بایدها و نبایدها در انتخابات شورای شهر
بایدها و نبایدها در انتخابات شورای شهر

هر روز که جلو می‌رویم  یک گام به دوازدهمین دوره  انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره انتخابات شهر و شوراهای اسلامی در کشور نزدیک می‌شویم و در این میان، این رسالت بر عهده رسانه‌ها و نخبگان جامعه است که نسبت به ایجاد حساسیت در بین مردم در خصوص شرکت در انتخابات و مخصوصا انتخابات شوراها […]

هر روز که جلو می‌رویم  یک گام به دوازدهمین دوره  انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره انتخابات شهر و شوراهای اسلامی در کشور نزدیک می‌شویم و در این میان، این رسالت بر عهده رسانه‌ها و نخبگان جامعه است که نسبت به ایجاد حساسیت در بین مردم در خصوص شرکت در انتخابات و مخصوصا انتخابات شوراها اقدام کنند و جامعه را به این مهم رهنمون سازند.

بنابراین رسانه‌ها با جهت دهی به افکار عمومی باید سعی کنند یک نوع شناخت بر اساس ظرفیت‌ها، توانایی‌ها و شناخت از معیارهای  اصلی و اصولی نامزدهای انتخاباتی ارائه دهند تا عموم مردم نیز بر این اساس بتوانند  افراد شایسته و دارای تخصص در امور شهری را انتخاب کنند و راهی شورا کنند چون شورا و اعضای آن می‌توانند طی چهار سال زمینه توسعه یک شهر را فراهم کنند یا شهر را در همان حالتی که تحویل گرفته‌اند، نگه دارند.

کاندیداهای پنجمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا ماه‌ها  قبل از انتخابات  شوراهای اسلامی شهر و روستا، با حضور در نشست‌ها و جلسات  خانگی، حضور در مجالس ترحیم و ارسال پیامک‌های تبریک در مناسبت‌های مختلف  به مخاطبان به اصطلاح تنور انتخابات را از ماه‌ها قبل روشن کرده بودند.

افرادی که  برای حضور در شورای اسلامی روستا در سراسر استان نامزد شده‌اند باید در نظر داشته باشند آذربایجان‌شرقی بسترساز توسعه، عمران و آبادانی است و افرادی که خود را برای تصاحب کرسی شورا آماده می‌کنند باید با اتکا به برخی اصول از ایجاد دعواها، تنش‌ها و حیف و میل کردن امکانات دولتی و خصوصی پرهیز کرده و خود را برای خدمت‌رسانی به مردم خونگرم و همیشه در صحنه استان آماده کنند.

باید توجه داشته باشیم برای داشتن شهر و روستایی آباد به سمت تخصص‌گرایی و استفاده از نخبگان شهری حرکت کنیم و افرادی خود را برای حضور در شورا لایق و شایسته بدانند که دارای تجربه و تحصیلات مرتبط با مدیریت شهری، عمران، زیباسازی، جغرافیای شهری و در حالت کلی افرادی باشند که مهارت ساختن و آباد کردن شهر و روستای خود را داشته باشند.

بدیهی است که توسعه و پیشرفت را جز با طبقه آگاه و بیدار هر شهر نمی‌توان تحقق بخشید.

شورا ارثیه پدری

چهارمین دوره انتخابات  شورای شهر تبریز  طی این دوره کارنامه خوبی نداشته است چراکه پرونده‌های اختلاس و ارتشاء برخی از افراد شورای چهارم تبریز کارنامه درخشانی از شورای شهر تبریز از خود به یادگار نگذاشت و وضعیت شورای چهارم تبریز نقل محافل و مجالس است به گونه‌ای که برخی شهروندان تبریز هیچ تمایلی برای شرکت در انتخابات شورای شهر ندارند.

 تصوری که از شورا در ذهن آنها نقش بسته است شورا متشکل از افرادی است که برای حیف و میل بیت المال و خوردن و چاپیدن امکانات و ظرفیت های یک شهر وارد شورا می شوند آنها فکر می کنند شورا ارثیه پدری آنان است که آمده اند تا این ارثیه را تصاحب کنند.

با بانویی حدود ۵۰ ساله هم سخن شده و نظرش را در مورد انتخابات شورای شهر می‌پرسم و او بی درنگ می‌گوید: شورا یعنی غارت کردن شهر و من هیچ وقت به افراد شورا رای نمی‌دهم تا چهار سال دیگر پول‌هایی که به روش‌های مختلف از مردم می‌گیرند اختلاس کنند.

وی افزود: در دوره قبلی تعداد اعضای شورای تبریز به ۲۱نفر افزایش یافته بود و معلوم نیست این افراد در شورا چکار می‌کنند.

علی – د یکی از شهروندانی بود که هیچ دل خوشی از شورای فعلی تبریز ندارد و به سختی در موردش حرف می‌زند.

او معتقد است شورای تبریز آبروی تبریز را برده است و هیچ آبرویی برای تبریز باقی نگذاشته است.

وی با اشاره به مهمانانی که در ایام نوروز داشته‌اند ادامه داد: در ایام تعطیلات یکی از مهم‌ترین سووالات مهمانان ما این بود که می‌پرسیدند در شورای شهر تبریز چه خبر است نکند تبریز می‌خواهد در بحث اختلاس‌های شورا نیز جزو اولین‌ها باشد.

این شهروند تبریزی نیز تمایلی به شرکت در انتخابات شورا ندارد و حتی از این که در دوره قبلی در انتخابات شرکت کرده و رای داده است پشیمان است.

شورا در کشور ما به بلوغ نرسیده

یکی دیگر از شهروندانی که در یکی از پارک‌ها با هم صحبت می‌کردیم یک آقای بازنشسته بود که به قول خودش یک فرد دنیا دیده بود.

او می‌گوید: شورا در کشور ما یک نوزاد نارس است و آن چنان که باید به بلوغ نرسیده است حتی خیلی از مردم و حتی برخی از افرادی که عضو شورا هستند از قانون شورا اطلاع کافی ندارند.

این شهروند تبریزی اظهار داشت: وظایف شوراها و اهمیت شرکت در انتخابات شورا باید برای مردم به وضوح و روشنی تبیین شود و حتی افرادی که در مقطعی از زمان در شورا اختلاس کرده یا رشوه می‌گیرند باید در کمترین زمان از شورا کنار گذاشته شوند تا مردم مطمئن شوند که ابزار نظارتی بر عملکرد اعضای شورا در حد بسیار قوی عمل می‌کند تا آنها نیز از حدود اختیارات خود تعدی نکنند.

سیده محبوبه موسوی  جامعه شناس فرهنگی  در خصوص رفتارهای انسانی در مورد انتخابات می‌گوید: با توجه به این که در کشور ما فراوانی اقوام، قومیت‌ها و طایفه‌ها زیاد است به نظر می‌رسد شرکت در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در شهرهایی که قومیت‌ها و طایفه‌های زیادی دارند بر اساس نسبت های فامیلی صورت می‌گیرد.

وی افزود: از آن جایی که در طوایف مختلف رقابت‌های شدیدی  برای پیروزی در یک موضوع خاص وجود دارد بنابراین  انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا نیز از این قاعده استثنا نیست.

جامعه شناس فرهنگی ادامه داد: در حوزه علوم انسانی رفتارهای افراد قابل پیش‌بینی نیست چرا که آنها تحت تاثیر عوامل مختلف رفتارهای متفاوتی از خود بروز می‌دهند مثلا افرادی که تا روزهای آخر و نزدیک به انتخابات قصد شرکت در انتخابات را نداشتند اما در همان لحظات آخر با شنیدن یک حرف،  یک تبلیغ یا توصیه یک دوست و آشنا تصمیم می‌گیرند در پای صندوق‌های رای حاضر شوند.

وی خاطرنشان کرد: البته انگیزه‌های افراد از رای دادن و شرکت در انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا متفاوت است و مطمئنا یکی از انگیزه‌های آنان  شرکت در مشارکت شهری و تصمیم‌گیری برای انتخاب افرادی است که بتوانند در عمران و آبادانی شهر سهیم باشند.

از آنجا که محدودیت خاصی برای ثبت نام در انتخابات شورا وجود ندارد بنابراین همه افرادی که دارای سواد خواندن و نوشتن باشند می‌توانند در انتخابات ثبت نام کنند و این موضوع باعث می‌شود سیل افرادی که هیچ تحصیلات مرتبطی با شورا و مدیریت شهری ندارند با حضور در فرمانداری برای انتخابات ثبت‌نام کنند و این موضوع نیز باعث ثبت‌نام‌های بی‌رویه شده و روند انتخابات را کند می‌کند.

امیر دانشجوی رشته کامپیوتر نیز معتقد است: باید یک قانون مدونی در این زمینه در چهارچوب خاصی تعیین شود تا افراد بی‌ضابطه و بدون پشتوانه علمی در این موضوعات ثبت نام نکنند.

وی می‌گوید: به قدری افراد بی‌صلاحیت و فاقد پشتوانه علمی در انتخابات شورا ثبت نام می‌کنند که انسان هیچ شناختی از آنها ندارد و مطمئنا رای دادن به این افراد نیز کار درستی نیست.

امیر ادامه داد: شورایی که متشکل از افراد بی‌صلاحیت و فاقد تخصص‌های لازم در امور شهری مدیریت و برنامه‌ریزی توسعه و عمران شهری باشد مطمئنا در جا زده و با پولشویی و اختلاس بر همه کم کاری‌ها و نقص‌های خود پرده‌پوشی می‌کند.

وی معتقد است: این افراد  آن قدر با وقت‌کشی  و تلف کردن زمان خود را با پروژه‌های کوچک و بی‌اهمیت سرگرم می‌کنند تا ۴سال شورا به اتمام برسد و آنها بتوانند خود را در پس نقاب‌ها گم کنند.

یکی دیگر از دانشجویان نیز گفت: وقتی فردی که با پول خرج کردن و دادن وعده ناهار و شام برای خود رای جمع می‌کند یا فردی که  با ارائه شارژهای ۲هزار و ۵ هزار تومانی برای خود رای می‌گیرد معلوم است که چنین شخصی هیچ پشتوانه‌ای ندارد و می‌داند که بعد از راهیابی به شورا مطمئنا هزاران برابر پول ناهار و شام و شارژهای چند تومنی را در می‌آورد.

وی ادامه داد: افرادی که با صرف هزینه‌های گزاف از طریق اسپانسرها و حامیان مالی بر کرسی‌های شورا دست می‌یابند بدون شک بعد از پیروزی فرد مورد نظر در انتخابات شورا خواهان اجرایی شدن خواسته‌های خود هستند.

خانم رضایی نیز معتقد است: همه شهروندان باید در انتخابات شورا به افرادی که تخصص‌های لازم در حوزه مدیریت شهری عمران و آبادانی شهری دارند را شناسایی کرده و به آنها رای  دهند و افرادی را به شورا بفرستند که کارایی و مدیریت لازم را برای امور شهری داشته باشند.

وی افزود: باید تک تک شهروندان به یاد داشته باشند تخصص‌گرایی رمز پیشرفت در جامعه است و تا زمانی که افراد بدون صلاحیت و پشتوانه علمی اداره امور شهر را بر عهده داشته باشند بنابراین نباید منتظر توسعه متوازن شهری بود.

این شهروند تبریزی تصریح کرد: با نزدیک شدن به زمان انتخابات شوراها، اعضای شورای شهر و روستا که در شهرهای مختلف عضو شورا هستند به یاد مناطق کم برخوردار، حاشیه شهرها و مشکلات اجتماعی می‌افتند و تازه احساس تکلیف می‌کنند بنابراین باید افرادی که استفاده ابزاری از شهروندان می‌کنند کنار گذاشته شده و افرادی که در شرایط مختلف در کنار مردم هستند روی کار بیایند.

در واقع اعضای شورا قبل از داشتن هر دیدگاه سیاسی باید دارای توانمندی‌های مرتبط با توسعه منابع درآمدی شهر، گسترش سیستم حمل و نقل عمومی، ایجاد مبلمان مناسب شهری، شهرسازی، نظارت بر عملکرد شهرداری و سایر نهادها باشند.

علاوه بر مسائل مطروحه برخی از مسائل دیگر شهر نیز نباید از دید شورای منتخب آینده پنهان بماند، توجه به نظافت عمومی شهر به ویژه ورودی‌ آن، توجه به وضعیت آسفالت خیابان‌ها و محلات مختلف شهر، تلاش برای توسعه، عمران و آبادانی شهر، اتمام پروژه‌های نیمه تمام  و ده‌ها خواسته دیگر که مردم  استان انتظار دارند منتخبان شورای اسلامی شهر نه تنها در راستای حل آنها قدم بردارند، بلکه آنها را جزو وظایف ذاتی و محوله خود بدانند و قطعاً این تحقق نخواهد یافت مگر با انتخاب افراد شایسته از بین کاندیدای ثبت نام کرده و استفاده از مشاوران خبره در مسائل شهری، عمران و آبادانی.

گزارش از معصومه درخشان – فارس