ابتلا به بیماری و اختلالات روانی در حال افزایش است/۳۵۰۰ بیمار روانی در آذربایجان شرقی تحت پوشش بهزیستی
ابتلا به بیماری و اختلالات روانی در حال افزایش است/۳۵۰۰ بیمار روانی در آذربایجان شرقی تحت پوشش بهزیستی

اویاقلیق : سعید شبسترى ظهر در همایش حمایت طلبی در حوزه سلامت روانی، اجتماعی، به مناسبت هفته سلامت، با اشاره به شعار هفته ملی سلامت با عنوان «زندگی سالم با نشاط و امید» اظهار داشت: جای این شعار هفته ملی سلامت در سال‌های گذشته بسیار خالی بود، بسیاری از رفتارها و کنش‌های ما عکس موضوع […]

اویاقلیق : سعید شبسترى ظهر در همایش حمایت طلبی در حوزه سلامت روانی، اجتماعی، به مناسبت هفته سلامت، با اشاره به شعار هفته ملی سلامت با عنوان «زندگی سالم با نشاط و امید» اظهار داشت: جای این شعار هفته ملی سلامت در سال‌های گذشته بسیار خالی بود، بسیاری از رفتارها و کنش‌های ما عکس موضوع بود، متاسفانه برخی مسائل باعث شد تا بسیاری از امیدها و نشاط‌ها از بین برود، اما به حمدالله طی دو سه سال گذشته بخشی از این مسائل جبران شده اما راه طولانی داریم.

وی با بیان اینکه نشاط اجتماعی که در واقع یکی از مولفه‌های حائز اهمیت در هر جامعه‌ای بوده و بی‌شک عدم و فقدان نشاط اجتماعی منجر به  یاس و ناامیدی و افسردگی است، افزود: با همین نشاط و در واقع ایجاد نشاط و افزایش امید به زندگی، میل به رشد و پیشرفت در هر جامعه‌ای  ایجاد خواهد شد.
معاون سیاسى و امنیتى استاندار آذربایجان‌شرقى، اضافه کرد: همه این مطالب و شعاری که در جهان و کشور به آن اشاره شده، نشان می‌دهد که برخی طبقات اجتماعی در کشور ما از نظر امید و نشاط اجتماعی در سطح پایینی هستند و از این امر فاصله گرفته‌اند.

معاون سیاسى و امنیتى استاندار آذربایجان‌شرقی با تاکید بر اینکه نشاط اجتماعی به عنوان یکی کالای لوکس و تشریفاتی قلمداد نمی‌شود و یک ضرورت و نیاز اجتماعی است، گفت: مهمترین عارضه کاهش امید و نشاط اجتماعی ابتلا به بیماری و اختلالات روانی بوده که سهم آن در جامعه ما در حال افزایش است و طبق آمارهایی که گفته می‌شود بر اساس برخی آمارها ۱۰٫۵ و در برخی آمار دیگر بین ۱۲ تا ۱۴ درصد ذکر شده که در جامعه سهم بیماران روانی بوده و اختلالات روانی که در سال ۲۰۲۰ به ۱۵ درصد یا بیشتر افزایش خواهد داشت.

شبستری، ادامه داد: بر اساس گزارش سازمان  بهداشت جهانی اختلالات روانی جزو ۱۰ علت مهم ناتوانی و از کار افتادگی بوده و افسردگی که در راس اختلالات روانی قرار دارد در کشورهای توسعه یافته و در کشورهای در حال توسعه و کشور ما به یک مشکل عمده تبدیل شده و سلامت عمومی جامعه را تهدید می‌کند سلامتی که سلامت جسمی و روانی و اجتماعی را شامل می‌شود و برخی بیماری‌هایی که به ظاهر جسمی بوده متاثر از مسائل روحی و روانی است.

وی گفت: ما همه به  نوعی درگیر در این مسائل هستیم، با وجود استرس‌ها و عوامل دیگری که در جامعه وجود دارد و حتی تغییراتی که در سبک زندگی و نوع نگرش و رفتارها هست از نظر تغذیه ممکن است تاثیرگذار باشد در افزایش میزان افسردگی‌هایی که در جامعه رخ داد.

معاون سیاسى و امنیتى استاندار آذربایجان‌شرقی، گفت: قطعا ایجاد نشاط و امید در جامعه خطر ابتلا به بیماری‌های روانی را کاهش می‌دهد و از برنامه‌های مهم  دولت تدبیر و امید نیز از بدو تشکیل ایجاد فضای امید و نشاط اجتماعی برای همه گروه‌های جامعه بوده، استرسی که حتی ممکن است در زمینه‌های اجتماعی و  فرهتنگی و سیاسی و اقتصادی وجود داشته باشد.

وی افزود: بخش عمده‌ای از این مسائل به عهده دولت بود تا برای ترمیم تنش‌ها و هیجاناتی که ایجادشده بود دولت کارهای بزرگی را انجام داده و نباید فراموش کنیم که دولت در زمانی تحویل گرفته شوده بود که خیلی از این مشکلات گریبانگیر جامعه بود.

شبستری با بیان اینکه دولت توجه ویژه‌ای به اقتصاد کشور داشته و به حمدلله آرامش و ثباتی در زمینه‌های مختلف در کشور ایجاد و با وجود ناامنی‌های فراوان در منطقه امنیت در کشور برقرار شده است، گفت: از یاد نبرده‌ایم روزی را که قیمت‌ها در کشور در طول روز چند بار تغییر می‌کرد و از نظر بین المللی در چه وضعی تحریم شدیم و کشور در چه وضعیتی قرار گرفت، تحریم‌هایی که ظالمانه بر ملت ایران روا کردند و آثارش شاید باقی مانده و زمان خواهد کشید تا  دولت بتواند سایه اینها را از سر ملت باز کند.

معاون سیاسى و امنیتى استاندار آذربایجان شرقى، گفت: در خصوص توجه به  سلامت عمومی و چه از نظر اجتماعی و چه از نظر فرهنگی و مسایلی که در حوزه سلامت وجود دارد دولت همت ویژه ای کرد و بعد از انقلاب دولت سلامت محور لقب گرفت، خدمات دولت در حوزه سلامت موجب افزایش رضایت مندی مردم شده و پرداختی ها از جیب مردم کمتر شده است.

وی با بیا اینکه تنها بیش از هزار تخت بیمارستای در زمینه بیماران روانی در همین دولت ایجاد شده است، گفت: در حال حاضر ۳ هزار و ۵۰۰ نفر بیمار روانی در استان داریم که تحت حمایت بهزیستی قرار داردند و از خدمات شبانه روزی تا ویزیت در منزل بهره مند شده و حمایت می شود.

شبستری با بیان اینکه امروز برخی‌ها تلاش می‌کنند مردم را ناامید کنند، گفت: از یاد نبرده‌ایم که وضعیت اعتیاد در کشور چگونه بود و امروز به شهری عاری از معتاد متجاهر تبدیل شده، بسیاری از این آرامش‌ها و ثبات ها بار افزایش بیماری‌های روانی را کا‌هش داده و اگر به آن منوال گذشته پیش می‌رفت قطعا وضعیت بسیار بدتر می‌شد.

وی ادامه داد: اینکه مردم احساس کنند با همه سلائق می‌توانند در سرنوشت خود شریک باشند بتوانند انتخاب کنند یکی از نعمت های نظام مقدس جمهوری اسلامی است که به مردم هدیه داشته‌اند تا همه شرکت کنند و در سرنوشت خود سهیم باشند.

معاون سیاسى و امنیتى استاندار آذربایجان شرقى، با بیان اینکه دولت نگاه حصری و به برخی جریانات و گروه‌ها ندارد و همه باید حرف خودشان را بزنند، گفت: در این دولت منتقدان دولت و کسانی که تریبون داشتند و در هشت سال دولت‌های قبلی نتوانسته بودند مجوز بگیرند در این دولت مجوز گرفتند.

وی افزود: دولت اهل هیاهو و کارهای پپولیستی نیست و نمی‌خواهد مردم را ناامید و مایوس کند و امروز امیدوارنه به مسائل نگاه می‌کنیم و البته مردم پای کار هستند و همیشه پشتیبان خدمتگزاران خود بودند و خواهند بود و متاسفیم از اینکه عده‌ای  از این مدت زمات تبلیغات استفاده کرده و شروع به تخریب و سیاه نمایی می‌کنند ای کاش از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های خودشان بگویند نه اینکه تخریب و سیاه نمایی بکنند و آمار و ارقام غلط به خورد مردم بدهند و به دروغ به مردم صحبت‌ها را  با تحریف نقل قول کنند.

شبستری، ادامه داد: همه این‌ها بداخلاقی‌هایی هست که اتفاق می‌افتد، دولت می خواهد کار کند و خودش را خدمتگزار مردم می‌داند و ناامیدی را سم می‌داند و به مصلحت کشور نمی‌داند، چرا که قطعا در سلامت عمومی مردم تاثیرگذار خواهد بود.