برنامه جامع عملیاتی وزارت بهداشت با جدیت پیگیری شود
برنامه جامع عملیاتی وزارت بهداشت با جدیت پیگیری شود

اویاقلیق :طاهر موهبتی  در افتتاحیه  جلسه و نشست  مشترک هیئت‌های امناء دانشگاه علوم پزشکی تبریز و  دانشگاه‌های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی منطقه ۲ آمایشی گفت: هیات امنا در ساختار  وزارت بهداشت، نقش مجلس در دولت را ایفا می‎کنند. وی خاطرنشان کرد:  قانون مرتبط با تاسیس هیئت‌ امنای دانشگاه‌های علوم پزشکی در برنامه‌های چهارم […]

اویاقلیق :طاهر موهبتی  در افتتاحیه  جلسه و نشست  مشترک هیئت‌های امناء دانشگاه علوم پزشکی تبریز و  دانشگاه‌های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی منطقه ۲ آمایشی گفت: هیات امنا در ساختار  وزارت بهداشت، نقش مجلس در دولت را ایفا می‎کنند.
وی خاطرنشان کرد:  قانون مرتبط با تاسیس هیئت‌ امنای دانشگاه‌های علوم پزشکی در برنامه‌های چهارم و پنجم توسعه پیش بینی شده بود و خوشبختانه این مهم امروز به تصویب رسیده و لازم است از ظرفیت‌های این ساختار به نحو احسن استفاده شود.
وی خاطرنشان کرد: در سال اول اجرای برنامه ششم توسعه قرار داریم و در صورتی که برنامه توسعه را به برنامه عملیاتی وزارت بهداشت منجر نکنیم، بسیاری از برنامه‌ها بدون اقدام خواهند ماند.
وی با اشاره به همکاری موثر کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با وزارت بهداشت،‌‌‌‌ از فراهم آوردن زمینه تصویب بیش از ۸۰ حکم در بخش های مختلف حوزه سلامت توسط نمایندگان  مجلس شورای اسلامی در چند سال اخیر خبر داد.
وی با بیان اینکه هنوز نتوانسته ایم از ظرفیت هیات امنا در توسعه دانشگاه‌ها استفاده کنیم، گفت: برنامه عملیاتی در حوزه زمانی شرایط خاصی دارد و امروز در سال اول برنامه ششم توسعه قرار گرفتیم که باید از این فرصت استفاده کنیم.
موهبتی بابیان اینکه در برنامه ششم توسعه به حوزه سلامت توجه ویژه ای شده است، گفت: در بند۱۰ برنامه ششم توسعه پرداخت از جیب مردم به ۲۵درصد کاهش پیدا کرده است.
معاون وزیر بهداشت در ادامه با تاکید بر اینکه دستگاه‌ها به اجرا و تدوین برنامه عملیاتی توجه ویژه ای داشته باشند، گفت: وزارت بهداشت تنها وزارتخانه‌ای است که به برنامه عملیاتی توجه کرده و برای توسعه کشور نیز راهی جز تدوین برنامه عملیاتی نداریم.
وی اضافه کرد: پایش برنامه‌ها در کشور ما، نشان می‌دهد که به عنوان مثال در پایان برنامه به دنبال تصویب آئین نامه‌هایی هستیم که باید در سال اول پیگیری می‌شد، این از جمله مواردی هست که در اجرای برنامه‌ی عملیاتی باید در نظر بگیریم.
معاون وزیر بهداشت همچنین گفت: در تدوین برنامه‌ها باید به این نکته‌ها توجه کنیم، از جمله حساسیت و احساس مالکیت را به برنامه تقویت کنیم بدین صورت که باید برنامه‌ها از دل بدنه کارشناسی بیرون بیاید و اجراکنندگان آن فکر نکنند که برنامه به آنها دیکته شده است.
وی با تاکید بر پایش‌ها و ارزیابی مستمر در طول اجرای برنامه‌ها اظهار کرد: به عنوان مثال در جلسه امروز شاخص‌هایی را در جلسه هیئت امنا تصویب می‌کنیم، باید شاخص‌ها با برنامه‌ها در یک راستا و مرتبط با آن باشد، به عنوان مثال اگر شاخص این است که مرگ و میر کاهش یابد ولی بعد از اجرای برنامه، نتیجه‌ای غیر از این شاخص به دست آمد، یعنی درست عمل نکردیم.
وی با بیان اینکه در اجرای برنامه باید به زمان، کیفیت و هزینه توجه شود، گفت: پس از برنامه ریزی و اجرا باید به پایش برنامه توجه شود و روسای دانشگاه‌ها به آن توجه ویژه داشته باشند.