شجاعت انتخاباتی روحانی در فصل اعتدال
شجاعت انتخاباتی روحانی در فصل اعتدال

اویاقلیق- سرویس سیاسی: گزارشات منتشر شده از نظر سنجی های انجام شده، روزهای پیش رو را برای نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری بسیار حساس تر و پیش بینی نتایج را دشوارتر نموده است. با توجه به اختلاف فاحش سه تن از کاندیداها (روحانی، رئیسی، قالیباف) با سایر کاندیداها، بیشتر به بررسی این نفرات می پردازیم. بخش […]

اویاقلیق- سرویس سیاسی: گزارشات منتشر شده از نظر سنجی های انجام شده، روزهای پیش رو را برای نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری بسیار حساس تر و پیش بینی نتایج را دشوارتر نموده است. با توجه به اختلاف فاحش سه تن از کاندیداها (روحانی، رئیسی، قالیباف) با سایر کاندیداها، بیشتر به بررسی این نفرات می پردازیم.
بخش ۱) روحانی
با توجه به شرایط سال ۹۲ و انتخابات ریاست جمهوری در آن زمان به نظر می رسد منهای دیدارها و صحبت های خصوصی عده ای از فعالان اصلاح طلب با روحانی، از روز انصراف عارف به نفع روحانی بود که تمامی آراء اصلاح طلبان به سمت روحانی سرازیر شد و مجموع آراء اطلاح طلبان و اصولگرایان میانه رو و سایر احزاب نزدیک اصلاح طلبان و مستقلان توانست وی را پیروز کارزار انتخاباتی نماید.
تا قبل از انصراف عارف به نفع روحانی، نظرسنجی ها شرایط مساعدی را برای روحانی نشان نمی داد ولی به دلیل وجود برنامه منسجم از پیش تعیین شده از سوی روحانی و سران اصلاحات و نزدیکان اصلاحات روحانی با خونسردی بیشتری به بیان نظرات و برنامه هایش می پرداخت و همین مسئله بود که منجر می شد وی با تأمل بیشتری به موضوعات جنجالی مطروحه از سوی هوادارنش که طیف اصلاح طلبان را در بر می گرفت نگریسته و بدون پاسخ آری یا نه به در خواست هواداران، با لبخند از کنارشان بگذرد.
شرایطی که امروز حاکم نیست و دیگر آراء اصلاح طلبان و مستقلان به نفع روحانی حتی با انصراف جهانگیری به صندوق ها سرازیر نخواهد شد. مگر اینکه اعتماد از دست رفته باز گردد. ولی در بسیاری از موارد روش های جلب اعتماد اصلاح طلبان و مستقل ها ممکن است بسیار پر هزینه باشد، چرا که فرصت موجود تا انتخابات به جهت اعتماد سازی بسیار کم است و این فرصت اندک روحانی و تیمش را مجبور می کند تا به مسائل به صورت مستقیم وارد شوند که یک اظهار نظر خیلی احساسی و یا خارج از توان و اختیارات ریاست جمهوری می تواند گزکی برای رقبا قلمداد شود و رقبا از این موضع روحانی را تحت فشار بیشتری بگذارند.
آیا تیم حرفه ای روحانی به چنین مسائلی اندیشیده اند؟ به نظر می رسد آری. زیرا چنین به نظر می رسد روحانی به خوبی توانسته چهره ای را که از رقبایش می خواسته در ذهن عموم مردم (علی الخصوص مستقل ها) ایجاد کند به منصه ظهور برساند. در ادامه روحانی چندان بدش نمی آید رقبایش (علی الخصوص رئیسی و قالیباف) از وعده های جدیدش انتقاد کنند تا با این وضعیت بتواند بر تصویری از رقبا که سعی در ساختنش در اذهان عمومی داشته مهر تأیید بزند. شروع شایعات استخدام از سوی برخی وزارت خانه ها به عنوان وعده ای وسوسه انگیز برای جوانان فارغ از وابستگیشان به جناح یا حزب خاصی می تواند نمونه ای از این وعده ها باشد.
بحث های مورد علاقه اصلاح طلبان و موارد حساس برای جوانان نظیر اشتغال و برخی آزادی های اجتماعی و یاد آوری وضعیت گذشته و برخی از خدمات انجام شده در ۴ سال اخیر و تصویر سازی از خود بعنوان مرد شجاع و تصویر سازی از رقبا، می تواند از روحانی محافظه کار، روحانی میانه روی متمایل به اصلاحاتی بسازد که نه تنها کاندیدای محبوب هوادارانش باشد، بلکه کاندیدایی جذاب برای اصلاح طلبان و مستقل ها گردد و به کانون رأی موافقان ۹۲ و مخالفان و منتقدان ۹۶ خود حتی شده از روی ناچاری برگردد.