تحلیل آرایش جناح های انتخابات ریاست جمهوری/ تیم های ۳ نفره
تحلیل آرایش جناح های انتخابات ریاست جمهوری/ تیم های ۳ نفره

سرویس سیاسی اویاقلیق: پس از معرفی کاندیداها و شنیدن صحبت هایشان از رسانه ملی چه در قالب مناظره و یا چه در قالب ارائه برنامه و پخش مستند های انتخاباتی، مسائلی که تا قبل از زمان آغازتبلیغات انتخاباتی به صورت حدس و گمان ارائه می گردید حالتی مستندتر به خود گرفته است. از اهم این […]

سرویس سیاسی اویاقلیق: پس از معرفی کاندیداها و شنیدن صحبت هایشان از رسانه ملی چه در قالب مناظره و یا چه در قالب ارائه برنامه و پخش مستند های انتخاباتی، مسائلی که تا قبل از زمان آغازتبلیغات انتخاباتی به صورت حدس و گمان ارائه می گردید حالتی مستندتر به خود گرفته است. از اهم این مسائل وجود ۲ تیم ۳ نفره در فضای انتخاباتی است. در یک طرف آقایان روحانی، جهانگیری و هاشمی طبا و در طرف دیگر آقایان رئیسی، قالیباف و میر سلیم به صورت گارد چپ و راست قرار گرفته اند تا از این طریق حملات را کنترل نموده و یا خود عامل فشار به طرف دیگر باشند و فضای حرکت بهتر و بیشتر را نسیب کاندیدای اصلی جناح خود که روحانی و رئیسی باشد فراهم کنند.

البته شدت تکرار حملات از سوی قالیباف و میرسلیم در مناظرات و سایر برنامه های انتخاباتی، نشان دهنده هماهنگی بیشتر در جناح رئیسی است. این وضعیت استقرار کاندیداها به نظر در سایر برنامه های انتخاباتیشان و نه فقط در مناظره ها و یا رودرویی ها به چشم می خورد.

 در جناح رئیسی، قالیباف بواسطه استفاده از تیم های زبده، چهره های هنری و اجتماعی محبوب و هزینه کردهای کلان و استفاده از ترفند های غربی، خلاء های ستاد انتخاباتی رئیسی را پوشش می دهد. رئیسی که از خود چهره ای مدافع محرومان و ساده زیست منتشر نموده است، مطمئنا روش تبلیغاتی قالیباف برایش مناسب نیست چراکه نمی شود ادعای ساده زیستی نمود در حالی که همین حمایت برخی چهره های هنری و اجتماعی از قالیباف هزینه های سنگینی داشته است. همچنین مطرح نمودن برخی مسائل موردی منتسب به یک شخص یا چهره سیاسی با اخلاق گرایی که رئیسی مطرح می کند منافات دارد. رئیسی به عنوان چهره ای دلسوز برای جامعه و مردم نمی تواند به مسائل موردی بیاندیشد، وقتی به گفته خود غصه معیشت مردم را دارد. بهتر است کس دیگری با سرو صدای زیاد به هر مسئله ای واکنش نشان داده و به راحتی اتهام بزند یا اثبات جرم نماید و گاها برای رد گم کنی از واژه ضربه گیر زودتر استفاده کند قبل از آن که طرف مقابل چنین نسبتی به وی وارد کنند.

 میر سلیم نیز خواسته یا ناخواسته بعنوان گارد دیگر حضور دارد . وی با تفکر اینکه برای انتخاب شدن نیامده بلکه برای ابراز حقیقت اینجاست، شمایلی از خود نشان داده که هرچه بگوید راست و صحیح است . در کنار این موضوع بد نیست پس از گذشت مدتی رهبر حزبی در میان عموم ظاهر شده و خود را دغدغه مند مردم و نه فقط حزبش نشان دهد.

در طرف دیگر ماجرا اوضاع چندان متفاوت نیست .در جناح روحانی، جهانگیری بعنوان گارد اول ولی با استراتژی بسیار متفاوت با قالیباف به صحنه انتخابات پا گذاشته است. جهانگیری بواسطه تدارک ندیدن برخی ساز و کار های انتخاباتی و در مقابل، با ظاهر شدن بسیار قدرتمند در موضع های تدافعی و تهاجمی و با وجود موج عظیم نگرش پوششی نسبت به خود، توانسته تخصص و تجربه خود را به رخ رقبا بکشد. با تمام تفاوت استراتژی های تبلیغاتی جهانگیری و قالیباف، ساز و کار حمله به طرف مقابل و دفاع سرسختانه را به مانند او عهده دار است. و همچنین سایر فعالیت هایی که برای روحانی مناسب دانسته نشده را بر عهده گرفته است. برای روحانی مناسب نیست باتوجه به عقیده اقتدار هر چه روز افزون ایران، در مقابل دوربین ها بغض کند ( حال بماند که چرا این بغض ها در مواقع خاصی به سراغ آقای جهانگیری می آید). دفاع تمام قد در برابر مواردی که قالیباف بعنوان نقدی گزنده ولی به صورت موردی بیان می کند، چندان در خور چهره ای که روحانی از خود بعنوان رئیس جمهوری صبور و انتقاد پذیر ارائه کرده است نیست و جهانگیری گزینه مقابله با قالیباف است. هر چند تلاش بی وقفه قالیباف برای به بحث کشیدن روحانی و کنار زدن جهانگیری نامشهود نیست.

 هاشمی طبا نیز تقریبا مشابه میر سلیم خواسته و یا ناخواسته بعنوان گارد دیگر می باشد. که وی نیز مشابه میرسلیم خود را مصلحی صادق معرفی می کند و حداقل فرصتی است تا از مواضع حزب متبوعش دفاع نماید.
اگر شرایط فوق الذکر را قطعی بدانیم توان جهانگیری و هاشمی طبا در یک طرف و قالیباف و میرسلیم در طرف دیگر و هم چنین میزان استفاده از فرصت ها و تبدیل تهدیدها به فرصت ها از سوی روحانی و رئیسی تعیین خواهد نمود که چه کسی طیف بیشتری از رأی دهندگان را به سمت خود خواهد کشید.