آغوش ارسباران پذیرای گونه‌های در معرض انقراض جانوری و گیاهی
آغوش ارسباران پذیرای گونه‌های در معرض انقراض جانوری و گیاهی

اویاقلیق : میر محسن حسینی قمی  با بیان اینکه ارسباران با دو عنوان منطقه حفاظت شده ارسباران به مساحت ۷۷ هزار و ۴۹۳ هکتار و نیز پارک ملی ارسباران به مساحت هشت هزار و ۹۴۱ هکتار شناخته شده‌است، یاد آور شد: از سال ۱۳۴۶ به عنوان منطقه ممنوعه شکار، سال ۱۳۵۲ منطقه حفاظت شده ارسباران، […]

اویاقلیق : میر محسن حسینی قمی  با بیان اینکه ارسباران با دو عنوان منطقه حفاظت شده ارسباران به مساحت ۷۷ هزار و ۴۹۳ هکتار و نیز پارک ملی ارسباران به مساحت هشت هزار و ۹۴۱ هکتار شناخته شده‌است، یاد آور شد: از سال ۱۳۴۶ به عنوان منطقه ممنوعه شکار، سال ۱۳۵۲ منطقه حفاظت شده ارسباران، ۱۳۵۵ ذخیره‌گاه زیست کره یونسکو، سال ۱۳۹۰ به عنوان پارک ملی ارسباران در زمینی به مساحت هشت هزار و ۹۴۱ معرفی شده‌است.

 

وی با اشاره به شناسایی مناطق جنگلی، مشجر و مرتعی در ارسباران در زمینی به مساحت یک هزار و ۷۳ هکتار در منطقه ارسباران، افزود: گونه‌هایی هم‌چون زنجبیل، گیلاس وحشی، بلوط، انار وحشی، تمشک، گلابی وحشی، زرشک، زغال اخته، و گونه در معرض خطر سرخدار در این منطقه دیده می‌شود.
وی از وجود ۳۲۰ گونه جانوری شامل ۲۱۵ گونه پرنده، ۲۹ گونه خزنده، پنج گونه دوزیست، ۴۸ گونه پستاندار، ۱۷ گونه ماهی در این منطقه خبر داد.
وی هم‌چنین از شناسایی پرندگان آبزی و گونه در معرض انقراض لک لک سیاه در منطقه خبر داد، تاکید می‌کند: انواع پرندگان شکاری مثل طرلان، بحری، کرکس، شاه باز، عقاب طلایی، عقاب ماهی گیر و گونه‌های شاخص جانوری هم‌چون سیاه خروس قفقازی، گوزن، مارال، شوکا و گونه‌ در معرض خطر پلنگ و سایر گربه‌های وحشی، سیاه گوش، گربه جنگلی، گربه وحشی و در کنار آن گونه بز وحشی و خرس قهوه‌ای نیز به چشم می‌خورد.
وی افزود: ماکیان سانان از قبیل قرقاول ارسبارانی، کبک، کبک دری، دوزوج نیز از دیگر گونه‌های شاخص جانوری هستند.
قمی در خصوص برنامه‌‌های سازمان حفاظت محیط زیست استان برای منطقه ارسباران گفت: هر نوع تعریف از منطقه شرایط حقوقی خاصی را دارد و بعد از بررسی کازشناسانه در تلاشیم تا این منطقه را به عنوان پناهگاه حیات وحش ارسباران معرفی کنیم.
وی یاد آور شد: علاوه بر مطالعات میدانی، فعالیت‌هایی از قبیل تسهیل و توسعه پاسگاه‌های محیط بانی، استفاده از سیستم‌های پایش نوین منطقه مثل دوربین‌های مدار بسته، توسعه زیرساخت‌ها و تجهیزات مرتبط با حریق جزو برنامه‌های ما برای این منطقه است.