۹ خرداد سالروز شهادت سردار اخلاق، رحیم فعال
۹ خرداد سالروز شهادت سردار اخلاق، رحیم فعال

به گزارش اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از ایرنا رحیم فعال – متولد یک اسفند سال ۱۳۳۹ شمسی در ارومیه – با مدرک تحصیلی کارشناس ارشد علوم و فنون نظامی در مسئولیت های خود همواره سربازی سخت کوش و شجاع بود. وی با آغاز انقلاب اسلامی در صحنه های مختلف مبارزه مردم ارومیه با رژیم […]

به گزارش اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از ایرنا رحیم فعال – متولد یک اسفند سال ۱۳۳۹ شمسی در ارومیه – با مدرک تحصیلی کارشناس ارشد علوم و فنون نظامی در مسئولیت های خود همواره سربازی سخت کوش و شجاع بود.
وی با آغاز انقلاب اسلامی در صحنه های مختلف مبارزه مردم ارومیه با رژیم پهلوی حضور فعال پیدا کرد و با به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی به صف پاسداران انقلاب اسلامی پیوست و در صحنه های دفاع جانانه از انقلاب، حماسه آفرینی کرد.
وی رئیس کمیته انقلاب اسلامی آذربایجان غربی، رئیس بازرسی فرمانده انتظامی آذربایجان غربی، جانشین فرماندهی انتطامی استان های اردبیل، اصفهان، فارس و فرمانده انتظامی استان قزوین بود.
این سردار دلاور در درگیری با عوامل ضدانقلاب در شهرستان پیرانشهر در سال ۱۳۶۴ شمسی به افتخار جانبازی نائل شد.
شهید فعال رنج دوری از سرزمین مادری اش را به قصد خدمت برای کشور به جان خرید و در استان های اردبیل، اصفهان، قزوین و فارس به عنوان چهره ای آشنا، دلسوز و فداکار خدمت کرد.
سرانجام این قهرمان ملی در نهم خرداد سال ۱۳۸۳ شمسی هنگامی که از شروع فعالیت وی در قزوین به عنوان فرمانده انتظامی استان بیش از یک هفته نمی گذشت در ماموریت امدادرسانی به زلزله زده گان قزوین الموت بر اثر انفجار چرخبال و سوختگی شدید در ارتفاعات الموت این شهر شهید شد و پیکر لاله گونش در ارومیه آرام گرفت .
خبرنگار کیهان در شیراز در خاطرات خود آورده است: در بهمن ماه یکی از سال ها که توفیق زیارت کربلا نصیبم شد، قبل از سفر با سردار فعال تماس گرفتم و از وی حلالیت خواستم.
شهرام درویش افزوده است: سردار تا اسم کربلا و امام حسین (ع) را شنید، بغض چندین ساله اش در گلو شکست و به گریه افتاد.
وی از زبان سردار فعال ادامه داده است: ‘زیارت امام حسین (ع) زیارت عشق است؛ هرگاه نام کربلا و امام حسین (ع) به میان می آید از خود بی خود می شوم. تو را به خدا از آقا امام حسین (ع) بخواه که این بنده گناهکار را نیز بطلبد و مرگ مرا شهادت در راهش قرار دهد.’
برادر شهید فعال که مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران آذربایجان غربی است، گفت: سردار فعال با وجود اینکه همواره مشغله کاری زیادی داشت، فردی خستگی ناپذیر و همواره چهره اش با تبسم و انرژی مثبت همراه بود.
مهدی فعال افزود: گشاده رویی، ولایت مداری، صبوری، ساده زیستی و ارتباط با علمای برجسته از ویژگی های شاخص وی بود.
وی اضافه کرد: شهید فعال توجه ویژه ای نسبت به مطالعه معطوف می کرد. و به ورزش های مختلفی چون کوهنوردی، شنا و پیاده وری علاقه وافری داشت.
پسر شهید فعال نیز گفت: مهم ترین ویژگی پدرم خوش خلقی و متانت وی در محیط منزل و اجتماع بوده است و سردار، پدری به معنای واقعی و دوستی مهربان برای فرزندان خود بود؛
علی فعال افزود: وی از جایگاه یک پدر و بالاتر به ما نگاه نمی کرد و اجازه نمی داد فاصله عاطفی بین خود و فرزندانش به وجود بیاید.
وی ادامه داد: سردار، پدر بود اما من و خواهر و برادرم احساس نمی کردیم می خواهد پدری کند بلکه پدری در اعمال وی نمود پیدا می کرد.
فرزند شهید فعال بیان کرد: در امر تربیت به ما فشار نمی آورد و محیطی فراهم کرده بود که به راحتی می توانستیم در فضایی صمیمی درباره کوچکترین و بزرگترین مسائل زندگی از وی راهنمایی بخواهیم.
علی فعال افزود: تبعیت از ولایت و ‘ تحصیل، تهذیب و ورزش’ از توصیه های پدرم به ما بود و وی تا جایی به دینداری و علم آموزی علاقه داشت که می گفت:’ تا هنگامی که اهل نماز باشید و ادامه تحصیل بدهید حتی فرزندان شما می توانند در منزل شخصی من پرورش یابند.’
فرزند شهید فعال که مربی کاراته است، افزود: این سردار دلاور همیشه بعد از نماز صبح ورزش صبحگاهی می کرد و دویدن دور دریاچه شورابیل اردبیل در زمان خدمت در آن منطقه از خاطرات دوستان وی درباره علاقه زیاد سردار به ورزش است.
۷۱۲۹/۳۰۷۲
** گزارش از: توحید محمودپور ** انتشار دهنده: علیرضا فولادی