بازنگری در تصمیم های گذشته ضرورت توسعه  اقتصادی ایران و ترکیه
بازنگری در تصمیم های گذشته ضرورت توسعه  اقتصادی ایران و ترکیه

اویاقلیق :محسن خادم عرب باغی در سومین نشست همکاری های بین بخشی ایران و ترکیه در شهر وان گفت: باید قدم های اساسی و تدابیر موثر برای افزایش روابط اقتصادی ۲ کشور اتخاذ شود. وی افزود: تاکنون ۳۷۵ کارخانه برای رفع نیاز بازار ایران، صادرات به کشورهای هدف و همچنین جلوگیری از واردات در منطقه […]

اویاقلیق :محسن خادم عرب باغی در سومین نشست همکاری های بین بخشی ایران و ترکیه در شهر وان گفت: باید قدم های اساسی و تدابیر موثر برای افزایش روابط اقتصادی ۲ کشور اتخاذ شود.
وی افزود: تاکنون ۳۷۵ کارخانه برای رفع نیاز بازار ایران، صادرات به کشورهای هدف و همچنین جلوگیری از واردات در منطقه آزاد ارس احداث شده است.
عرب باغی افزایش سرمایه گذاری های مشترک و سرمایه گذاری ۱۰۰ درصد ترکیه ای در ایران و ارس را راهکار مناسبی برای افزایش تعامل و روابط اقتصادی بین ۲ کشور ایران و ترکیه اعلام کرد.
وی افزود: خوشبختانه هم دولت ها و هم مردم ۲ کشور علاقمند به افزایش روابط هستند و برای دستیابی به این اهداف بازنگری در تصمیم های گذشته ضروری است.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس ضعف بزرگ تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی ترکیه را تنها هدف قرار دادن فروش عنوان کرد و گفت: سرمایه گذاری در بازار بزرگ و پرمصرف ایران می تواند راهی کم هزینه برای دسترسی به بازار کشورهای حوزه cis باشد.
بر اساس این گزارش، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس به عنوان تنها نماینده مناطق آزاد ایران در این نشست ۲ روزه حضور یافت و برای بهره مندی بیشتر از مزیت ها و فرصت های سرمایه گذاری های مشترک در ارس، با اعضای حاضر در این نشست وارد مذاکره شد.
سومین نشست همکاری های بین بخشی ایران و ترکیه روز سه شنبه و چهارشنبه در هتل هیلتون شهر وان ترکیه و تحت عنوان ‘پروژه ابتکار شرق آناتولی و فرصت هایی برای تجارت ۳۰ تا ۵۰ میلیارد دلار’ برگزار شد.
این نشست مشترک طی روزهای ۵ و ۶ اردیبهشت با همکاری آژانس توسعه شرق آناتولی ترکیه، موسسه مطالعات استراتژیک آسیایی(تاسام) و دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه ایران و با مشارکت مدیران و فعالان اقتصادی ۲ کشور در استان وان برگزار شد.
در این نشست، راهکارهای تعمیق روابط اقتصادی متقابل با حضور سیاست گزاران، سازمان های مردم نهاد، کارآفرینان، بازرگانان و رسانه های ۲ کشور بررسی شد.
گسترش مراودات بین سیاست گزاران و فعالان عرصه اقتصادی نیز از جمله اهداف جنبی این نشست بود.
کارگاه های جانبی این نشست تحت عنوان ‘تجارت خارجی و پشتیبانی’، ‘گسترش گردشگری و نقش استان های مرزی’، ‘نقش رسانه های ایران و ترکیه در توسعه و آینده گردشگری ۲کشور’، ‘سرمایه گذاری و تفاهم در زمینه انرژی و توسعه زیرساخت ها’، ‘دیپلماسی اجتماعی، زبان و آموزش، اقتصاد و روابط ۲ جانبه’ برگزار شد.
نخستین نشست مشترک همکاری های ایران و ترکیه در سال ۲۰۱۴ در شهر وان و دومین دور این نشست نیز در ۲۶ و ۲۷ دسامبر سال ۲۰۱۵ میلادی در تهران برگزار شد.
گفتنی است یک چهارم سرمایه گذاری ها در ارس توسط شرکت های خارجی انجام شده و فعالان اقتصادی ترکیه ای بعنوان بخش عمده سرمایه گذاران خارجی ارس در بخش های مختلف صنعتی در این منطقه فعالیت دارند.
منطقه آزاد ارس با ۵۱ هزار هکتار وسعت به عنوان صنعتی ترین منطقه آزاد ایران مطرح بوده و در چهار محدوده منفصل جلفا (مرز ایران و نخجوان) با ۲۰ هزار و ۵۰۰ هکتار، نوردوز (مرز ایران و ارمنستان) با ۴۱۱ هکتار، محدوده خداآفرین با پنج هزار و ۷۰۰ هکتار و محدوده قلی بگلو (مرز ایران و آذربایجان) با ۲۵ هزار هکتار مجری سیاست ها و ماموریت های اقتصادی تعریف شده است.
خبرنگار: پرویز انصاری – ایرنا