احداث ۹ هزار واحد مسکونی در مسیل‌ها در آذربایجان شرقی
احداث ۹ هزار واحد مسکونی در مسیل‌ها در آذربایجان شرقی

اویاقلیق :اسماعیل جبارزاده عصر امروز در جلسه شورای برنامه‌ریزی استان اظهار داشت: در شهر تبریز و سایر شهرستان‌های استان در اثر مرور زمان و عدم بارندگی، در مسیل‌ها و گذر رودخانه‌های فصلی ساخت و سازهایی صورت گرفته و طبق برآوردی که برای هزینه این مسیرگشایی انجام گرفت با توجه به مجوزهایی که صادر و حق […]

اویاقلیق :اسماعیل جبارزاده عصر امروز در جلسه شورای برنامه‌ریزی استان اظهار داشت: در شهر تبریز و سایر شهرستان‌های استان در اثر مرور زمان و عدم بارندگی، در مسیل‌ها و گذر رودخانه‌های فصلی ساخت و سازهایی صورت گرفته و طبق برآوردی که برای هزینه این مسیرگشایی انجام گرفت با توجه به مجوزهایی که صادر و حق و حقوقی که برای مردم ایجاد شده رقم بسیار بالا است.

وی با بیان اینکه باید از هر بلایی که اتفاق می‌افتد حداکثر استفاده برای رفع معایب و پیشگیری از حوادث مشابه بهره برد، افزود: شاید سال گذشته جو عمومی جامعه و افکار عمومی تا این حد نسبت به دخل و تصرف مسیل‌های رودخانه و معابر طبیعی رودخانه آماده نبود و اگر سال گذشته مسیرگشایی را شروع می‌کردیم با مقاومت‌های بیشتری مواجه می شدیم.

استاندار آذربایجان شرقی تاکید کرد: یکی از مصوبات جلسه باید این باشد که شرکت آب منطقه‌ای مسیرهای رودخانه‌ها را بازگشایی کند و با توجه به حق و حقوق قانونی و غیرقانونی اشخاص همه دستگاه‌های اجرایی موظف هستند با آب منطقه‌ای همکاری کنند؛ ضمن اینکه دستگاه قضایی آماده همکاری با آب منطقه‌ای در اجرای این ماموریت خواهد بود.

این مسئول بر لزوم بازنگری در احکام صادره توسط اداره کل راه و شهرسازی نسبت به ساخت و ساز در مسیل رودخانه‌ها تاکید و اضافه کرد: باید ساخت و سازهایی که بر اساس نظر کارشناسی غیراصولی بود قلع و قمع شود.

جبارزاده اذعان داشت: بالغ بر ۹ هزار واحد مسکونی در مسیل‌ها احداث شده؛ بنابراین مسیرگشایی زمان بر خواهد بود و نیاز به طی پروسه حقوقی دارد؛ با این حال جان هر شهروند آذربایجانی عزیز است و ما با تمام قدرت با متجاوزین به حریم رودخانه‌ها و مسیل‌ها برخورد می کنیم.

وی با بیان اینکه روستای چنار اگرچه یک مورد استثنایی بود ولی می توانستیم جلوی عبور خوردروها را از مسیل رودخانه بگیریم، افزود: دردناک ترین لحظه برای من مواجهه با خانواده‌ای بود که همگی گرفتار سیل شده و جان خود را از دست داده بودند.

استاندار آذربایجان شرقی متذکر شد: هر فردی مجوز عبور غیراصولی می‌دهد باید امروز پاسخگوی تبعات دردناک آن باشد؛ هر چند که امروز دیگر مسئولیتی نداشته باشد و مهمتر از امروز حساب و کتاب روز قیامت و پاسخگویی در پیشگاه خداوند است.

این مسوول در ادامه تصریح کرد: ما در جلسات متعدد از اداره کل هواشناسی استان تشکر می کنیم اما امروز پیش‌بینی‌های این اداره کل برای پیشگیری از حوادث و مدیریت مناسب آنها کافی نیست و باید تجهیزات اداره کل هواشناسی بروزرسانی شود.

وی در عین حال خاطرنشان کرد: هم استانی‌های ما راضی نیستند شهروندان بیش از این دچار خسارت جانی و مالی شوند و این مردم مثل همیشه حامی ما هستند و شرایط را به خوبی درک می کنند.

جبارزاده تاکید کرد: لازم است روستاهایی که در آنها ساخت و ساز غیرمجاز و تصرف بسترها صورت گرفته شناسایی شده و بلافاصه ستاد مدیریت بحران عملیات بازگشایی را در این مناطق انجام دهد.