صدور پروانه حفر برای ۵۲ چاه عمیق در زنجان
صدور پروانه حفر برای ۵۲ چاه عمیق در زنجان

یوسف رضاپور در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در زنجان با اشاره به اقدامات انجام شده برای برداشت بی رویه آب از چاه‌های مجاز در استان زنجان اظهار داشت: برای جلوگیری از اضافه برداشت چاه‌های مجاز شرکت آب منطقه‌ای اقدام به نصب کنتور هوشمند و حجمی بر روی این چاه‌ها، تعدیل پروانه‌های چاه های مجاز، تقلیل […]

یوسف رضاپور در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در زنجان با اشاره به اقدامات انجام شده برای برداشت بی رویه آب از چاه‌های مجاز در استان زنجان اظهار داشت: برای جلوگیری از اضافه برداشت چاه‌های مجاز شرکت آب منطقه‌ای اقدام به نصب کنتور هوشمند و حجمی بر روی این چاه‌ها، تعدیل پروانه‌های چاه های مجاز، تقلیل منصوبات چاه‌هایی که دارای اضافه برداشت بوده و پلمپ برخی از این چاه‌ها در سطح استان نموده است.

وی به تعداد چاه‌های غیر مجاز در استان و اقدامات انجام شده برای جلوگیری از برداشت آب عنوان  کرد: بر اساس آخرین آمار برداری صورت گرفته تعداد چاه‌ها غیر مجاز استان ۷ هزار و ۳۶۹ حلقه و با تخلیه ۳۱۲٫۵ میلیون متر مکعب در سال است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان افزود: شرکت آب منطقه‌ای در پنج سال گذشته اقدام به انسداد چاه‌های غیر مجاز به تعداد یک هزار و ۱۸۷ حلقه با حجم آبدهی ۵۹٫۳۸ میلیون مترمکعب کرده است.

وی با اشاره به اینکه بیشترین مصرف آب در سطح استان در بخش کشاورزی بوده است، تصریح کرد: برای کنترل مصارف کشاورزی شرکت آب منطقه‌‌ای اقدام به تعدیل پروانه‌ها با توجه به اراضی کشاورزی کرده و اقدام به نصب کنتور هوشمند بر روی هر چاه برای کنترل برداشت‌ها می‌کند.

رضاپور با اشاره به وضعیت آبهای زیرزمینی استان گفت: کسری مخازن آب زیرزمینی استان به طور متوسط سالانه به میزان ۱۱۳ میلیون مترمکعب بوده که این میزان باعث به وجود آمدن کسری کل به میزان ۲٫۲ میلیارد مترمکعب شده است.

وی با اشاره به میزان افت سطح آب‌های زیر زمینی در استان افزود: سطح محدوده مطالعاتی در استان نیز در حال افت است به طوری که افت متوسط سالانه سطح آب زیرزمینی استان ۷۷ سانتی‌متر گزارش شده است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان با اشاره به مناطق بحرانی از لحاظ وضعیت آب‌های زیرزمینی عنوان کرد: دشت‌ها و محدوده‌های مطالعاتی کشور به سه حالت آزاد، ممنوعه و ممنوعه بحرانی تقسیم می‌شود که در استان زنجان هیچ یک از دشت‌ها ممنوعه بحرانی نیست ولی به طور کلی سطح آب زیرزمینی در کلیه مناطق استان در حال کاهش است ولی محدوده دشت ابهر با متوسط کاهش سالانه ۱۴۴ سانتیمتر بیشترین کاهش را داشته است.

وی تصریح کرد: مجوز حفر چاه برای مصارف کشاورزی در هیچ یک از مناطق استان صادر نمی‌شود ولی برای سایر مصارف یعنی شرب٬ صنعت و خدمات در چهارچوب و سقف میزان اعلامی توسط وزارت نیرو مجوز تخصیص آب صادر می‌شود.

رضاپور اشاره کرد: از هفت محدوده مطالعاتی در استان زنجان سه محدوده به طور کامل ممنوعه دو منطقه آزاد و دو منطقه به صورت بخشی آزاد و بخشی ممنوعه است و تاکنون هیچ یک از دشت‌های استان در حالت ممنوعه بحرانی قرار نگرفته‌اند.

وی با اشاره به تعداد مجوز‌های صادر شده در سال ۹۵ برای حفر چاه‌های عمیق و نیمه عمیق افزود: در سال ۱۳۹۵ برای ۵۲ چاه عمیق و ۲۳ چاه نیمه عمیق در بخش شرب و صنعت پروانه حفر صادر شده است.