تراکم حضور دانشجویان در بیمارستان‌ها باعث اعتراض جامعه
تراکم حضور دانشجویان در بیمارستان‌ها باعث اعتراض جامعه

به گزارش اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از گروه بهداشت و درمان خبرگزاری فارس، ناصر مظفری رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری اردبیل، با اشاره به نامه ابلاغ شده از سوی وزارت بهداشت و درمان کشور به دانشگاه‌های علوم پزشکی در خصوص افزایش ظرفیت نیروی پرستاری با توجه به کمبود کادر پرستاری در مراکز استان‌ها اظهار داشت: […]

به گزارش اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از گروه بهداشت و درمان خبرگزاری فارس، ناصر مظفری رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری اردبیل، با اشاره به نامه ابلاغ شده از سوی وزارت بهداشت و درمان کشور به دانشگاه‌های علوم پزشکی در خصوص افزایش ظرفیت نیروی پرستاری با توجه به کمبود کادر پرستاری در مراکز استان‌ها اظهار داشت: در استان اردبیل با وجود چهار دانشکده پرستاری دولتی و دو دانشکده آزاد، ظرفیت بیمارستان‌های آموزشی درمانی تحت نظر دانشگاه و تامین اجتماعی در شیفت‌های صبح و عصر مازاد بر توان در اختیار آموزش پرستاری است، به طوری که تراکم حضور دانشجویان در بعضی از فیلدها اعتراض مردم، پرسنل و دانشجویان را به همراه داشته است.

وی یادآور شد: براساس بررسی و نتایج آزمون‌های استخدامی قبلی در این استان، بیشتر از آن که کمبود پرستار وجود داشته باشد، کمبود پست های سازمانی برای جذب و استخدام پرستاران جویای کار وجود دارد و عدم صدور مجوز برای استخدام باعث شده است که استاندارد نسبت پرستار به تخت بیمارستان محقق نگردد.

رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری اردبیل تصریح کرد: افزایش ظرفیت‌های پذیرش دانشجو بدون افزایش هیئت علمی پرستاری و مربی بالینی یکی از علت های افت کیفیت آموزش بالینی پرستاری بوده که در نهایت سلامت جامعه را با مخاطره روبرو خواهد نمود. بنابراین پیشنهاد می‌شود دستور فرمایند هر بیمارستان آموزشی به تعداد مورد نیاز دانشکده پرستاری برای آموزش بالینی از پرسنل توانمند با اولویت کارشناس ارشد یا دکتری پرستاری در اختیار دانشکده های پرستاری قرار دهند.

وی خاطر نشان کرد: تربیت نیروی انسانی باید متناسب با نیاز و استانداردهای هر منطقه لحاظ شود . بنابراین پیشنهاد می شود در اجرای موضوع نامه تعداد دانشکده های هر منطقه اعم از دولتی و آزاد که از فیلدهای بالینی استفاده می کنند نیز لحاظ شود زیرا فیلدها صبح در اختیار دانشکده های دولتی و عصر هم در اختیار دانشگاه های آزاد است و عملا افزایش تربیت پرستار در این بیمارستان ها علاوه بر تداخل دانشجویان زمینه اخلال و تداخل در وظایف را به همراه خواهد داشت.

مظفری در پایان افزود: دانشگاه علوم پزشکی اردبیل جوابیه ای در خصوص نامه ابلاغ شده از سوی وزیر بهداشت ارسال نموده است که تمامی موارد فوق الذکر نیز در آن بیان شده است.