۱۹پایگاه سلامت درمناطق حاشیه نشین استان زنجان  راه اندازی شده است
۱۹پایگاه سلامت درمناطق حاشیه نشین استان زنجان  راه اندازی شده است

علیرضا بیگلری در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه طرح تحول نظام سلامت در استان زنجان به خوبی اجرا شده است، افزود: از سال ۹۲ تا ۹۵ حدود ۸۲ هزار و ۶۸۷ نوزاد متولد شده تحت غربالگری  کم کاری تیروئید و فنیل کتورنوریا قرار گرفته اند. رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان  اظهار کرد: در […]

علیرضا بیگلری در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه طرح تحول نظام سلامت در استان زنجان به خوبی اجرا شده است، افزود: از سال ۹۲ تا ۹۵ حدود ۸۲ هزار و ۶۸۷ نوزاد متولد شده تحت غربالگری  کم کاری تیروئید و فنیل کتورنوریا قرار گرفته اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان  اظهار کرد: در استان زنجان زایمان طبیعی طی دو ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است، افزود: در حال حاضر زایمان طبیعی رشد داشته است. 

وی با بیان اینکه با اجرای برنامه ترویج زایمان طبیعی ، شاهد کاهش سزارین در استان بودیم، گفت: در ۲ ماهه سالجاری زایمان سزارین نسبت به سالهای گذشته کاهش یافته است. 

بیگلری اظهار کرد: با اجرای طرح تحول نظام سلامت استقبال مادران باردار از زایمان طبیعی بسیار شده و به تبع زایمان سزارین کاهش داشته است و این امر در راستای ارتقای سلامت مادران و نوزادان بسیار موثر بوده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان گفت: زایمان طبیعی به سلامت مادر کمک می کند و با انجام خدمات لازم طی ۱۰ سال گذشته، بیش از ۸۶ درصد از مرگ و میر مادران باردار کاهش یافته است.

بیگلری به بحث تسریع در زایمان طبیعی با آغاز اجرای طرح نظام سلامت در استان زنجان اشاره کرد و افزود: سعی می شود تعرفه زایمان طبیعی رایگان پرداخت شود تا این امر باعث گرایش به زایمان طبیعی باشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان گفت: از سال ۹۲ تا ۹۵ حدود ۸۲ هزار و ۶۸۷ نوزاد متولد شده  تحت غربالگری  کم کاری تیروئید و فنیل کتورنوریا قرار گرفته اند.

بیگلری  با بیان اینکه در سال ۹۴ ما حدود ۱۷۰ هزار نفر از مردمی را که در حاشیه شهرها زندگی می‌کردند در استان تحت پوشش بردیم، گفت:  ۱۹ پایگاه سلامت در حاشیه شهرهای استان زنجان برای تحت پوشش قرار دادن جمعیت حاشیه نشین شهرها ایجاد شده است.

وی  افزود: توانستیم در انتهای همان سال همه جمعیت شهر را تحت پوشش قرار دهیم با گسترش مراکز سلامت در استان. همه این‌ها در این راستا بود که بتوانیم دسترسی عادلانه مردم به خدمات را فراهم کنیم. امروز با برنامه‌هایی که در حال اجرا شدن است دولت سعی کرده که دلایل اصلی مرگ و میر را مورد هدف قرار دهد و از مرگ‌هایی که باعث از دست رفتن سال‌های عمر می‌شود پیشگری کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان یادآورشد: دانشگاه علوم پزشکی متولی سلامت است و همیشه باید در امر سلامت فعال باشد و در راستای افزایش زایمان طبیعی مادران نیز برنامه ها و آموزش های لازم را در دستور کار دارد.