کاهش ۱۹ درصدی بارش ها در آذربایجان غربی
کاهش ۱۹ درصدی بارش ها در آذربایجان غربی

کیومرث دانشجو روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در سال آبی گذشته ۳۵۰ میلیمتر بارش در آذربایجان غربی ثبت شده بود که این رقم در مدت مشابه امسال ۶۴ میلیمتر کمتر شده است.وی اضافه کرد: متوسط بارش بلندمدت در آذربایجان غربی نیز ۳۱۹ میلیمتر بوده و امسال میزان بارش ها […]

کیومرث دانشجو روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در سال آبی گذشته ۳۵۰ میلیمتر بارش در آذربایجان غربی ثبت شده بود که این رقم در مدت مشابه امسال ۶۴ میلیمتر کمتر شده است.
وی اضافه کرد: متوسط بارش بلندمدت در آذربایجان غربی نیز ۳۱۹ میلیمتر بوده و امسال میزان بارش ها ۳۲ میلیمتر کمتر از این متوسط است.
وی اظهار کرد: با این میزان بارش بدون احتساب سطح دریاچه ارومیه، حجم بارش های صورت گرفته در آذربایجان غربی به ۱۰ میلیارد و ۷۴۰ میلیون متر مکعب رسیده که رقمی قابل توجه است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی گفت: یکی از مهمترین ویژگی های بارش سال آبی جاری، بارش مناسب برف به ویژه در ارتفاعات بود که موجب پرآب شدن رودخانه ها در استان شد.
دانشجو با اشاره به سطح هزار و ۲۷۰ متر و ۹۴ سانتیمتری دریاچه ارومیه در زمان حاضر افزود: این سطح ۴۰ سانتیمتر بالاتر از تراز دریاچه در اول مهر ماه ۹۵ و ۸۶ سانتیمتر بالاتر از ابتدای سال آبی گذشته است.
به گزارش اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از ایرنا، حجم آب دریاچه ارومیه با تدبیر دولت روحانی از ۵۰۰ میلیون مترمعکب در دوران بحرانی و زمان آغاز به کار دولت یازدهم به ۲٫۵ میلیارد مترمکعب در زمان حاضر رسیده است.
ستاد احیای دریاچه ارومیه در گام نخست مطالعاتی برای احیا این دریاچه آغاز کرد اما در سریع ترین زمان ممکن طرح های ۴۴ گانه نهایی برای احیای دریاچه ارومیه بر روی میز اعضای ستاد احیا قرار گرفت و این ستاد کارهای عملیاتی خود را برای احیای بزرگترین پهنه آبی داخلی کشور شروع کرد.
۴۱۲ کیلومتر لایروبی رودخانه های اصلی منتهی به دریاچه ارومیه، ساماندهی سردهنه های رودخانه ها، انسداد یکهزار و ۲۰۰ چاه غیرمجاز و اصلاح آبیاری در ۶ هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی از اقدام های زودبازده دولت یازدهم برای تثبیت وضعیت این دریاچه بوده است.
دریاچه ارومیه در قالب طرح احیای دریاچه ارومیه قرار است ظرف مدت ۱۰ سال به سطح تراز اکولوژیک خود برسد و یکی از مهمترین مصوبه های این ستاد کاهش ۴۰ درصدی مصرف آب کشاورزی در حوضه آبریز این دریاچه به واسطه انتقال آب با لوله های پلی اتیلنی از منبع تامین تا سر مزرعه است.
در سال های ۹۳ و ۹۴ در مجموع ۴۱۴ کیلومتر عملیات انتقال آب با لوله پلی اتیلن به اجرا درآمده و ۱۲ هزار هکتار از زمین های کشاورزی شهرستان های آذربایجان غربی که در حوضه آبریز دریاچه ارومیه را تحت پوشش انتقال آب مدرن قرار داده است.
طرح تشکیل و تجهیز شبکه سنجش منابع آب سطحی و زیرزمینی استان نیز در راستای اجرای مصوبه های ستاد احیای دریاچه ارومیه در زمان حاضر ۶۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
تصفیه خانه گلمان که از دیگر طرح های ستاد احیای دریاچه ارومیه برای احیای نگین آبی آذربایجان است، در سال جاری به بهره برداری می رسد و سالانه ۲٫۵ میلیون مترمعکب آب به دریاچه ارومیه روانه می کند.
تاکنون ستاد احیای دریاچه ارومیه ۱۰۰ میلیارد ریال برای مقابله با ریزگردهای این دریاچه هزینه کرده است.
۲۰۹۳/۳۰۷۲
** خبرنگار: صابر چهرقانی ** انتشار دهنده: علیرضا فولادی