«تشکیلات مدیریت شهری برای حفظ حقوق و کیفیت زندگی مردم به وجود آمد؛ اما حالا به نظر می‌رسد باید پلیسی ایجاد کنیم که مراقب این ارگان باشد.» این بخشی از جملات پیروز حناچی، معاون وزیر راه‌و‌شهرسازی در انتقاد به مدیریت شهری تهران بود.   به گزارش اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از انتخاب به نقل […]

«تشکیلات مدیریت شهری برای حفظ حقوق و کیفیت زندگی مردم به وجود آمد؛ اما حالا به نظر می‌رسد باید پلیسی ایجاد کنیم که مراقب این ارگان باشد.» این بخشی از جملات پیروز حناچی، معاون وزیر راه‌و‌شهرسازی در انتقاد به مدیریت شهری تهران بود.
 
به گزارش اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از انتخاب به نقل از شهروند، او که نحوه رفتار مدیریت شهری را در سال‌های اخیر نگران‌کننده می‌داند، در رابطه با تخلفات صورت‌گرفته از سوی شهرداری می‌گوید: بابک زنجانی ظاهرا به جهت تأمین فاینانس و تجهیزات خارجی برای پروژه‌های شهری نقش ایفا می‌کرده و درجاهای دیگر با شهرداری مراوداتی داشته است. سندی که حکیمی‌پور منتشر کرده، نشان می‌دهد که بابک زنجانی با شهرداری تهاتر می‌کرده، یعنی در جایی خدمات می‌داده و درجای دیگر امکانات می‌گرفته است.
 
حاتم‌بخشی املاک نجومی با فروش ذخایر تهران
حاتم‌بخشی املاک نجومی ازطریق فروش ذخایر آینده شهر تهران از دیگر مسائل مطرح‌شده از سوی پیروز حناچی بود که در رابطه با آن به ایسنا گفت: املاک نجومی به لحاظ قانونی به ما ربطی ندارد؛ اما واقعیت این است که عدول از برنامه چه در بافت‌های فرسوده، ‌چه درمنطقه ۲۲ ظرفیتی را به وجود آورده است. در بحث املاک نجومی شهرداری به واسطه این‌که به منابع آتی ذخایر تهران به صورت بی‌حد و حصر دسترسی پیدا کرده و برنامه را رعایت نکرده بود، ظرفیتی برایش به وجود آمده که حاتم‌بخشی کرده است. اصل قضیه را هم کسی نفی نمی‌کند و فقط روی میزانش بحث می‌کنند.
 
معاون وزیر راه‌وشهرسازی در ادامه درخصوص عدم انطباق طرح‌های تفصیلی با طرح جامع از تعبیر «در دیزی باز و گربه هم بسیار بی‌حیا بود» استفاده کرد و درتوضیح ادعای خود گفت: در دیزی باز بوده، به این معنا که دولت به وظایف حاکمیتی‌اش عمل نمی‌کرده، گربه هم بی‌حیا بوده، به این معنی که شهرداری تهران از حداکثر این فرصت به نفع تأمین منابع مالی کوتاه‌مدت استفاده کرده است.
 
حناچی با بیان این‌که شما دیگر به هیچ‌وجه نمی‌توانید منطقه ۲۲ را به حالت قبل برگردانید، منطقه ۲۲ در افق طرح جامع تهران باید تا‌ سال ۱۴۰۴ جمعیتی بالغ بر ۲۱۰‌هزار نفر را درخود جای می‌داد، اما درحال حاضر پروانه برای جمعیتی معادل ۸۰۰‌هزار نفر صادر شده و کل اتفاقاتی که دراین منطقه افتاده، خلاف است. علت این‌که تک‌تک هم وارد منطقه ۲۲ نشدیم، این بود که اعتقاد داریم کل بلندمرتبه‌سازی و اجرام سنگینی که دراین منطقه کار شده، اساسا خلاف است و شهرداری اجازه چنین اجحافی را نسبت به مردم تهران نداشته است.
 
طی ۱۰‌سال خانه‌های خالی ۴ برابر شد
او درخصوص ۴۹۰‌هزار واحد مسکونی خالی درشهر تهران گفت: اخیرا مرکز آمار نخستین خروجی‌ها را بیرون داد که نشان می‌دهد ۲‌میلیون و۶۰۰‌هزار واحد مسکونی خالی در کل کشور و ۴۹۰‌هزار واحد خالی در تهران وجود دارد. یعنی بین دوسرشماری از‌ سال ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۵ تعداد واحدهای مسکونی خالی چهاربرابر شده است. شما اگر این آمار و اطلاعات را داشته باشید، می‌توانید شهر را درست هدایت کنید یا این اطلاعات را دارید و مسیر خود را تغییر نمی‌دهید یا متخصص تحلیلش را ندارید یا نمی‌خواهید این اطلاعات بیرون بیاید؛ چون درآن صورت باید جوابگو باشید.
 
حناچی بیان کرد: مطالعات اولیه ما که ازخود شهرداری هم گرفته شده، نشان می‌دهد تعداد مجوزهای صادرشده برای برج‌ها در دوره آقای قالیباف از لحاظ تعداد و حجم با بقیه شهرداران طی سال‌های بعد از انقلاب برابری می‌کند. یعنی خود را حامی ۹۶‌درصد می‌دانند اما برج‌ها را برای ۴‌درصد می‌سازند.
 
وقتی پل صدر را ساختند اتوبان‌های دوطبقه منقرض شده بود!
معاون وزیر راه‌وشهرسازی با اشاره به هزینه ۷هزار ‌میلیارد تومانی برای ساخت پل صدر گفت: موقعی که پل صدر ساخته می‌شده، تعداد زیادی از اتوبان‌های دو طبقه بتنی در دنیا درحال جمع‌شدن بوده است. حداقل ۲۰ مورد در آمریکا و یک مورد در سئول، اتوبان‌های دوطبقه‌ای جمع شده و تبدیل به فضای عمومی شهر شده است. من نمی‌گویم مطالعه‌ای برای چگونگی دوطبقه‌کردن صدر انجام نداده‌اند، قطعا کار پیچیده‌ای صورت گرفته است. ‌وسط شهر یک سازه در پیچ تنیده بتنی را اجراکردن کار ساده‌ای نیست ولی این‌که چرا باید صدر را دوطبقه کنند، چهار صفحه مطالعه نداشته است. درحالی ‌که وقتی می‌خواهیم با توجه به این محدودیت منابع، برای پروژه‌ای با صرف هزینه‌های تملک و تونل و غیره تا ۷هزار ‌میلیارد تومان هزینه کنیم، باید مطالعات عمیقی داشته باشیم که چرا باید این کار را انجام دهیم.
 
افق جمعیت تهران را از ۵/٩ به ۵/١٣میلیون نفر رساندند
معاون معماری و شهرسازی وزیر راه‌وشهرسازی درباره بحث بلندمرتبه‌سازی درتهران گفت: مجموع اقداماتی که درخصوص بلندمرتبه‌سازی صورت گرفت، افق جمعیت شهر تهران را که می‌بایست حدود ٩,۵‌میلیون نفر باشد به ١٣.۵‌میلیون نفر افزایش می‌داد. اصلی‌ترین کاری که ما در شورایعالی شهرسازی کردیم، تمام این اسناد و پالایش را احصا کردیم و دوباره به نقطه اول برگشتیم. هرچند درخیلی از این مناطق هم پروانه صادر شده بود و کار خاصی نمی‌شد انجام داد. دراین زمینه شهرداری هم انصافا با تغییر دولت که فضا را عوض‌شده می‌دید، همراهی کرد. هرچند بخشی از این اقدامات نتیجه تصمیمات شوراهای معماری مناطق بود.
 
چیزی تحت عنوان شورایعالی مناطق تشکیل شده بود که چنین چیزی درهیچ جای قانون وجود ندارد. این شوراها برای خودشان می‌بریدند و می‌دوختند و پروانه صادر می‌کردند. آن اختیارات را هم گرفتیم. البته مطمئن نیستیم همه چیزهایی که تصویب کردیم، شهرداری به زیرمجموعه‌اش ابلاغ کرده باشد. به همین خاطر به‌عنوان یک کتابچه عدم انطباق طرح تفصیلی با طرح جامع تهران، همه این موارد را احصا کردیم و اسفندماه‌ سال قبل به تأیید شورایعالی شهرسازی رساندیم و منتشر می‌کنیم.