زاینده‌رود بار دیگر می‌خشکد/ سراب وعده‌ها مقابل چشم مردم
زاینده‌رود بار دیگر می‌خشکد/ سراب وعده‌ها مقابل چشم مردم

به گزارش اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس،  مردم اصفهان طی روزهای گذشته و در سفر تبلیغاتی رئیس جمهور بار دیگر وعده احیاء دائمی زاینده رود را شنیدند. وعده ای که امیدوارند محقق شود. اما مردم این استان هنوز بهمن‌ماه ۹۳ را نیز از یاده نبرده‌اند روزی که رئیس‌جمهور در […]

به گزارش اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس،  مردم اصفهان طی روزهای گذشته و در سفر تبلیغاتی رئیس جمهور بار دیگر وعده احیاء دائمی زاینده رود را شنیدند. وعده ای که امیدوارند محقق شود.

اما مردم این استان هنوز بهمن‌ماه ۹۳ را نیز از یاده نبرده‌اند روزی که رئیس‌جمهور در سفر خود به اصفهان در برابر هزاران اصفهانیِ منتظر قول احیای زاینده‌رود را داد.

از  آن قول‌ها سه سال گذشته است و با وجود هشدارهای کارشناسان در ارتباط با اثرات غیرقابل جبران خشکی زاینده‌رود، کوچک‌ترین واکنشی از دولت شاهد نبودیم؛ حتی وزیر نیرو در سفرهای اخیر خود به اصفهان در طول این مدت سخنانش را به هر موضوعی اختصاص داده به جز صحبت درباره زاینده‌رود، وی برای مصاحبه در جمع خبرنگاران اصفهانی لحظه‌ای درنگ نکرد و حتی در برابر درخواست‌های مردمی در این سفرها نیز واکنشی از وی شاهد نبودیم، گویی اصلا صحبت‌های مردم را نشنیده است.

ابتکار رئیس سازمان محیط زیست نیز در طول چهارسال گذشته سفرهای متعددی به اصفهان داشت و وعده وعیدهای فراوان درباره احیای زاینده‌رود و تالاب گاوخونی داد اما پس از این سخنان بی سرانجام در سفر اخیر خود به اصفهان گویی تمام وعده‌های گذشته را فراموش کرد.

وی از پاسخ به رئیس اتاق بازرگانی اصفهان درباره اینکه از سفر قبل خود تاکنون برای اصفهان چه کرده است بازماند و در ادامه نیز برای سوال و اعتراض‌های مکرر و مستند کشاورزان که نسبت به آمارهای غلط وی اعتراض می‌کردند جوابی به جز« این راهش نیست» پیدا نکرد.

دولت تدبیر و امید با اصفهان قهر کرده است

خلاصه‌ وعده‌های دولت در طول سال‌های گذشته در صحبت‌های رئیس خانه صنعت و معدن اصفهان به خوبی نمود یافت، جایی که وی با اعتراض به ابتکار در این جلسه اظهار داشت: طبیعت با اصفهان قهر نکرده بلکه دولت تدبیر و امید با اصفهان قهر کرده است؛ در گذشته دولتی روی کار آمد و به جهت اینکه زادگاه خود یزد را آباد کند، آب اصفهان را برد، حالا یزد افتخار می‌کند که صنعت خود را با آب زاینده‌رود می‌چرخاند.

سید عبدالوهاب سهل آبادی سپس در ادامه گفت: چهار سال از عمر دولت یازدهم گذشته و فقط گفته‌اند تحمل کنید؛ روزی مردم اصفهان برای کشاورزی نیازمند آب بودند اما امروز برای مصرف شرب نیازمند آب هستند.

خشکی زاینده‌رود را به گردن نزولات آسمانی نیاندازید

وی ابراز داشت: خانم ابتکار! محیط زیست اصفهان به دلیل خشکی تالاب گاوخونی دچار مشکل است، اگر تالاب گاوخونی احیاء نشود شما دیگر کدام محیط زیست را می‌خواهید احیا کنید؟ با ریزگردهایی که به گفته کارشناسان خودتان می‌تواند تا چند ۱۰۰ کیلومتر آثار تخریبی داشته باشد، چه تدبیری برای اصفهان دارید؟.

دلیل خشکی زاینده‌رود برداشت‌های غیرقانونی است

سهل‌آبادی ادامه داد: خشکی زاینده‌رود را به گردن نزولات الهی نیاندازید، دلیل خشکی زاینده‌رود کاهش بارندگی نبوده بلکه برداشت‌های غیرقانونی و غیراصولی چند سال گذشته بوده است.

یک نفر در دولت یازدهم به فکر احیای زاینده‌رود نیست

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان تصریح کرد: یک نفر در دولت یازدهم به فکر احیای زاینده‌رود نیست؟ زاینده‌رود کمتر از دریاچه ارومیه است؟ ای کاش طرحی هم برای احیای این رودخانه  به مجلس شورای اسلامی ارائه می‌شد.

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان اضافه کرد: مردم اصفهان که ۲۳ هزار شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرده‌اند حالا باید بنشینند و ببینند که آب شرب را می‌خواهند برایشان جیره‌بندی کنند.

وی با بیان اینکه مسئله زاینده‌رود باید به اصفهان واگذار شود، اظهارداشت: کار را به مردم اصفهان بسپارید و به آنان بگویید «مردم اصفهان بیایید و برای زاینده‌رود و استان، خودتان برنامه‌ریزی کنید».

جواب ابتکار به این‌ اعتراض ها باورنکردنی بود و وی در کمال تعجب حضار اظهار داشت که تاکنون کارهای زیادی برای حوضه زاینده‌رود انجام شده و سپس خشکی این رودخانه را به موضوع بی ربط از میان رفتن نخل‌ها در بندرعباس گره زد و گفت این مشکلات باید با همت و همدلی رفع شود.

اظهار نظر عجیب رئیس سازمان محیط زیست در ارتباط با گاوخونی

وی سپس در اظهار نظری عجیب ادعا کرد که گاوخونی کانون‌ گرد و غبار نیست چراکه همچنان مرطوب است و این در حالی است که صحبت‌های مردم منطقه و کارشناسان نشان می دهد ۱۳ سال است آبی به لب‌های خشک تالاب نرسیده و گاوخونی در فصل‌های گرم سال برخلاف ادعای ابتکار به شکل کامل خشک می‌شود.

مصوبه ۹ ماده‌ای احیای زاینده‌رود بر روی کاغذ باقی ماند

اگر منظور از کارهای فراوان در حوضه زاینده‌رود مصوبه ۹ ماده‌ای است که باید گفت در طول این سال‌ها تنها بر روی کاغذ باقی مانده است، اگر قانونی است که از حفر چاه‌های غیرمجاز جلوگیری کند پرسش ما این است که چاه‌های فراوان جدید به ویژه در استان مجاور چگونه ایجاد شده است، در صورتی که منظور مدیریت یکپارچه حوضه زاینده‌رود باشد که هنوز اجرایی نشده و اگر اتحاد و هم‌دلی دو استان مجاور منظور نظر است که باید گفت این دو استان سالها با اجرای طومار شیخ بهایی مشکلی نداشتند بلکه آنچه آمد و اختلاف افکند زیر پا نهادن قوانین مصوب شده با چندین قرن سابقه تاریخی است.

آلمانی‌ها هم نتوانستند زاینده‌رود را نجات دهند

پس از این اعتراض‌ها حتی آلمانی‌ها نیز برای زاینده‌رود دل سوزاندند به نوعی که معاون امور برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت نیرو در مصاحبه‌ای بر واگذاری نجات زاینده‌رود به آلمانی‌ها تاکید کرد و گفت «یک شرکت تحقیقاتی آلمانی چند سال است که در بخش مطالعات آبگیر زاینده‌رود مشارکت دارد که اکنون این مطالعات به مرحله  اجرا رسیده است» اما عجیب اینکه این دلسوزی‌ها نیز نتیجه نداشت.

قول تبلیغاتی روحانی درباره دائمی شدن زاینده‌رود

در چنین شرایطی آخرین بار روحانی در روز ۲۴ اردیبهشت امسال در سفر تبلیغاتی اخیر خود به اصفهان بار دیگر قول احیای زاینده رود را به مردم داد.

مردم اصفهان در این روز با پلاکاردهایی مانند «دریاچه گاوخونی با ارومیه چه فرقی داره»، «آقای روحانی زاینده رود من کو»، « زنده رود همیشه جاری برنامه عملی دولت دوازدهم» و غیره  به نوعی عملیاتی نشدن قول سه سال پیش وی را یادآوری کردند.

اکنون نوبت زاینده‌رود است؟!

مردم در اواسط سخنرانی روحانی نیز با شعار «رای ما به شرط زاینده رود» پیام خود را به رئیس جمهور رساندند و وی نیز در پاسخ به شعارهای مردم گفت: پس از احیای دریاچه ارومیه، به سراغ تالاب هورالعظیم رفتیم و حالا نوبت زاینده رود است؛ اصفهان زنده بودنش به زاینده رود است. و این قولی است که مردم اصفهان به آن دل بسته‌اند.

فعال زیست محیطی و استاد دانشگاه صنعتی اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، در ارتباط با چگونگی عملیاتی شدن وعده‌های رئیس جمهورمی‌گوید: از گذشته تا کنون مناطق مختلف استان مطابق طومار شیخ‌بهایی دارای حق‌آبه هستند، در واقع  به دلیل جاری بودن رودخانه در این منطقه قابلیت زندگی در حواشی آن پدیدار شده و بر این اساس ساکنان آن مطابق اصول جهانی دارای حق آبه هستند که در طومار شیخ بهایی نیز تعیین و تنفیذ شده است.

احمد خاتون آبادی با بیان اینکه صاحب آب تونل اول کوهرنگ به واسطه تامین هزینه آن مردم هستند و دولت نیز صاحب آب تونل دوم است، ابراز داشت: تونل دوم حدود ۲۵۰ میلیون مترمکعب آب دارد  و با ۱۰۰ میلیون آبِ حواشی در مجموع سهم دولت ۳۵۰ میلیون مترمکعب آب است و این در حالی است که در طول سال‌های گذشته بیش از یک هزار میلیون مترمکعب آب واگذار کرده است که باید به اصفهان برگرداند.

وی با بیان اینکه آب فروشی در هیج کجای دنیا پسندیده نیست، گفت: در واقع تخصیص میزان آب از رودخانه زاینده رود به دیگر استانها به افتتاح تونل سوم کوهرنگ مشروط شده بود اما دولت پیش از افتتاح  این تونل، آب آن را واگذار کرده است.

دولت هزینه تکمیل تونل سوم را تخصیص دهد

استاد دانشگاه صنعتی اصفهان بیان با بیان اینکه تونل سوم ساخته شده و تنها تزریق بتون داخلی و سد انتقالی آن باقی مانده است، گفت: تکمیل این تونل نیازمند ۴۰۰ میلیارد تومان هزینه است بر این اساس در وهله نخست برای کمک به زاینده‌رود دولت باید این هزینه را برای تکمیل تونل سوم تخصیص دهد.

وی افزود: در مرحله دوم دولت باید به اتحادیه کشاورزان کمک کند تا طرح ساماندهی رودخانه زاینده رود را که آغاز شده است از بالادست تا پایین دست اجرایی کنند.

خالی شدن آبخوان‌ها و خطر فرونشست زمین در اصفهان

خاتون‌آبادی راه حل مهم سوم را بستن چاه‌های غیرمجاز برشمرد و گفت: حفر این چاه‌ها آبخوان‌ها را خالی می کند به نوعی که این امر  باعث از میان رفتن کانال‌های زیرسطحی شده است و خطر فرونشست نیز اصفهان را تهدید می کند.

وی با بیان اینکه این سه مسئله اصلی ترین راه احیای زاینده رود است و نیاز به راه‌حل‌های پیچیده برای احیای زاینده‌رود نیست، اضافه کرد: درواقع بهترین راه احیای این رودخانه اجرای قانون توزیع عادلانه آب است، همچنین باید شاهد اجرای تعهدات دولت نسبت به تونل سوم، بستن چاه‌های غیرمجاز و کمک به ساماندهی رودخانه باشیم تا بار دیگر در مسیر احیای زاینده‌رود گام برداریم.

۱۵ خرداد زاینده‌رود طعم خشکسالی را می‌چشد یا قول رئیس‌جمهور را؟

در طول این سال‌ها برخلاف وعده سه سال پیش رئیس‌جمهور، تنها پیچ و تاب رودخانه‌ای خشک را شاهد بودیم، گویی هرگز سرچشمه‌ای وجود نداشته و زاینده‌رود قرن‌ها این مسیر سراب تا پایاب را طی نکرده است.

تاسف آور اینکه در شرایطی که هنوز زمانی قابل توجه از آخرین وعده رئیس جمهور درباره احیای این رودخانه دائمی فلات مرکزی نگذشته است، قرار است ۱۵ روز دیگر  این رودخانه طعم خشکسالی را تجربه کند.

لحظه‌شماری اصفهانی‌ها برای تحقق وعده روحانی

گویی موضوع آب در استان های اصفهان و چهارمحال و بختیاری به دستاویز سیاسی و حربه‌ای برای رای آوری تبدیل شده است و پس از پشت سر گذاشتن تب و تاب انتخاباتی به فراموشی سپرده می‌شود، موضوعی که مردم اصفهان امیدوارند این بار تحقق پیدا کند چراکه فریاد رئیس‌جمهور در میدان امام را در ذهن تاریخی خود حک کرده و در انتظار وعده رئیس جمهور لحظه‌شماری می‌کنند؛ آقای رئیس‌جمهور تاکنون ۷ روز گذشته است!.