.
وی اضافه کرد: ذکر زکات در کنار نماز نشانه جامعیت اسلام و همه جانبه‌نگری این دین مقدس است.
وی ادامه داد: آذربایجان غربی سال گذشته با پرداخت ۲۰۶ میلیارد ریال زکات و ۴۵ میلیارد ریال زکات فطریه در اجرای این سنت حسنه در کشور پیشتاز بود.
حجت الاسلام والمسلمین قریشی گفت: نهادهای متولی زکات باید در هزینه کرد زکات پرداختی مردم به نیازمندان و طرحهای عمرانی عام المنفعه، مسائل شرعی و عدالت پرداختی را رعایت کنند.
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) آذربایجان غربی نیز در این جلسه گفت: پیش بینی می شود امسال ۲۳۵ میلیارد ریال زکات در استان جمع آوری شود.
عزیز سهندی افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون، ۲۵ میلیارد ریال زکات در سطح استان جمع آوری شده که این میزان در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته ۴۳ درصد افزایش دارد.
به گزارش اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از ایرنا، در این جلسه اعضای حاضر در جلسه در باره تهیه صندوق های جمع آوری زکات فطریه، برگزاری جشن خرمن، تجلیل از مبلغان و خادمان نمونه زکات و ساماندهی طرح های عام النفعه از محل زکات بحث کردند.
پرداخت زکات فطریه از جمله واجبات شرعی برای مسلمانان دارای مکنت مالی است که در پایان ماه رمضان واجب می شود.
میزان زکات فطریه برای هر نفر مسلمان ۳ کیلو گندم یا معاش روزانه این فرد در ماه مبارک رمضان یا پرداخت معادل آن به افراد نیازمند یا سازمان های حمایتی است.
۸۱۳۷/۲۰۹۳ ** خبرنگار: سیده فاطمه سجادی ** انتشاردهنده: صابر چهرقانی