سرمازدگی ۱۲۷۶ هکتار از مزارع کلزای استان زنجان
سرمازدگی ۱۲۷۶ هکتار از مزارع کلزای استان زنجان

به گزارش اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از ایسنا، حسین عامری در جمع خبرنگاران، با تاکید بر اینکه کشت و آبیاری‌ به موقع، راهکار مناسبی برای جلوگیری از سرمازدگی کلزا به شمار می‌رود، اظهار کرد: طی سال زراعی جاری، از مجموع ۱۸۲۴‌ هکتار سطح زیر کشت دانه روغنی کلزا در استان زنجان، ۱۲۷۶ هکتار دچار […]

به گزارش اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از ایسنا، حسین عامری در جمع خبرنگاران، با تاکید بر اینکه کشت و آبیاری‌ به موقع، راهکار مناسبی برای جلوگیری از سرمازدگی کلزا به شمار می‌رود، اظهار کرد: طی سال زراعی جاری، از مجموع ۱۸۲۴‌ هکتار سطح زیر کشت دانه روغنی کلزا در استان زنجان، ۱۲۷۶ هکتار دچار خسارت سرمازدگی شده است که اولین تجربه سخت‌ در طول ۵۰ سال اخیر به شمار می‌رود، چرا که در حال حاضر سطح قابل برداشت محصول  در استان به حدود ۵۴۸ هکتار کاهش یافته است.

این مسئول با اشاره به بیمه رایگان ۱۶۲۴ هکتاری محصول کلزا طی سال زراعی جاری، ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود امسال از مجموع سطح قابل برداشت کلزا در استان، ۱۱۵۶ تن محصول برداشت شود. اوکاپی، نپتون، گابریلا و هایولا ۴۸۱۵ نیز ارقام مورد کشت در استان هستند.

وی یادآور شد: برای جلوگیری از مواجهه دانه روغنی کلزا با سرمای زنجان،‌ باید این محصول طی شهریور ماه آبیاری شود  و بهتر است  که تا ۲۰ شهریور این کار انجام شده باشد؛ در واقع با کشت به موقع کلزا، قبل از افت دما محصول به مرحله روزت ( ۸ برگی رسیده ) و از سرمازدگی در امان می‌ماند.

عامری خاطرنشان کرد: امسال مزارع کلزایی که‌ در استان در اثر سرمازدگی و هجوم پرندگان مهاجر و گرسنه  دچار خسارت شدند، مزارعی بودند که دیرتر از زمان فوق‌الذکر کشت شده بودند. همچنین به منظور کشت موفقیت‌آمیز کلزا در استان زنجان ضروری است، طرح‌های تحقیقاتی برای هر شهرستان به طور جداگانه مصوب شده و اعتبار آن نیز دیده شود تا نتایج طرح در سطح گسترده قابل تعمیم باشد.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با اشاره به لزوم توسعه کشت دانه‌های روغنی از جمله کلزا به دلیل تامین روغن مورد نیاز کشور، تصریح کرد: توسعه کشت کلزا منوط به ایجاد رغبت و انگیزه کشت در کشاورزان است و یکی از موثرترین راهکارهای آن افزایش نرخ خرید تضمینی این محصول به شمار می‌رود.

انتهای پیام