افزایش ۱۸ برابری ورودی آب به تالاب قره قشلاق آذربایجان شرقی
افزایش ۱۸ برابری ورودی آب به تالاب قره قشلاق آذربایجان شرقی

اویاقلیق :محمدباقر خانی روز دوشنبه در بازدید از محل تلاقی رودخانه مردق چای و تالاب قره قشلاق افزود: روزانه به طور میانگین ۸۰۰ لیتر آب در ثانیه از ‘قوبی’ محل اتصال رودخانه به تالاب وارد می شود. وی اظهار کرد: در سال آبی ۹۵- ۹۴ تنها سه دهم میلیون متر مکعب آب از رودخانه مردق […]

اویاقلیق :محمدباقر خانی روز دوشنبه در بازدید از محل تلاقی رودخانه مردق چای و تالاب قره قشلاق افزود: روزانه به طور میانگین ۸۰۰ لیتر آب در ثانیه از ‘قوبی’ محل اتصال رودخانه به تالاب وارد می شود.
وی اظهار کرد: در سال آبی ۹۵- ۹۴ تنها سه دهم میلیون متر مکعب آب از رودخانه مردق چای به تالاب قره قشلاق ریخته می شد در حالی که این میزان در سال آبی امسال به ۴/۵ میلیون متر مکعب افزایش یافته است.
فرماندار ملکان با اشاره به اینکه واریز این مقدار آب در سال آبی امسال در مقایسه با سال های گذشته به تالاب قره قشلاق کم سابقه است، یادآوری کرد: این افزایش حجم آب علاوه بر تامین آب سفره های زیر زمینی و احیای تالاب موجب واریز ۵ میلیون متر مکعب آب از طریق تالاب به دریاچه ارومیه نیز می شود.
خانی ادامه داد: مقدار آبی که در روزهای گذشته از طریق رودخانه مردق چای به دریاچه ارومیه ریخته شده است با مقدار آن در سه گذشته برابری می کند.
شهرستان ملکان با ۱۱۰هزار نفر جمعیت در فاصله ۱۵۵کیلومتری تبریز مرکز استان آذربایجان شرقی واقع شده است.
تالاب ‘قره قشلاق’ در ساحل جنوب دریاچه ارومیه مابین شهرستان های بناب و ملکان در فاصله ۱۱۰ کیلومتری جنوب تبریز قرار دارد و به عروس تالاب های شمالغرب مشهور است.
وسعت منطقه قره قشلاق ۴۰ هزار هکتار و اراتفاع آن از سطح دریا یک هزار و ۲۷۰ متر است.
از مراتع اطراف تالاب به عنوان مرتع استفاده می شود و شکار پرنده در آنجا رواج دارد.
منطقه به عنوان شکار ممنوع در مدیریت و حفاظت استان آذربایجان شرقی قرار دارد.
با توجه به سهل الوصول بودن تالاب قره قشلاق، قرارگرفتن آن در بین دو استان آذربایجان شرقی و غربی و وجود گونه های پرندگان زادآور در فصل بهار و تابستان و خوش آب و هوا بودن آن در تابستان می توان گردشگران طبیعت را برای اقامت کوتاه مدت به آن جذب کرد.
پوشش عمده گیاهی تالاب نی و گز می باشد.
خبرنگار: قادر منجی- ایرنا