میانگین سرانه مصرف ماهی کشور به ۱۵ کیلوگرم می رسد
میانگین سرانه مصرف ماهی کشور به ۱۵ کیلوگرم می رسد

به گزارش اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از خبرنگار مهر، حسین عبدالحی ظهر امروز در سومین جشنواره طبخ آبزیان در شهرستان ارومیه با بیان اینکه هم اکنون بیش از ۶۰۰ گونه آبزیان در سطح کشور تولید می شود اظهارداشت: مصرف سرانه ماهی در دنیا ۲۰ کیلو و در ایران ۱۰ کیلوگرم است درحالی که مصرف […]

به گزارش اویاقلیق (بیداری آذربایجان) به نقل از خبرنگار مهر، حسین عبدالحی ظهر امروز در سومین جشنواره طبخ آبزیان در شهرستان ارومیه با بیان اینکه هم اکنون بیش از ۶۰۰ گونه آبزیان در سطح کشور تولید می شود اظهارداشت: مصرف سرانه ماهی در دنیا ۲۰ کیلو و در ایران ۱۰ کیلوگرم است درحالی که مصرف آبزیان می‌تواند به ارتقاء و توسعه سلامتی کمک کند.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۲۰۰ هزار نفر در صنعت آبزی پروری و صید و صیادی در سطح کشور مشغول فعالیت هستند افزود: در سال گذشته در حدود ۴۰۰ میلیون دلار در حوزه آبزیان صادرات به کشورهای خارجی داشتیم.

معاون توسعه آبزی پروری سازمان شیلات ایران گفت: آرتمیا یکی از برندهای آذربایجان غربی در حوزه آبزی پروری است که امیدواریم با برنامه ریزی های انجام شده و احیای دوباره دریاچه ارومیه شاهد حیات دوباره این آبزی ارزشمند که ارزاوری قابل توجهی در اقتصاد استان دارد، باشیم.

عبدالحی با اشاره به اینکه ایران دارای رتبه اول درپرورش قزل آلا در دنیا است، تصریح کرد: با رشد و توسعه پرورش قزل آلا در طی ۲۰ ساله اخیر زمینه اشتغال برای بیش از ۲ هزار نفر در این حوزه فراهم شده است.

معاون توسعه آبزی پروری سازمان شیلات ایران ادامه داد: آذربایجان غربی جزو استان های پیشرو در تولید قزل آلا و سایر آبزیان در کشور محسوب می شود.

عبدالحی با اشاره به اینکه صنعت شیلات کشور، صنعتی پویا و رو به توسعه است افزود: یکی از اولویت های آبزی پروری، پرورش ماهی در قفس است که مطالعات لازم انجام شده و امیدواریم هرچه زودتر زمینه های رشد این صنعت نیز فراهم شود و همچنین مکانیزه نمودن مزارع و توسعه صادرات و افزایش بازار مصرف آبزیان نیز جزو فعالیت های در دست اجرای سازمان شیلات ایران در برنامه ششم توسعه است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی نیز در این مراسم  با اشاره به اینکه سرانه مصرف آبزیان در استان درحدود ۶ کیلوگرم است گفت: آذربایجان غربی با تولید ۱۷هزار تن انواع آبزیان در بین استانهای غیر ساحلی رتبه اول را در زمینه تولید ماهی در منابع آبهای داخلی به خود اختصاص داده است.

اسمعیل کریم زاده ادامه داد: متاسفانه میزان مصرف ماهی دراستان در مقایسه با سرانه کشوری در حد پایینی است که باید این میزان افزایش یابد چرا که تولید آبزیان در استان بیش از نیاز و مصرف سرانه استان است که باید از طریق افزایش آگاهی مردم از مزایای مصرف این غذای سلامتی توسط رسانه ها و برنامه های آموزشی و ترویجی فرهنگ مصرف آبزیان را در بین مردم استان ارتقا دهیم.

وی با اشاره به فواید مصرف آبزیان و با بیان اینکه ماهی و انواع آبزیان یکی از مواد غذایی سالم است که باید میزان مصرف آن در بین خانواده های ایرانی افزایش یابد، گفت: پیشگیری از فشارخون، کاهش بیماریهای قلبی و عروقی، رشد مغز و سلامت سیستم عصبی جنین و پیشگیری از بیماری های التهابی مفصلی بخشی از مزاید مصرف آبزیان در تامین سلامت انسان است.

کریم زاده با بیان اینکه برای رشد و توسعه تولیدات ماهی در مزارع پرورشی مصنوعی و پرورشگاه های طبیعی برنامه های متنوعی از سوی جهاد کشاورزی استان در نظر گرفته شده است، افزود: توسعه آبزی پروری و تقویت واحدهای موجود، توسعه بازار ها و مراکز عرضه و توسعه مزارع پرورش ماهی در قفس در آذربایجان غربی ازاهم فعالیتهای در دست اجرای مدیریت شیلات استان است.

مدیر شیلات آبزیان آذربایجان غربی نیز در این مراسم با بیان اینکه سرانه مصرف آبزیان در استان در حدود شش کیلوگرم است که در مقایسه با مصرف سرانه کشور که ۱۰ کیلو گرم است خیلی پایین است گفت: امیدواریم برگزاری چنین جشنواره هایی در بالابردن و ترویج فرهنگ مصرف ماهی در بین مردم استان تاثیر گذار و موثر باشد.

معصوم فصیح با اشاره به اینکه دو هزار و ۳۰۰ نفر در ۴۰۸ مرکز و مزرعه تکثیر و پرورش آبزیان استان اشتغال دارن تاکید کرد: آذربایجان غربی دارای آبزیان ارزشمندی چون آرتمیای دریاچه ارومیه و شاه میگوی دراز آب شیرین سد ارس است که تنها از منابع آبی این استان صید و به کشورهای خارجی به ویژه کشورهای اروپایی صادر می‌شود و این استان به لحاظ دارا بودن شرایط خاص جغرافیایی و اقلیمی و ظرفیت های آبی، مستعد آبزی ‌پروری به عنوان یک قطب مهم شیلاتی به ویژه در زمینه تکثیر و پرورش ماهیان سردآبی در سطح کشور است.