سهند شهر زندگی است، به شرط‌ها و شروط‌ها
سهند شهر زندگی است، به شرط‌ها و شروط‌ها

اویاقلیق :طبق اطلاعات دریافت شده و گزارش‌های رسیده و به ویژه در بازدید میدانی و گفت‌وگو با جمعی از شهروندان ساکن در مسکن مهر شهر جدید سهند، به نظر می‌رسد، این روزها ساکنان این شهر حال و روز خوشی ندارند و همچنان با مشکلات متعدد دست و پنجه نرم می‌کنند. با این وجود، گزارشگر خبرگزاری […]

اویاقلیق :طبق اطلاعات دریافت شده و گزارش‌های رسیده و به ویژه در بازدید میدانی و گفت‌وگو با جمعی از شهروندان ساکن در مسکن مهر شهر جدید سهند، به نظر می‌رسد، این روزها ساکنان این شهر حال و روز خوشی ندارند و همچنان با مشکلات متعدد دست و پنجه نرم می‌کنند.
با این وجود، گزارشگر خبرگزاری فارس براساس رسالت، وظیفه و اخلاق حرفه‌ای خویش که هر از چند گاهی به چالش‌ها و مشکلات موجود در این شهر پرداخت می‌کند، در گزارش پیش رو به مبحث گسترش آسیب‌های اجتماعی از مجتمع‌های مسکن مهر سهند می پردازد.
البته این نکته را نیز نباید از نظر دور داشت و آن اینکه، مسؤولان و متولیان امر در جریان باشند که شهروندان این شهر و به خصوص ساکنان مسکن مهر، از بدو ورود به این مجتمع‌ها و اسکان در آنها و تا به امروز با مشکلات مختلفی از جمله معضلات اجتماعی و فرهنگی، زیرساختی، عمرانی، رفاهی، خدماتی، بهداشتی و … رو به رو بوده‌اند که گسترش آسیب‌های اجتماعی از مجتمع‌ها نوع دیگری از این چالش‌ها است که این روزها شهروندان این مناطق با آن روبه‌رو شده‌اند.

سهند شهر زندگی؛ رویا یا واقعیت؟

حال این پرسش مطرح می‌شود که تا کی باید شهروندان این منطقه، منتظر رفع این همه مشکلات و تکمیل این زیرساخت‌های اولیه باشند و به سخن دیگر اینکه ساکنان این شهر تا کی باید تاوان اشتباهات مدیریتی و ندانم ‌کارهایی برخی مسؤولان و دست‌اندرکاران اجرای ناتمام برخی از این پروژه‌های زیرساختی این شهر را بدهند؟

به طوریکه در برخی مواقع این مشکلات، موجب سرخوردگی ساکنان این مجتمع‌ها از زندگی می‌شوند و در همین راستا نیز می‌خواهند همه چیزشان را در این منطقه رها کنند و در جای دیگر زندگی کنند که به گفته ساکنان مجتمع‌های فاز سه و دو، برخی از این خانه‌ها خالی شده‌اند.
در هر صورت در بازدید میدانی و حضور در جمع ساکنان این شهر، بهتر می‌توان تلخ و شیرینی‌های زندگی آنان را درک کرد، به عقیده شهروندان این منطقه متاسفانه مسؤولان و دستگاه‌های ذی‌ربط کمتر به این امر واقف هستند.

غریبانه بخوان، حاشیه های غریبانه بر متن زندگی ساکنین مهر سهند را

س. ه که یکی از شهروندان مجتمع‌های فاز سه که نزدیک چهار سال که در این شهر زندگی می‌کند، در گفت‌وگو با گزارشگر فارس می‌گوید: یکی از اشتباهاتی که در این مجتمع‌ها وجود دارد، وجود همه نوع افراد از قشرهای مختلف جامعه است که متاسفانه در برخی مجتمع‌ها هم دیده می‌شود، که هیأت امنای این مجتمع‌ها نیز افراد شایسته‌ای انتخاب نشده‌اند که این مسائل موجب آشفتگی خانواده‌ها و ایجاد مشکلات مختلف می‌شود.
این شهروند می‌افزاید: در اکثر مجتمع‌ها با وجود داشتن دوربین، شاهد سرقت و دزدی از انبارها و خانه‌های بعضی از این مجتمع‌ها هستیم که متاسفانه اکثر مواقع خانواده‌ها این سرقت‌ها را به پلیس گزارش نمی‌دهند.

رشد معضلات اجتماعی، وصله ناجور دیگر شهر جدید سهند

م. ر شهروند دیگر ساکن در مسکن مهر فاز سه هم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مورد بحث امنیت و سرقت از مجتمع‌های این شهر می‌گوید: معمولا افراد بیکار و معتاد دست به این نوع اعمال زشت می‌زنند که باید خانواده‌ها مراقب اینگونه خانواده‌ها و افراد باشند، به نظر می‌آید که به خاطر عدم پایش و فیلتر خاص؛ می توان این نوع افراد را در برخی مجتمع‌های‌ مسکن مهر این شهر مشاهده کرد.
وی اضافه می‌کند: کلید قفل‌ برخی انبارها و مجتمع‌های مسکن مهر به همدیگر می‌خورند و به راحتی باز می‌شوند و این امر موجب شده که سارقان بدون هیچ‌گونه زحمتی دست به سرقت بزنند و به خانواده‌ها توصیه می‌شود که برای جلوگیری از سرقت، حفاظ های فلزی مقابل پنجره‌ها و تعویض قفل‌های منزل و انبارهای خویش را جدی بگیرند.

سهند شهر زندگی است اما به شرط و شروط‌ ها

به عقیده شهروندان این منطقه، از سرقت و دزدی که بگذریم، روی آوری و گرایش قشر جوان و نوجوان به مواد مخدر و گسترش بزهکاری، خشونت، فساد اخلاقی و بی بندوباری از دیگر معضلات اجتماعی مهم موجود ساکنان مسکن مهر سهند است.
د. ر شهروند دیگر یکی از مجتمع‌های فار سه هم در گفت‌وگو با فارس می‌گوید: روزی را سراغ ندارم که بنده شاهد درگیری یکی از اهالی این منطقه نباشم،  این دگیری‌ها و خشونت بیشتر به خاطر بی بندوباری، فساد اخلاقی، اعتیاد و فقر بوده که مسؤولان و دستگاه‌های ذی‌ربط کمترین توجهی را به روند رو به افزایش معضلات اجتماعی این مناطق دارند.

خانه به‌دوشی ساکنان مهر سهند

ح. ک خانم خاندار ساکن در یکی از مجتمع‌های فاز سه نیز در گفت‌وگو با گزارشگر فارس در خصوص روند رو به رشد گسترش معضلات اجتماعی در این منطقه معتقد است: وقتی در این مناطق یک پارک و مکان فرهنگی برای سرگرمی و تفریح نوجونان و جوانان وجود نداشته باشد، این قشر فعال جامعه دست به هر کاری می‌زنند که در این راستا می‌بینیم دانش‌آموز دوران ابتدایی با این سن کم، سیگار می‌کشد و حتی شده که این افراد به خاطر درآوردن پول این سیگار، دست به سرقت و دزدی از خانه همسایه هم بزنند.
این شهروند اضافه می‌کند: مسؤولان در اکثر مواقع ساکنان این منطقه را به حال خویش رها کرده‌اند و کمترین توجهی به این منطقه هم نمی‌شود، به طوریکه این روزها فقر و بیکاری، بزهکاری، اعتیاد و … همنشین شهروندان مسکن مهر سهند شده است.

چهره زشت معضلات اجتماعی در منطقه زیبای سهند

به هر حال شهر جدید سهند در سال ۱۳۸۷ به عنوان پنجاه و هشتمین شهر استان آذربایجان‌شرقی در ۲۰ کیلومتری جنوب غربی تبریز و بر سر راه آذرشهر، به منظور اسکان دادن سرریز جمعیت کلان‌شهر تبریز به وجود آمد. به طوریکه هم اکنون شهر جدید سهند در چهار فاز ساخته شده و در حال حاضر این شهر بالغ بر ۱۵۰ هزار نفر جمعیت دارد و در طرح جامع این شهر جدید هم انتقال، ۲۵۰ هزار نفر دیگر مدنظر قرار گرفته است که به نظر می‌رسد، با توجه به عدم تکمیل برخی زیرساخت‌های مناسب رفاهی، خدماتی، عمرانی و بهداشتی و درمانی و به خصوص نداشتن بسترها و امکانات لازم و ضروری اولیه یک جامعه در این شهر، انتقال این همه جمعیت، در واقع خیانت به حق شهروندان این شهر است.

حال و هوای شهروندان ساکنان مهر سهند این روزها خوش نیست

و در نهایت اینکه؛ درست است شهرهای جدید به نوعی دارای مسائل و مشکلات زیرساختی هستند ولی نباید ساکنان این شهرها را به حال خود رها کنیم چرا که اینها هموطنان ما هستند.

با این وجود برخی از واقعیت‌های اجتماعی به حدی نمایان و مشهودند که هیچ جایی برای تردید، ابهام و انکار باقی نمی‌گذارند و به سرعت و صراحت هر ناظر را به اذعان و اعتراف می‌رسانند، از این رو فقط کافی است قدم در کوچه پس کوچه‌های این شهرها بگذاری، مسئله مربوط به آسیب‌های اجتماعی، مشکلات زیرساختی، عمرانی، رفاهی، خدماتی، بهداشتی و … قلب و دل ساکنان این منطقه و هر رهگذری را به درد می‌آورد.
سخن پایانی اینکه، اصحاب رسانه آذربایجان‌شرقی و به ویژه فعالان خبرگزاری فارس با توجه به رسالت، وظیفه و اخلاق حرفه‌ای که در قبال ‌جامعه و به خصوص شهروندان این سرزمین برعهده داشته و دارند، به تعهد و عهد خویش وفا کرده و در این زمینه نیز با تهیه انواع گزارش‌های خبری، تحقیقی، توصیفی و تحلیلی، مصاحبه و تولید خبر سعی در انعکاس واقعی این رویدادها و طرح مشکلات شهروندان این شهر جدید آذربایجان‌شرقی را به دستگاه‌های ذی‌ربط و مسؤولان ارشد استانی و کشوری دارند که امیدواریم در این خصوص نیز مسؤولان و دست‌اندرکاران ذی‌ربط ضمن همراهی و همکاری با اصحاب رسانه استان، برای حل مشکلات مردم این شهر بیش از اینها کوشا باشند چرا که اکثر ساکنان این شهر از قشر متوسط و محروم جامعه هستند، از این رو انتظار می‌رود اصحاب رسانه استان و به ویژه مسؤولان برای حل تک‌تک مشکلات این شهر بیش از اینها تلاش کنند.