کشت دانه های روغنی زنجان در سال گذشته سه برابر شد
کشت دانه های روغنی زنجان در سال گذشته سه برابر شد

حسین جعفری روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این استان طی چهار سال گذشته در بخش زراعت موفقیت های قابل توجهی کسب کرده است که بخشی از آن مربوط به نقش زنجان در خودکفایی تولید گندم می شود.میزان گندم تولیدی این استان طی سال گذشته به بیش از ۴۵۰ هزار تن […]

حسین جعفری روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این استان طی چهار سال گذشته در بخش زراعت موفقیت های قابل توجهی کسب کرده است که بخشی از آن مربوط به نقش زنجان در خودکفایی تولید گندم می شود.
میزان گندم تولیدی این استان طی سال گذشته به بیش از ۴۵۰ هزار تن رسید.
وی یادآورشد: این استان سال گذشته رتبه برتر کشوری در تولید، فرآوری و توزیع سالیانه بیش از ۱۷ هزار تن انواع بذور گواهی شده غلات با مشارکت شرکت های خصوصی فرآوری بذر و مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی را کسب کرد.
جعفری اظهار کرد: طی چهار سال گذشته هسته های بذری سیب زمینی و لوبیا به ترتیب به میزان پنج هزار و ۱۳۰ تن در سال تولید شده است.
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان استفاده از بذور اصلاح و گواهی شده را منجر به افزایش بهره وری، کاهش میزان مصرف آب، مقاومت گیاه و در نهایت برداشت بیشینه محصول اعلام کرد.
وی خاطر نشان کرد: روند توزیع نهاده های کشاورزی از جمله کود و سم طی چهار سال گذشته به شکل مطلوبی ارتقا یافته است به گونه ای که زنجان سال گذشتبه رتبه دوم کشور در تامین و توزیع انواع کود شیمیایی را کسب کرد.
جعفری ادامه داد: این اقدامات در حالی است که زنجان یکی از استان هایی به شمار می آید که کمترین میزان کود و سم را برای تولید محصول زراعی به کار می گیرد و میزان استفاده از این مواد شیمیایی در حداقل قرار دارد.
زنجان ۸۸۰ هزار هکتار زمین کشاورزی دارد که نزدیک به ۱۲۰ هزار هکتار آن زمین آبی محسوب می شود.
۳۰۰۱/۸۰۶۸
خبرنگار: مینا افشاری** انتشار: اسماعیل جهانبخش