چرا صلاحیت یا عدم صلاحیت دبیری برای  شورای شهر مهم است!
چرا صلاحیت یا عدم صلاحیت دبیری برای  شورای شهر مهم است!

اویاقلیق : بعد از صحبت های درگوشی و سربسته در مورد احتمال رد صلاحیت مرد شماره یک حاشیه های ۴ ساله اخیر، یکی از پایگاه خبری تبریز با انتشار سند احراز صلاحیت شهرام دبیری رسما به شایعات پایان داد. در این نوشته به بررسی پیامدهای این احراز صلاحیت خواهیم پرداخت و از این منظر شاید […]

اویاقلیق : بعد از صحبت های درگوشی و سربسته در مورد احتمال رد صلاحیت مرد شماره یک حاشیه های ۴ ساله اخیر، یکی از پایگاه خبری تبریز با انتشار سند احراز صلاحیت شهرام دبیری رسما به شایعات پایان داد.
در این نوشته به بررسی پیامدهای این احراز صلاحیت خواهیم پرداخت و از این منظر شاید برای اولین بار است که بصورت موردی، شهرام دبیری بعنوان محور تحلیل مسائل مهم چند ساله اخیر شورای شهر مورد بررسی تحلیلی قرار می گیرد.
در قانون اساسی برای انتخاب شوندگان از دو جهت شروطی قائل شده است. شروطی ایجابی و سلبی.
داشتن شرایط ایجابی مورد نظر قانون بسیار سهل الوصول بوده و جمع بزرگی از اقشار مختلف مردم می توانند بخت خود را برای عرصه خدمت شهری در انتخابات محلی شهر و یا روستا بیازمایند.
اما در مورد شرایط سلبی که طبیعتا نقش اصلی در احراز و یا عدم احراز صلاحیت کاندیدها دارد باید دقت کرد.
با توجه به قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب سال ۱/۳/۱۳۷۵ که با اصلاحات و الحاقات بعدی در سایت وزارت کشور درج شده است، در ماده ۲۹ از فصل دوم یکسری شرایط سلبی را متذکر شده است که مهمترین آنها به شرح ذیل است:
۱٫ کسانی که به جرم غصب اموال عمومی محکوم شده اند.
۲٫ محکومین به خیانت و کلاه برداری و غصب اموال دیگران به حکم محاکم قضائی
این شرایط سلبی در مورد شهرام دبیری از دو جهت قابل بررسی است :
۱٫ از جهت اثبات محکومیت و داشتن سابقه مجرمیت
۲٫ از جهت بی کفایتی در مدیریت شورای شهر که زمینه ایجاد رانت و اختلاس و هدر رفتن بیت المال شده است
در مورداثبات محکومیت ظاهرا چنین چیزی وجود ندارد و اگر سابقا نیز ایشان محکومیتی داشته فعلا مانعی برای عدم احراز صلاحیت ایشان نگردیده است.
اما در مورد نا کار آمدی و سوء مدیریت ایشان در ریاست مجموعه شورای شهر حرف های بسیاری وجود دارد و نهایتا به سوال مهمی خواهیم رسید که امیدواریم نهاد های ذی ربطی که دبیری را احراز صلاحیت کرده اند پاسخگوی آن باشند.
در مورد شهرام دبیری چند مساله وجود دارد که باید روشنگری شود
۱- در ۴ سال اخیر اتهامات سنگینی علیه ایشان مطرح شده است که نه از سوی مراجع ذی ربط مورد بررسی و تحقیق قضائی قرار گرفت و نه خود دبیری برای رفع این اتهامات اقدامی کرد. سوال اینجاست که اگر مدعیان فساد دبیری حرف شان گزاف بوده، چرا مدعی العموم بخاطر تهمت و افترای آنها و ایجاد جو بی اعتمادی به مسئولین شهری اقدامی نکرده است و اگر اتهامات محلی از اعراب داشته است پس چرا مراجع ذی ربط وقعی بدان نهاده اند؟!
۲٫ بصورت مصداقی در این دو مورد سوالات و ابهامات بسیاری در حیطه عملکرد دبیری وجود دارد:
الف:بالاخره نقش دبیری در ماجرای خانه مشاوران چه بوده؟! دبیری خود از بانیان تاسیس خانه مشاوران بوده و اگر گفته شود که از کارهای رخ داده در آن بی خبر بوده بایستی این سوال را مطرح کرد که اساسا چنین دفتری در بهترین موقعیت شهر و با تابلوی که زیر آن “شورای کلانشهر تبریز” نوشته بوده چه امری باعث غفلت از این پروژه علنی شده است؟!
ب: در ماجرای پروژه تک درخت و نامه سازمان بازرسی و اقدام به آغاز پروژه، با وجودعدم تصویب شورای شهر و ابهامات بسیاری که در این پروژه موجود است، شهرام دبیری در قبال تخلفات رخ داده از سوی شهرداری چه اقداماتی کرده؟!
۴- گاهی اختلاسی رخ می دهد و مشخصا دزد و سارق ماجرا و معاونین و همکاران شناسایی شده و دستگیر می شوند و ضابط قضائی عهده دار احقاق حقوق عمومی و خصوصی شهروندان و یا نهادها و ادارجات و … می گردند. اما اگر یک فرد مسئول با ساده انگاری و یا تعلل مدیریتی منجر به ایجاد فساد در زیر مجموعه خود گردیده و نهایتا باعث ضایع شدن بیت المال مسلمین و موجب بدبینی به نظام گردیده، آیا چنینی فردی مستحق حضور دوباره برای انتخاب شدن و عضویت در همان مجموعه است؟!
شهرام دبیری یک تیپ خاص مدیریتی در سطح مدیران دولتی و غیر دولتی شهر تبریز است که توانسته است در ۱۰ ساله اخیر پیشرفت اجتماعی چشمگیری داشته باشد؛ از همان روزهائی که برای اولین بار در انتخابات شورا نامزد شد و بسیار خرج کرد تا بسیار دیده شود و کسی هم فکر نمی کرد که خرج های نجومی دبیری برای پیروزی در انتخابات شورا در واقع پایه ریزی برای برندی از مدیریت خاصی است که معتقد است هر چیزی پای میز معامله قابل داد و ستد است.
حضور چنین شخصی در سطح مدیریت شهری از آن جهت که هیچ تخصص شهر سازی و یا رشته های مرتبط با مسائل شهری در رزومه دبیری دیده نمی شود ولی با مدیریت خاص خود جوی را ایجاد کرده که برخی اعضای شورا که عنوان متخصص را ید می کشند، همواره در تیم ایشان و تحت مدیریت ایشان معمولا منفعلانه برخورد کرده اند.