تراز دریاچه ارومیه یک متر کاهش یافت، نه ۸۰ سانتی‌متر افزایش
تراز دریاچه ارومیه یک متر کاهش یافت، نه ۸۰ سانتی‌متر افزایش

اویاقلیق : چهار سال از وعده انتخاباتی حسن روحانی مبنی بر عزم جدی برای احیای دریاچه ارومیه و به دنبال آن تشکیل کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه در اولین مصوبه هیئت دولت یازدهم می‌گذرد، اما آنچه در پایان دولت باقی مانده است، ارائه آمار متناقضی از سوی سازمان محیط‌زیست است تا این چنین دستاوردهای محیط‌زیستی […]

اویاقلیق : چهار سال از وعده انتخاباتی حسن روحانی مبنی بر عزم جدی برای احیای دریاچه ارومیه و به دنبال آن تشکیل کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه در اولین مصوبه هیئت دولت یازدهم می‌گذرد، اما آنچه در پایان دولت باقی مانده است، ارائه آمار متناقضی از سوی سازمان محیط‌زیست است تا این چنین دستاوردهای محیط‌زیستی دولت تدبیر و امید در قالب کمیت قابل‌توجه‌تری قرار گیرد.

.

*افزایش ۸۰ سانتی متری تراز دریاچه ارومیه نسبت به سال آبی ۹۳
حمید قاسمی مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی در نشست تخصصی احیای دریاچه ارومیه گفت: در پی اقدام های دولت یازدهم تراز آبی دریاچه ارومیه در سال آبی امسال ۸۰ سانتی سانتی متر نسبت به سال آبی سال ۹۳ افزایش یافته است.

وی افزود: در زمان حاضر تراز آبی این دریاچه به ۱۲۷۰٫۹۱ رسیده است.

قاسمی با اشاره به اقدام های دولت برای احیای دریاچه ارومیه از جمله لایروبی رودخانه ها و کانال ها و تغییر الگوی کشت، اظهارکرد: در پی این اقدام ها حجم دریاچه بیش از ۴ برابر افزایش یافته است.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست: وضعیت دریاچه ارومیه و تالاب های کشور خوب است
محمد مجابی معاون توسعه مدیریت، حقوقی و مجلس سازمان حفاظت محیط زیست  امروز در تبریز گفت: در سایه اقدام های دولت یازدهم و بارش های مناسب در زمان حاضر وضعیت دریاچه ارومیه و تالاب های کشور خوب است.

 خاکی است، سازمان حفاظت محیط‌زیست در کانال تلگرامی «دستاوردهای محیط ‌زیستی دولت تدبیر و امید» با استناد به نمودار تراز آبی دریاچه ارومیه در فروردین ۹۶ که در وب‌‌‌سایت ستاد احیای دریاچه ارومیه منتشر شده، خبر از افزایش ۸۰سانتی‌متری تراز دریاچه در دولت یازدهم می‌دهد با این توضیح که پیش از آغاز به کار دولت یازدهم تراز دریاچه ارومیه سالانه با حدود ۳۰ سانتی‌متر کاهش روبه‌رو بوده است.

آماری که با نگاهی به گزارش‌های فروردین ۹۲، بر‌خلاف آنچه انتظار می‌رود، نه‌تنها اثری از افزایش ۸۰۰سانتی‌متری این تراز در فروردین ۹۶ مشاهده نمی‌کنیم، بلکه با ترازی ۱۲۷۱/۸۰ متری در فروردین ۹۲ مواجه می‌شویم که در مقایسه با تراز ۱۲۷۰/۸۲ متری فروردین ۹۶، کاهش یک‌متری تراز دریاچه طی چهار سال گذشته را به نمایش می‌گذارد.

در کمال ناباوری، تراز ۱۲۷۰/۰۴ متری دریاچه ارومیه که افزایش ۸۰سانتی‌متری آن در فروردین ۹۶۶، دستاورد دولت یازدهم محسوب شده، بر‌خلاف آنچه توسط مسئولان وانمود می‌شود، مربوط به سال ۹۲ یا پیش از آن نیست. تراز ۱۲۷۰/۰۴ متری دریاچه ارومیه که پایین‌ترین تراز این دریاچه از زمان شکل‌گیری تاکنون است، مربوط به دوم آبان‌ ۹۴، یعنی اواسط فعالیت دولت یازدهم است