افزایش بهره وری می تواند به حل بخشی از مشکلات اقتصادی کشور کمک کند
افزایش بهره وری می تواند به حل بخشی از مشکلات اقتصادی کشور کمک کند

شهرام طهماسبی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مرکز ملی بهره وری ژاپن در سال ۱۹۵۵ یک تعریف از بهره وری مبنی بر ‘بهره وری حداکثر استفاده از منابع فیزیکی، نیروی انسانی و سایر عوامل با روش های علمی به طوری که بهره وری به کاهش هزینه تولید، گسترش بازارها، […]

شهرام طهماسبی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مرکز ملی بهره وری ژاپن در سال ۱۹۵۵ یک تعریف از بهره وری مبنی بر ‘بهره وری حداکثر استفاده از منابع فیزیکی، نیروی انسانی و سایر عوامل با روش های علمی به طوری که بهره وری به کاهش هزینه تولید، گسترش بازارها، افزایش اشتغال، بالا رفتن سطح زندگی همه افراد جامعه منجر شود’، ارائه داد.
وی یادآورشد: هم اکنون ایران با تعداد قابل توجهی از چالش های اقتصادی مواجه است که عمده آنها پیش روی مسئولان و مردم قرار دارند.
طهماسبی اظهار کرد: در ساختار اقتصادی کشور، مردم با تورم، بیکاری و سطح رفاه اجتماعی پایینی مواجه هستند.
رییس سازمان برنامه و بودجه استان زنجان گفت: از سوی دیگر، صادرات ما سطح پایینی دارد و عمده محصولاتی که تولید می کنیم، در بخش کشاورزی، صنعت، به خصوص در بخش کشاورزی با جهت و هدف صادراتی برای بازارهای خارجی برنامه ریزی و تولید نشده اند.
وی خاطر نشان کرد: به همین علت می گوییم که صادرات به آن شکل که باید نیست و در سطح پایینی قرار دارد.
طهماسبی اضافه کرد: در چنین وضعیت اقتصادی درآمد سرانه مردم پایین است و شاخص های اقتصادی رقابت پذیری کشور مناسب نیستند و علت تمامی این مسائل بهره وری پایین است.
رییس سازمان برنامه و بودجه استان زنجان گفت: اگر بتوان بهره وری را ارتقا و افزایش داد، به تبع بخشی از این مشکلات حل می شود و می توان به عنوان برنامه مدونی از آن استفاده کرد.
وی ادامه داد: برنامه ششم توسعه بحث بهره وری را برجسته در نظر گرفته و بناست رشد اقتصادی ما در برنامه ششم هشت درصد باشد که ۲٫۵ درصد آن از محل بهره وری محقق شود.
طهماسبی ابراز کرد: در همین برنامه توسعه برای تحقق رشد اقتصادی ۲٫۵ درصدی از محل بهره وری، سهم بخش های مختلف، متفاوت در نظر گرفته شده است.
رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: برای تحقق این برنامه، بخش کشاورزی ۳٫۲، بخش صنعت ۲ ، نفت ۱٫۸ ، معدن ۴٫۲ ، آب، برق و گاز ۲ ، ساختمان ۲٫۸ ، حمل و نقل و انبارداری ۲٫۱ درصد و ارتباطات ۶٫۵ درصد باید رشد داشته باشد.
وی تاکید کرد: در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، فرصت های بسیاری برای کار و بهبود وضعیت وجود دارد و در حوزه های بین بخشی، این بخش تاثیر به سزایی دارد.
۳۰۰۱/۶۰۸۵
خبرنگار: مینا افشاری** انتشار: رویا رفیعی