ضعف در تعیین اهداف از مشکلات نظام آموزش است
ضعف در تعیین اهداف از مشکلات نظام آموزش است

اویاقلیق : جعفر توفیقی داریان در یازدهمین همایش ملی ارزیابی کیفیت در نظم‌های دانشگاهی در محل دانشگاه تبریز با بیان این مطلب گفت: دانشگاه‌ها باید به بستری برای اندیشه وری، نو اندیشی و نظریه پردازی با دانش آموختگانی خلاق و نوآور در متن جامعه تبدیل شود. وی تاکید کرد:  نظام آموزش عالی کشوررا باید در […]

اویاقلیق : جعفر توفیقی داریان در یازدهمین همایش ملی ارزیابی کیفیت در نظم‌های دانشگاهی در محل دانشگاه تبریز با بیان این مطلب گفت: دانشگاه‌ها باید به بستری برای اندیشه وری، نو اندیشی و نظریه پردازی با دانش آموختگانی خلاق و نوآور در متن جامعه تبدیل شود.
وی تاکید کرد:  نظام آموزش عالی کشوررا باید در سه جهت از قبیل آینده این نظام در صورت ادامه روند فعلی، در صورت بازنگری در سیاست‌ها و راهبردها و با توجه به تحولات آموزش عالی در جهان بررسی کرد.
وی کیفیت را پر کردن شکاف بین وضع موجود و وضع مطلوب دانست و افزود: رکن اساسی کیفیت هدف گذاری محسوب می‌شود که یکی از مشکلات نظام دانشگاهی، ضعف در تعیین اهداف است.
وی با اشاره به روندهای آموزش عالی در جهان، خاطر نشان کرد: امروزه در جهان افزایش نقش فناوری اطلاعات، شکل گیری پیمان‌های آموزشی، منطقه‌ای و بین المللی، افزایش نقل و انتقال و مبادله تولیدات و خدمات آموزشی، گشایش پردیس‌های دانشگاهی خارج از کشور، افزایش اختیارات دانشگاه‌ها و آزادی علمی، تاثیر فناوری‌های شبکه‌ای بر محیط‌ آموزشی و یادگیری، مواجهه آموزش عالی با تحولات جمعیتی و پدیده مهاجرت، قرار گرفتن دروس دانشگاهی اساتید به طور وسیع بر روی شبکه‌های وب و دسترسی همگانی به یادگیری اتفاق می‌افتد.
توفیقی کاهش گسترش فیزیکی دانشگاه‌ها و افزایش کتابخانه‌ها و آزمایشگاه‌های دیجیتال، محیط‌های یادگیری مشخص شده مبتنی بر فناوری‌های وب، جهانی شدن بازار اشتغال دانش‌آموختگان، غلبه ارزش‌‌های کاربردی به ارزش‌های سنتی، دانشگاه‌های محیط زیست محور، دانشگاه‌های اقتصادمحور، دانشگاه‌های جامعه محور و اجتماعی محور، فراگیر شدن آموزش عالی و افزایش تقاضای دانشگاهی از دیگر روندهای آموزش عالی در جهان عنوان کرد.
وی در بخشی از سخنان خود دیوان سالاری و تصدی گری وزارت علوم در کشور را از آفت‌های کیفیت آموزش عالی نظام دانست.
وی با تاکید بر نظام آموزش عالی ایران گفت: ساماندهی و گسترش آموزش عالی در تعامل نزدیک با جامعه و بازارکار، اهمیت رتبه‌بندی، طبقه بندی و استانداردگرایی در آموزش عالی، بازنگری در روش‌های برنامه‌ریزی آموزشی، ایجاد توازن در توانمندی‌های دانشی، مهارتی و بینشی دانشجویان و دانش آموختگان در ایران از جمله اقدامات ضروری برای بهتر شدن وضع موجود است.
توفیقی ادامه داد: طراحی و استقرار نظام مدیریت جامع کیفیت و تعالی در دانشگاه، برنامه‌ریزی برای بین المللی شدن آموزش عالی، پیوستن به پیمان‌های بین المللی آموزشی و اعتبار سنجی، طراحی و استقرار نهادهای توسعه هیات علمی و توسعه مدیریت، ظهور نسل‌های نوین دانشگاهی همچون دانشگاه‌های کارآفرین، دانشگاه سازگار شونده و دانشگاه نسل سوم را هم باید در نظر گرفت.
وی خاطر نشان کرد: بازنگری در چشم انداز و ماموریت دانشگاه و تعهد به توسعه پایدار دانشگاه و حکمرانی خوب (شایسته سالاری و قانون مداری)، شناخت روندهای جمعیتی و اجتماعی فرهنگی نسل جدید، پاسخ‌گویی به تنوعی از انتظارات نوپدید از دانشگاه همچون اقتصاد مقاومتی، طراحی برنامه درسی نوظهور در محیط‌های چندرسانه‌ای، شکل دادن به جامعه دانش و جامعه شبکه‌ای نیز مهم است.
گفتنی است، یازدهمین همایش ملی ارزیابی کیفیت در نظام‌های دانشگاهی در محل دانشگاه تبریز، ششم و هفتم اردیبهشت سال جاری با حضور جمعی از اساتید دانشگاهی از سراسر کشور برگزار می‌شود.