افراد واجد شرایط  در ۲ هفته نخست ماه رمضان خون اهدا کنند
افراد واجد شرایط  در ۲ هفته نخست ماه رمضان خون اهدا کنند

پروین علیجانی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: طی ۲ هفته نخست ماه رمضان شمار اهدا کنندگان خون در این استان به مراتب کاهش پیدا می کند و بر این اساس توصیه می شود افراد واجد شرایط در مدت یاد شده نسبت به اهدای خون مبادرت کنند.وی یادآوری کرد: اغلب افراد […]

پروین علیجانی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: طی ۲ هفته نخست ماه رمضان شمار اهدا کنندگان خون در این استان به مراتب کاهش پیدا می کند و بر این اساس توصیه می شود افراد واجد شرایط در مدت یاد شده نسبت به اهدای خون مبادرت کنند.
وی یادآوری کرد: اغلب افراد اهدای خون خود را به شب های قدر موکول می کنند و این روند علاوه بر افزایش شمار اهدا کنندگان در این زمان، خدمات رسانی مطلوب را نیز با مشکل مواجه می کند.
علیجانی افزود: روزه داری منافاتی با اهدای خون ندارد و چنانجه واجدین شرایط در وعده سحری مواد غذایی و مایعات کافی را مصرف کرده باشند، می توانند در ساعات اولیه صبح خون اهدا کنند.
وی بیان کرد: افرادی که به هر دلیلی شرایط روزه داری ندارند می توانند در شفیت صبح به پایگاه های انتقال خون استان واقع در شهرهای زنجان و ابهر مراجعه کرده و خون اهدا کنند.
مسئول دفتر جذب و حفظ اهدا کنندگان اداره کل انتقال خون استان زنجان ادامه داد: ۵۰ درصد خون های اهدایی، برای بانوان مصرف می شود و این در حالی است که این قشر سهم کمتری در اهدای خون دارند.
وی ابراز کرد: با توجه به اینکه اهدای خون زنان دارای شرایط خاصی است و به طور معمول پس از انجام این کار به افت فشار خون دچار می شوند لذا برای رفع این مهم توصیه می شود، شب هنگام برای اهدای خون مراجعه کنند.
علیجانی خاطر نشان کرد: اهدای خون دارای شرایطی است و بر مبنای آن نسبت به خون گیری اقدام می شود و متقاضیان باید حداقل ۱۸ و حداکثر ۶۵ سال سن و حداقل ۵۰ کیلوگرم وزن داشته باشند.
به گزارش اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از ایرنا،پایگاه انتقال خون زنجان، واقع در چهارراه سعدی تا پایان ماه مبارک رمضان در شیفت صبح از ساعت ۸ تا یک بعد ازظهر و شب به ویژه بعداز افطار ساعت ۲۱ تا ۲۴ آماده خون گیری از مراجعه کنندگان است و پایگاه انتقال خون ابهر نیز از روز یکشنبه تا چهارشنبه در شیفت صبح فعال است.
طی ماه مبارک رمضان سال گذشته یک هزار و ۹۰۵ نفر برای اهدای خون به پایگاهای انتقال خون زنجان مراجعه کردند که از این تعداد یک هزار و ۴۹۷ نفر موفق به اهدای خون شدند.
۹۴ درصد اهدا کنندگان خون در استان زنجان را مردان و مابقی را زنان تشکیل می دهند.
سالانه حدود ۲۳ هزار واحد فرآورده خونی در این استان تولید و مورد استفاده بیماران قرار می گیرد.
۶۰۸۵/۷۳۲۰
خبرنگار: اعظم شامی *** انتشار دهنده: رویا رفیعی