دکتر روحانی پرچمدار همگرایی اقوام و ادیان – علیرضا فولادی *
دکتر روحانی پرچمدار همگرایی اقوام و ادیان – علیرضا فولادی *

اهل تسنن و اقلیت های دینی ساکن در این استان که سازهای خود را در گذشته همواره در مسیر اصلاحات کوک کرده اند، در انتخابات ۲۹ اردیبهشت نیز با وجود تلاش رقبای دکتر روحانی برای جلب نظر رهبران فکری آنان، بار دیگر تندروی را کنار زدند و همراه با طرفداران دکتر روحانی، حماسه ای دیگر […]

اهل تسنن و اقلیت های دینی ساکن در این استان که سازهای خود را در گذشته همواره در مسیر اصلاحات کوک کرده اند، در انتخابات ۲۹ اردیبهشت نیز با وجود تلاش رقبای دکتر روحانی برای جلب نظر رهبران فکری آنان، بار دیگر تندروی را کنار زدند و همراه با طرفداران دکتر روحانی، حماسه ای دیگر در رنگین کمان اقوام و ادیان خلق کردند.
همین طرفداران گفتمان اعتدالی و مسیر اصلاح در تبلیغات، پای صندوق های رای و جشن های پیروزی دکتر حسن روحانی بدون توجه به دسته بندی ها، پا به عرصه مشارکت نهادند و عشق به هموطن و ابراز علاقه به رویکرد دکتر حسن روحانی برای زندگی مسالمت آمیز اقوام و ادیان را به نمایش گذاشتند.
آرا صندوق های رای در مناطقی که اهل تسنن و اقلیت های دینی سکونت داشتند نیز به گفتمان دکتر حسن روحانی ‘ آری ‘ گفتند و مقبولیتی مثال زدنی از یک رئیس جمهوری صلح طلب و اعتدالی را نشان دادند.
ستادهای متعدد دکتر حسن روحانی در انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری در ارومیه همزمان با این جشن ها شاهد شادمانی مردم از اقوام و ادیان مختلف ساکن در این شهرستان در لباس های رنگارنگ بود و فاصله ای در میان شیعه و سنی احساس نمی شد.
نوای تبلیغاتی دکتر حسن روحانی در انتخابات روز جمعه با مضمون / دوباره ایران، دوباره اسلام …/ از ستادهای مختلف و خودروهای عبوری به گوش می رسید و وقتی دکتر حسن روحانی در لابلای این اثر هنری به زبان های کردی، ترکی و فارسی سخن می گفت، شور و شوق با هم بودن در چشمان اشک آلود حاضران پیدا بود.
جمعی از کردها همزمان با جشن های پیروزی دکتر حسن روحانی با لباس محلی و با ساز و دهل در مقابل ستاد حزب اعتدال و توسعه در آذربایجان غربی از اتوبوس پیاده شدند و به جمع چندین هزار نفری طرفداران روحانی پیوستند.
ورود آنان با تغییر ریتم از سیستم های صوتی همراه بود و همه با زمزمه یک آهنگ کردی به استقبال آنان رفتند تا نشان دهند که ساکنان این استان مرزی در گفتمان دکتر روحانی، برادر و برابرند و فاصله ای میان آنان نیست.
بسیاری از حاضران، بیست و هشتمین سفر استانی دکتر حسن روحانی /در ۱۱ خراد ۱۳۹۴/ به رنگین کمان اقوام و ادیان و سخنان رئیس جمهوری با این مضمون در مهاباد که 'هیچ کس حق ندارد تبعیضی بین مذاهب و اقوام قائل شود و اصل در نظام جمهوری اسلامی ایران بر شایستگی است' ، در ذهن تداعی می کردند.
آری گفتمان دکتر حسن روحانی در ارتباط با بالندگی در سایه شایستگی، همزیستی مسالمت آمیز و پرهیز از تبعیض بین قومیت ها و مذاهب در این انتخابات و جشن های یک روز پس از آن ظهور یافت.
اقلیت های دینی ساکن در این استان نیز قبل از برگزاری انتخابات از رئیس جمهوری اعلام حمایت کرده بودند اما به همین اعلام، بسنده نکردند و ‘ دکتر حسن روحانی ‘ نام داوطلبی بود که در بیشتر آرا در مناطق سکونت این اقلیت ها نوشته شد و رویکرد وی برای همزیستی مسالمت آمیز اقوام و ادیان در قالب تجربه سیاسی و اجتماعی مشترک و بهره مندی برابر از حقوق شهروندی به ثمر نشست.
به جرات می توان گفت وحدتی که بیشتر روسای جمهوری پیشین در آذربایجان غربی به دنبال آن بودند در انتخابات و جشن های پیروزی دکتر حسن روحانی از سوی طرفداران وی به نمایش گذاشته شد و این منتخب ۲۴ میلیونی با رویکرد اعتدالی و اصلاح را به عنوان پرچم دار همگرایی بین اقوام و ادیان در این سرزمین زرخیر مطرح کرد.
—————————————————————————————
*رئیس مرکز ایرنا در آذربایجان غربی