موانع توسعه ارسباران از نگاه دانشمند برتر جهان
موانع توسعه ارسباران از نگاه دانشمند برتر جهان

اویاقلیق : ابراهیم بابائی از فرزندان و فرهیختگان شایسته ارسباران می‌باشد که با تلاش ارزشمند خود در حوزه علمی، پژوهشی و اختراعات منشأ افتخار و سربلندی برای ایران اسلامی، آذربایجان و خطه قهرمان‌پرور ارسباران شده به‌طوری که اراده پولادین و سعی وافر این استاد فرهیخته باعث شد که در کمترین زمان ممکن شاهد فتح قله‌های […]

اویاقلیق : ابراهیم بابائی از فرزندان و فرهیختگان شایسته ارسباران می‌باشد که با تلاش ارزشمند خود در حوزه علمی، پژوهشی و اختراعات منشأ افتخار و سربلندی برای ایران اسلامی، آذربایجان و خطه قهرمان‌پرور ارسباران شده به‌طوری که اراده پولادین و سعی وافر این استاد فرهیخته باعث شد که در کمترین زمان ممکن شاهد فتح قله‌های پیشرفت و ترقی و کسب رتبه برتر علمی و پژوهشی در سطح جهانی و ملی باشم به گونه‌ای که این همت ستودنی پرفسور بابایی باعث شد نام پرافتخار وی در لیست یک درصد دانشمندان و نخبگان علمی جهان قرار گیرد؛ این عناوین ارزشمند را بهانه قراردادیم تا مصاحبه‌ای با نخبه برتر علمی کشورمان داشته باشیم که پس از دو ماه پیگیری مستمر به جهت مأموریت‌ها و سفرهای خارجی برای سخنرانی در کنفرانس‌های بین‌المللی و تدریس در خارج از کشور داشتند سماجت و پیگیری مستمر  نتیجه داد و بالاخره زمینه برای یک مصاحبه صمیمی با جناب پروفسور فراهم شد که ماحصل این گفتگو از نظرتان می‌گذرد:

ضمن تشکر از جنابعالی که با وجود مشغله کاری متعدد زمینه را برای این مصاحبه فراهم کردید در اول خودتان را برای خوانندگان معرفی بفرمائید؟

ابراهیم بابائی هستم در سال ۱۳۴۹ در شهرستان اهر متولد شدم از ابتدایی تا تحصیلات متوسطه در این شهرستان گذراندم و پس از اخذ دیپلم ریاضی فیزیک در سال ۱۳۶۷ از رشته مهندسی برق الکترونیک پذیرفته‌شده در سال ۱۳۷۱ با رتبه ممتاز فارغ‌التحصیل شدم پس از اتمام این مقطع بیش از شش سال با شرکت‌های مهندسی مشاور نیروی آذربایجان (منا) و مخابرات همکاری داشتم و در سال ۱۳۷۷ در مقطع کارشناسی ارشد در رشته مهندسی برق قدرت پذیرفته‌شده و این مقطع را نیز با رتبه اول در سال ۱۳۸۰ به‌پایان رساندم و از همان سال نیز دکتری تخصصی خود را در دانشگاه تبریز ادامه دادم و در سال ۱۳۸۶ موفق به دفاع از رساله دکتری خود شدم که با مدرک دکتری همکاری خود را با عضویت در هیئت‌علمی و مرتبه علمی استادیاری در این دانشگاه آغاز کردم و در سال ۱۳۹۴ از مرتبه دانشیاری به مرتبه استادی ارتقا یافتم.

لطفاً بیشتر از دستاوردهای علمی و پژوهشی‌تان در سطح ملی و بین‌المللی برای خوانندگان توضیح دهید؟

بیش از ۳۵۰ مقاله در مجلات معتبر علمی و کنفرانس‌های  بین‌المللی و بیش از یکصد مورد سخنرانی کنفرانس‌های بین‌المللی، دریافت لوح تقدیر در دو  کنفرانس بین‌المللی SICE-ICCAS 2006  و ICEMS 2007 در کشور کره جنوبی و همچنین به‌عنوان پژوهشگر جوان برتر (۱۳۸۸)، پژوهشگر برگزیده دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر (۱۳۹۰ و ۱۳۹۲)، پژوهشگر برگزیده گروه عمده علمی فنی و مهندسی (۱۳۹۰ و ۱۳۹۲) و پژوهشگر برتر دانشگاه تبریز در سال (۱۳۹۲) و عضویت ارشد انجمن جهانی مهندسان برق و الکترونیک (IEEE) و انجمن الکترونیک قدرت ایران  و چندین سال پیاپی در دانشگاه تبریز موفق به کسب رتبه‌های عالی از جهت تعداد ارجاعات علمی به مقالات پژوهشی شده‌ام.

علاوه بر فعالیت در عرصه‌های پژوهشی در حوزه مدیریتی و آموزشی نیز به‌عنوان مدیر گروه آموزشی نمونه دانشگاه تبریز (۱۳۹۱) و مدرس نمونه دانشگاه تبریز (۱۳۹۲) را کسب نموده‌ام.

   جنابعالی اختراعات و ابداعات متعددی را به ثبت رسانده‌اید از آنها بگویید؟

تاکنون بیش از ۱۸ اختراع در زمینه مهندسی برق-قدرت با تأییدیه علمی از سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران و سایر سازمان‌های تخصصی و مرتبط به ثبت رسیده است که افتخار می‌کنم در جهت نیل به خودکفایی و قطع وابستگی به بیگانگان در حد بضاعت خود دین خود را به کشورم ادا کردم.

آقای بابائی نام جنابعالی در سطح بین‌المللی جزء دانشمندان برتر و نخبگان علمی قرارگرفته است دراین‌باره توضیح دهید؟

بلی، به جهت تعداد ارجاعات علمی مقالاتم در سطح بین‌المللی و بر اساس گزارش پایگاه بین‌المللی طلایه‌داران علم تامسون رویترز (ISI)، نام این‌جانب در بین یک درصد برتر دانشمندان و نخبگان علمی جهان قرار گرفته است.

در مجلات علمی و بین‌المللی نیز فعالیت چشمگیری دارید در این خصوص توضیح دهید؟

بلی، این‌جانب سردبیر مجله علمی-پژوهشی مهندسی برق دانشگاه تبریز، دبیر ژورنال  IEEE Transactions on Industrial Electronics آمریکا و عضو هیئت تحریریه در چندین مجله معتبر ملی و بین‌المللی می‌باشم.

در راستای تولید علم و گسترش همکاری با دانشگاه‌های بین‌المللی و مراکز علمی سایر کشورها چه‌کارهایی انجام داده‌اید؟

با تلاش‌های انجام شده و در راستای گسترش همکاری‌های دو جانبه در زمینه‌های آموزشی و پژوهشی بین دانشگاه تبریز و دانشگاه‌های خارجی بسیار چشم‌گیر بوده و این‌جانب رابط تفاهم‌نامه همکاری دوطرفه بین دانشگاه تبریز و دانشگاه لاکوئیلای ایتالیا می‌باشم. و علاوه بر فعالیت علمی و پژوهشی در دانشگاه تبریز به عنوان استاد مدعو با دانشگاه‌های مختلف جهان از جمله دانشگاه لاکوئیلای ایتالیا و دانشگاه نیئریست قبرس همکاری دارم و ریاست و عضویت در کمیته برگزاری و کمیته علمی کنفرانس‌های بین‌المللی متعدد که در کشورهای مختلف جهان ازجمله آمریکا، ایتالیا، اسپانیا، رومانی، چین، نیوزیلند، مجارستان، دبی، ترکیه و غیره برگزار می‌شود بخش دیگری از فعالیت‌های علمی و پژوهشی‌ام در این حوزه می‌باشد.

 برای تعلیم و تربیت دانشجویان علاقه‌مند به آموزش و پژوهش در حوزه فعالیتتان در آذربایجان شرقی چه‌کارهایی را انجام داده‌اید؟

در تحقق این امر راهنمایی و مشاوره بیش از ۲۰۰ پایان‌نامه کارشناسی ارشد و رساله دکتری را بر عهده داشته‌ام و رشد و تعالی دانشجویان علاقه‌مند که بنده افتخار خدمتگزاری و تعلیم و تربیت آنها را داشتم برایم بسیار دل‌چسب و باعث افتخار است که تمامی تلاش خود را انجام داده‌ام تا این عزیزان نیز در تحصیل و علم‌آموزی موفق باشند.

به‌عنوان یک اهری چه راهکارهایی برای توسعه منطقه ارسباران و شهرستان اهر دارید؟

به‌عنوان یک اهری همواره به زادگاه خویش افتخار می‌کنم و علاقه ویژه‌ای به توسعه این خطه قهرمان‌پرور با پیشینه علمی و فرهنگی و تاریخی از کشور دارم. به اعتقادم منطقه ارسباران، با توجه به پتانسیل بالقوه‌ای که دارد کم‌تر موردتوجه قرارگرفته است و توسعه و تقویت زیرساخت‌های گردشگری این منطقه علی‌رغم داشتن زمینه‌ها برای توسعه و پیشرفت مورد غفلت واقع‌شده است.

موانع توسعه ارسباران را بیشتر در چه مواردی می‌دانید؟

از موانع مهم توسعه این منطقه فقدان راه‌های دسترسی ایمن و مناسب به جاذبه‌های طبیعی و گردشگری منطقه و عدم وجود تبلیغات مؤثر در جهت شناساندن آثار تاریخی، چشم‌اندازهای طبیعی، حیات‌وحش و مناطق خوش آب‌وهوا و بکر این منطقه از مهم‌ترین دلایل عدم رونق این منطقه بوده است که اگر در این خصوص بیشتر اهتمام جدی با تعامل و همکاری مردم و مسئولان صورت گیرد قطعاً شاهد رونق اقتصادی این منطقه، کاهش نرخ بیکاری، مهاجرت و افزایش درآمد مردم خواهیم بود.

 و سخن آخرتان در خصوص اهر و ارسباران چیست؟

توسعه منطقه ارسباران از جهات مختلفی حائز اهمیت می‌باشد که یکی از مهم‌ترین دستاوردهای آن کاهش نرخ بیکاری در این منطقه است که فواید این کاهش نرخ هم به منطقه و هم به‌کل کشور برمی‌گردد. از طرفی با توجه به وجود مناطق تاریخی باارزش در این منطقه که دارای ارزش فرهنگی و معماری بالایی نیز است توسعه این منطقه ضمن شناساندن تاریخ و فرهنگ آن به سایر هم‌وطنان عزیز می‌تواند به‌عنوان یک دریچه تبلیغی برای کشور در جهت شناساندن فرهنگ و تمدن ایران به بیگانگان باشد. توسعه منطقه ارسباران می‌تواند در جذب سرمایه‌گذاری داخلی (بخش خصوصی) و حتی خارجی مؤثر واقع شود که این به‌نوبه خود سبب ارتقای جایگاه اقتصادی کشور می‌شود.