تولید ۱۰ هزار تن پنبه از مزارع مناطق شمالی استان اردبیل
تولید ۱۰ هزار تن پنبه از مزارع مناطق شمالی استان اردبیل

عدیل سروی روز پنجشنبه در جلسه تخصصی پنبه افزود: پنبه یکی از زراعت های صنعتی و تخصصی استان است که به همت پنبه کاران زحمتکش استان امسال میزان برداشت آن افزایش می یابد.وی اظهار کرد: هدف اساسی که در زراعت این محصول تخصصی دنبال می شود تامین نیاز داخلی کشور به پنبه و آماده سازی […]

عدیل سروی روز پنجشنبه در جلسه تخصصی پنبه افزود: پنبه یکی از زراعت های صنعتی و تخصصی استان است که به همت پنبه کاران زحمتکش استان امسال میزان برداشت آن افزایش می یابد.
وی اظهار کرد: هدف اساسی که در زراعت این محصول تخصصی دنبال می شود تامین نیاز داخلی کشور به پنبه و آماده سازی مقدمات لازم برای صادرات این محصول به خارج کشور است.
به گزارش اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از ایرنا از روابط عمومی جهاد کشاورزی اردبیل ، او افزود: امسال همچنین با گسترش سیستم آبیاری موسوم به تیب و با تلاش بهره برداران و دست اندرکاران بخش کشاورزی ۷۸۰ هزار تن سیب زمینی در این استان تولید می شود.
او در زمینه مزارع حبوبات استان نیز گفت: عدم استفاده از سموم شیمیایی در این مزارع با تاکید بر تولید محصولات ارگانیک و افزایش تولید در واحد سطح در اولویت برنامه ها قرار داشته و با توجه به رعایت زمان کاشت و اصول کشت و داشت در این مزارع در سال جاری ۲۶ هزار تن حبوبات برداشت می شود.
استان اردبیل دارای ۲۲۵ هزار هکتار اراضی آبی ، ۵۱۵ هزار هکتار اراضی دیم و ۳۸ هزار هکتار اراضی باغی است که سالانه بیش ۴٫۵ میلیون تن انواع محصولات زراعی ، باغی و دامی را تولید می کند.
تنوع اقلیمی ، وجود کشت و صنعت ها ، دشت های حاصلخیز ، ۱۲۰ هزار بهره بردار ، ۴٫۲ میلیون واحد دامی ، عشایر ایل سون ، سدهای ذخیره آب ، تولید چهار درصد از محصولات کشاورزی کشور ، نقش ۲۸ درصد بخش کشاورزی در تولید ناخالص و نقش ۳۸ درصدی بخش کشاورزی در جمعیت شاغل استان از جمله قابلیت های مهم کشاورزی استان اردبیل است.
استان اردبیل در تولید بسیاری از ارقام از جمله رتبه اول تولید عدس ، رتبه اول تولید کلزا ، رتبه دوم تولید سیب زمینی ، رتبه سوم تولید عسل ، رتبه پنجم تولید چغندر قند ، رتبه هفتم تولید حبوبات و رتبه هفتم تولید گندم و جو را دارد.
پارسال برای دومین سال پیاپی در این استان رکورد تولید گندم شکسته شد و با تولید بیش از از ۷۴۰ هزار تن گندم و خرید ۵۵۰ هزار تن از آن از رتبه ۱۱ به ۴ کشوری ارتقا یافت.
خبرنگار: گیتی طالبی ** انتشار دهنده: سیفعلی موسی زاده
۶۰۱۸/۶۰۱۶