آثار عکاس ایرنا زینت بخش کتاب صنایع دستی آذربایجان غربی
آثار عکاس ایرنا زینت بخش کتاب صنایع دستی آذربایجان غربی

طاها اصغرخانی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه فرآیند آماده سازی عکس های این مجموعه سه ماه به طول انجامید، گفت: در طی این مدت ۱۱ هنر مختلف از ۵۰ هنرمند برجسته را به تصویر کشیدم. وی افزود: صنایع دستی چوبی و حصیری، بافته های داری و نساجی […]

طاها اصغرخانی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه فرآیند آماده سازی عکس های این مجموعه سه ماه به طول انجامید، گفت: در طی این مدت ۱۱ هنر مختلف از ۵۰ هنرمند برجسته را به تصویر کشیدم.
وی افزود: صنایع دستی چوبی و حصیری، بافته های داری و نساجی سنتی، کاشی سنتی، سفال و سرامیک، طراحی و نقاشی سنتی، رودوزی های سنتی، صنایع دستی چرمی، صنایع دستی فلزی، صنایع دستی سنگی، سازهای سنتی، پوشاک سنتی و آبگینه هنرهای صنایع دستی است که آثار مربوط به آنها در این کتاب به زیور طبع آراسته است.
وی ادامه داد: اغلب هنرمندانی که عکس آثار هنری آنان در این مجموعه نفیس منتشر شده است دارای نشان های مرغوبیت صنایع دستی کشور و مهر اصالت یونسکو هستند.
عکاس خبرگزاری ایرنا با تاکید بر دشوتری های موجود برای عکاسی از هنرهای صنایع دستی گفت: هنرمند باید در عین به نمایش گذاشتن ظرافت هنرهای صنایع دستی، زیبایی های هنر عکاسی را نیز به تصویر بکشد که این امر کار هنرمند عکاس را با حساسیت ویژه ای توام می کند.
اصغرخانی با اشاره به تنوع زیاد هنرهای صنایع دستی اظهار کرد: هنرمند ملزم به استفاده از تکنیک های مختلف هنر عکاسی و تجهیزات مدرن برای ثبت جزئیات هنری موجود در شاخه های مختلف صنایع دستی است.
وی با بیان اینکه عکاس باید قبل از شروع عکاسی در زمینه هنرهای صنایع دستی اطلاعات کافی را کسب کند، گفت: آشنایی با ویژگی های منحصر به فردی چون طرح و نقش های به کار رفته در بافته های داری و نوع گره در نساجی سنتی، جنس و رنگ چوب در صنایع منبت کاری و معرق کاری به خلق عکس های جذاب و ماندگار منجر می شود.
وی افزود: توجه به نور برای نمایش برجستگی های ظریف در هنرهای چون منبت کاری، توجه به رنگ در صنایعی چون کاشی کاری و زاویه دید در صنایع حجمی از جمله پیچیدگی های هنر عکاسی از صنایع دستی است.
وی اضافه کرد: به منظور خلق عکس های هنری متمایز و چشم نواز از صنایع دستی آذربایجان غربی جلسه های مشاوره مختلفی با ناظر و کارشناسان این طرح استانی قبل و در حین آماده سازی عکس ها انجام دادیم.
به گفته طاها اصغرخانی در عکاسی از هنرهای صنایع دستی، باید همانند عکاسی طبیعت به زیبایی های اثر و چون عکاسی پرتره به نور و سایه روشن های اثر توجه ویژه ای معطوف کرد.
وی اظهار کرد: عکاسی از هنرهای صنایع دستی علاوه بر اینکه به آشنایی عمیق عکاس با هنرمندان طرازاول و مجرب منجر می شود، در جهان بینی وی برای خلق اثر در هنر عکاسی از شاخه های هنری مختلف به صورت چشمگیر نیز تاثیر می گذارد.
به گزارش اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از ایرنا طاها اصغرخانی متولد سال ۱۳۶۸ شمسی در ارومیه و کارشناس علوم ارتباطات اجتماعی است و فعالیت در هنر عکاسی را از سال ۱۳۸۶ شمسی و همکاری حرفه ای خود با خبرگزاری جمهوری اسلامی را از سال ۱۳۸۹ شمسی آغاز کرد.
این هنرمند ملی مقام اول و دوم جشنواره مطبوعات آذربایجان غربی در سال های ۹۱,۹۰ و ۹۳، مقام سوم جشنواره سراسری مطبوعات سال ۹۱، مقام سوم جشنواره سراسری عکس خانه روستایی را در ویترین افتخارهای خود دارد.
وی همچنین مقام اول جشنواره عکس خبری در بخش ورزشی سال ۹۵، مقام سوم جشنواره عکس انقلاب در گذر زمان، مقام سوم جشنواره عکس قرآن و عترت در کارنامه هنری خود دارد.
این هنرمند همچنین برگزیده جشنواره بین المللی نماز و نیایش سال ۹۱، برگزیده جشنواره عکس بسیج سال ۹۴ و برگزیده جشنواره سراسری عکس تعاون سال ۹۱ است.
برگزاری نخستین نمایشگاه تخصصی عکاسی ورزشی رشته والیبال در ۹۵ و برگزاری نمایشگاه عکس طبیعت سرزمین من از دیگر فعالیت هنری عکاس ایرنا در مرکز آذربایجان غربی است.
۷۱۲۹/۳۰۷۲
** خبرنگار: توحید محمودپور ** انتشار دهنده: علیرضا فولادی