ابتدایی‌ترین زیرساخت‌های گردشگری در شهر تبریز تکمیل نیست
ابتدایی‌ترین زیرساخت‌های گردشگری در شهر تبریز تکمیل نیست

اویاقلیق :چندی پیش سراغ سعید شبستری خیابانی معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان شرقی رفتیم و سئوالات مختلف خود را متناسب با اوضاع و احوال این روزهای استان از وی پرسیدیم. عملکرد سیاسی و امنیتی استان در چند سال گذشته، انتخابات و مقوله تبریز ۲۱۰۸ و وضعیت آمادگی استان برای این رویداد اهم موضوعات مطروحه […]

اویاقلیق :چندی پیش سراغ سعید شبستری خیابانی معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان شرقی رفتیم و سئوالات مختلف خود را متناسب با اوضاع و احوال این روزهای استان از وی پرسیدیم. عملکرد سیاسی و امنیتی استان در چند سال گذشته، انتخابات و مقوله تبریز ۲۱۰۸ و وضعیت آمادگی استان برای این رویداد اهم موضوعات مطروحه را تشکیل می‌داد. همانطور که مخاطبان محترم در جریان هستند بخش اول این گفت‌وگوی صمیمانه روز ۱۶ فروردین در صفحه خبرگزاری درج شد.

ادامه این گفت‌وگو که بیشتر مربوط به اوضاع و احوال گردشگری استان است امروز تقدیم حضور می‌شود:

هنوز ابتدایی‌ترین زیرساخت‌های گردشگری در شهر تبریز تکمیل نیست/هتل‌ها و کیفیت خدمات آنها هنوز در حد استانداردهای جهانی نیست

در مورد مقوله تبریز ۲۰۱۸ صحبت کنید. فکر می‌کنید چقدر برای این رویداد آماده هستیم؟

ما سال ۲۰۱۸ را یک فرصت برای کل استان می‌دانیم و قصد داریم از این فرصت برای شناساندن کل ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های استان استفاده کنیم، اما باید بگویم بسیار ضعیف حرکت کرده‌ایم و این واقعیتی غیرقابل کتمان است؛ چرا که هنوز ابتدایی‌ترین زیرساخت‌های گردشگری در این شهر تکمیل نیست. جذب گردشگر خارجی استانداردهای ویژه‌ای را می طلبد.

وقتی در سطح کشورهای اسلامی اعلام می‌شود که تبریز به عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام انتخاب شده است، انتظارات از این شهر بسیار فراتر می‌رود، هتل‌های ما و کیفیت خدمات آنها هنوز در حد استانداردهای جهانی نیست؛ ناوگان حمل و نقل، راه‌های ارتباطی و مراکز گردشگری ما به سطح آمادگی مطلوب برای پذیرش گردشگران خارجی و حتی داخلی نرسیده‌اند و مهمتر از همه فرهنگ برخورد با گردشگر خارجی در جامعه ما نهادینه نشده و هنوز در ابتدای راه هستیم.

مردم برخی از کشورها آرزو دارند برای یک بار هم که شده به تبریز سفر کنند!

با این اوصاف در صورت عدم مواجهه مطلوب با مقوله تبریز ۲۰۱۸، این فرصت نمی‌تواند به یک تهدید تبدیل شود و به ضرر اعتبار تبریز در آینده تمام شود؟

کشورهای منطقه‌ نگاه ویژه‌ای به پتانسیل‌های تبریز دارند و همواره خودشان را علاقه‌مند به تبریز نشان می‌دهند؛ برخی از مردم این کشورها آرزو دارند برای یک بار هم که شده به تبریز سفر کنند، ما باید اینجا را طوری آماده کنیم که گردشگران چهره مطلوبی از تبریز در ذهن خود به یادگار ببرند و اطرافیان خود را برای سفر به تبریز تشویق کنند، اگر برخورد مناسبی با گردشگران صورت نگیرد و امکانات رفاهی مطلوبی برای پذیرایی نداشته باشیم، چهره محبوب و  پرآوازه کهن شهر تبریز قطعا خدشه‌دار خواهد شد.

علت تمایل مردم به سفر به خارج

فکر می‌کنید علت تمایل مردم آذربایجان و بویژه تبریز برای سفر به کشورهای همسایه با وجود همه تذکرات و هشدارها چیست؟
علت اصلی به خود ما برمی‌گردد. اولا ما نتوانسته‌ایم ظرفیت‌های داخلی را به خوبی به مردم معرفی کنیم، ثانیا در حوزه گردشگری سرمایه‌گذاری مناسبی نداشته ‌ایم و حداقل امکانات رفاهی را که باید در حوزه گردشگری ایجاد می کردیم، نکرده‌ایم.

هنوز در خود کلانشهر تبریز با کمبود هتل مواجه هستیم؛ البته چند هتل در حال احداث است اما به بهره‌برداری رسیدن آنها زمان‌بر خواهد بود، به همه اینها باید سیاست‌ها و رفتارهای غلط هتلداران و سایر اصناف مرتبط با گردشگری با گردشگران را هم باید اضافه کنیم.

در سایر کشورها در ایام خاص و پیک مراجعه قیمت‌ها را کاهش می‌دهند اما در اینجا برعکس قیمت‌ها را افزایش می‌دهیم، وقتی خانواده‌ها حساب و کتاب می‌کنند و می‌بینند اگر بخواهند به اصفهان یا شیراز سفر کنند برای هر خانواده باید حداقل چند میلیون تومان هزینه صرف کنند، اما می‌توانند فقط با حدود ۹۰۰ تومان یک سفر خارجی به ترکیه داشته باشند و از بهترین امکانات رفاهی هم بهره‌مند شوند، آنجا را ترجیح می‌دهند. در نهایت مجموعه‌ای از عوامل دست به دست هم می‌دهند تا مردم ما به کشورهایی مثل ترکیه که گردش مالی خود را روی صنعت توریسم بنا نهاده‌اند سفر کنند. این کشورها فرهنگ توریسم‌پذیری دارند.

علل کاهش توریسم درمانی در سال‌های گذشته از ایران چه مواردی هستند؟
همانطور که در سئوال قبل هم اشاره کردم در برخی مواقع رفتارهای نامتعارف ما سبب می‌شود گردشگران انگیزه‌ای برای مراجعه مجدد نداشته باشند و بویژه در ارتباط با آذربایجانی‌هایی که برای درمان مراجعه می‌کردند از رانندگان تاکسی گرفته تا برخی از پزشکان باید برخوردهای خود را مورد بازبینی قرار دهند.

از طرف دیگر بیمارستان‌های آذربایجان هم کم کم مجهزتر می‌شوند و تعدادی از پرسنل خود را جهت آموزش به خارج از کشور اعزام کرده بودند که حالا تخصص‌های لازم را اخذ کرده و به کشور خود باز گشته‌اند و شاید دیگر نیازی برای مراجعه به کشور ما احساس نمی‌کنند.

از آخرین وضعیت طرح تحول سلامت در استان بگویید.
طرح تحول سلامت از اردیبهشت سال ۹۳ در استان اجرا می‌شود که با اجرای این طرح میزان پرداختی بیماران در بیمارستان‌ها از ۳۵ درصد به هفت درصد کاهش یافته است. تعداد ویزیت سرپایی بیماران در کلینیک‌های ویژه از حدود ۱۵۰ هزار نفر در ماه به ۲۵۰ هزار نفر در ماه افزایش یافته؛ با اجرای این طرح شاهد افزایش تعداد پزشکان تمام‌وقت در مناطق محروم، ارتقاء کیفیت خدمات هتلینگ بیمارستانی در ۲۷ مرکز تابعه و افزایش ۸۰ درصدی میزان رضایتمندی مردم از خدمات بیمارستانی هستیم.

البته هنوز هم برخی کاستی‌ها مانند ازدحام بیماستان‌ها، کمبود تخت بیمارستانی بویژه در حوزه‌های روانپزشکی، کمبود پرستار و سایر مشکلات زیرساختی و اعتباری عرصه را بر مردم و کارکنان سیستم بهداشت و درمان تنگ می‌کند؛ بنابراین هنوز هم نیاز است تا تصمیمات اساسی در این حوزه گرفته شود و علاوه بر دولت، بیمه‌ها، انجمن‌های پزشکی و نمایندگان مردم در مجلس بیش از پیش برای کمک به دفع دردهای مردم در حوزه سلامت تلاش کنند.

مسئله آلودگی رودخانه ارس توسط کارخانجات کشور ارمنستان به کجا رسید؟
رودخانه ارس تحت رصد شرکت آب منطقه‌ای و سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد. هر دو دستگاه تلاش می‌کنند از ورود پسماندهای کارخانجات ارمنستانی به رودخانه ممانعت کنند؛ وزارت امور خارجه هم روی قضیه حساسیت‌های لازم را نشان می‌دهد.

در طرف مقابل ارمنستانی‌ها هم حوضچه‌هایی احداث کرده‌اند تا پسماندها در ابتدا به این حوضچه‌ها گسیل و در آنجا ته‌نشین شوند و سپس وارد رودخانه شوند.

نتایج آزمایشات نشان می‌دهد میزان آلودگی رودخانه تا حد قابل قبولی کاهش یافته اما اگرچه مقدار این رسوبات و مواد فلزی کم است در طولانی مدت بویژه بر روی توربین‌های سد خداآفرین می تواند مشکل‌زا باشد. در هر صورت ما دائما در حال تذکر هستیم که رعایت کنند.

 

عملکرد کلی پدافند غیرعامل و بویژه پدافند زیستی را در استان چطور ارزیابی می‌کنید؟

در ۲۱ شهرستان استان آذربایجان شرقی کمیته پدافند غیرعامل شهرستان‌ها با محوریت شورای پدافند غیرعامل و قرارگاه زیستی تشکیل شده و با برگزاری جلسات مرتبط برنامه‌های عملیاتی مقتضی را نیز اجرا می‌کند.

همچنین چرخه پدافند زیستی در راستای مصون‌سازی و ایمن نمودن جامعه و پیشگیری از آلودگی‌های زیست محیطی در حوزه‌های شش‌گانه قرارگاه زیستی فعال است و در جهت بی‌خطرسازی و دفع پسماندها و تهدیدات ناشی از آن در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی استان اقدامات بازرسی و کارشناسی لازم را انجام می‌دهد.