مراجعه زوجین به مشاوره ژنتیک اجباری است/تأمین هزینه نیازمندان
مراجعه زوجین به مشاوره ژنتیک اجباری است/تأمین هزینه نیازمندان

به گزارش اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از خبرنگار مهر، بهزاد ستاری بعدازظهر شنبه در حاشیه ارزیابی برنامه‌های غربال‌گری معلولیت بهزیستی اردبیل تصریح کرد: پیش از این مشاوره ژنتیک به صورت اختیاری از سوی زوجین پیگیری می‌شد اما در طرح جدیدی به منظور کاهش نرخ معلولیت این مشاوره اجباری شده است. وی افزود: سال گذشته […]

به گزارش اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از خبرنگار مهر، بهزاد ستاری بعدازظهر شنبه در حاشیه ارزیابی برنامه‌های غربال‌گری معلولیت بهزیستی اردبیل تصریح کرد: پیش از این مشاوره ژنتیک به صورت اختیاری از سوی زوجین پیگیری می‌شد اما در طرح جدیدی به منظور کاهش نرخ معلولیت این مشاوره اجباری شده است.

وی افزود: سال گذشته با فرهنگ‌سازی در این خصوص هشت هزار و ۴۸۳ نفر از مشاوره ژنتیک بهره‌مند شدند و زوجین در آستانه ازدواج مشاوره‌های لازم را دریافت کردند.

مدیرکل بهزیستی استان با بیان اینکه مشاوره ژنتیک توسط مرکز مشاوره در اردبیل انجام می‌شود، اضافه کرد: بهزیستی هزینه انجام مشاوره را به خانواده‌ها و زوجین نیازمند پرداخت می‌کند.

ستاری همچنین به اجرای برنامه‌های آگاه‌سازی معلولیت در مراکز بهزیستی و بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: در سال ۹۴، ۷۲ هزار و ۲۳۹ نفر و در سال گذشته ۹۹ هزار و ۷۲۶ نفر از برنامه‌های آموزشی بهره‌مند شدند.

وی بخشی از غربال‌گری معلولیت را پیشگیری از تنبلی چشم دانست و افزود: سال گذشته ۶۳ هزار و ۷۷۱ کودک سه تا شش سال تحت پوشش این برنامه قرار گرفتند که شامل ۸۷ درصد از کل جمعیت کودکان سه تا شش ساله است.

مدیرکل بهزیستی استان افزود: هزینه غربال‌گری پیشگیری از تنبلی چشم رایگان است و استان اردبیل در اجرای طرح رتبه دوم کشوری را از آن خود کرده است.

ستاری همچنین به اجرای غربال‌گری شنوایی اشاره کرد و گفت: این طرح نیز ویژه نوزادان تازه متولد شده است و برای ۲۴ هزار و ۲۵۶ کودک  با پوشش ۹۲ درصد جمعیت اجرا شد.

وی افزود: اجرای پیشگیری از تنبلی چشم با رشد ۳.۵ درصد و اجرای غربال‌گری شنوایی با رشد ۵.۷ درصد همراه بوده و اردبیل در غربال‌گری شنوایی نیز رتبه دوم کشوری را به خود اختصاص داده است.