بهره برداری از نخستین مرکز بی خطرسازی پسماند پزشکی در آذربایجان شرقی
بهره برداری از نخستین مرکز بی خطرسازی پسماند پزشکی در آذربایجان شرقی

اویاقلیق : دبیر کمیته پسماند دانشگاه علوم پزشکی تبریز در جریان بهره برداری از این مرکز با اشاره به اینکه مدیریت پسماند پزشکی اجبار قانونی دارد، گفت: پروانه فعالیت مراکز خدماتی و درمانی از جمله درمانگاه ها و آزمایشگاه ها در صورتی که نسبت به امحای بی خطر زباله های پزشکی اقدام نکنند تمدید نمی […]

اویاقلیق : دبیر کمیته پسماند دانشگاه علوم پزشکی تبریز در جریان بهره برداری از این مرکز با اشاره به اینکه مدیریت پسماند پزشکی اجبار قانونی دارد، گفت: پروانه فعالیت مراکز خدماتی و درمانی از جمله درمانگاه ها و آزمایشگاه ها در صورتی که نسبت به امحای بی خطر زباله های پزشکی اقدام نکنند تمدید نمی شود.
سید اسماعیل هاشمی اقدم با بیان اینکه یکی از معضلات بهداشتی تبریز با راه اندازی این مرکز رفع می شود، اظهارکرد: محیط سالم لازمه شهر سالم است.
وی با اشاره به مزیت های دستگاه های امحای زباله تولید داخل،خاطرنشان کرد: واردات این دستگاه ها به جهت امکان تولید داخلی ممنوع است و بیمارستان های دولتی و خصوص اجازه خرید دستگاه های امحای زباله خارجی را ندارند.
رییس هیات مدیره مرکز بی خطرسازی زباله های پزشکی غیربیمارستانی تبریز هم با اعلام اینکه فاز نخست این مرکز با ظرفیت ۱٫۵ تا ۲ تن در هر شبانه روز آغاز بکار می کند، خاطرنشان کرد: بر اساس اعلام مسوولان محیط زیست در شبانه روز ۳٫۵ تن زباله پزشکی غیربیمارستانی در تبریز تولید می شود.
حامد غفارزاده با بیان اینکه تا کنون به دلیل نبود مرکز خصوصی بی خطرسازی زباله های تبریز برای بی خطرسازی به بیمارستان ها انتقال می یافت، خاطرنشان کرد: بیمارستان ها مجهز به دستگاه های بی خطرساز هستند.
وی با اعلام اینکه برای فاز نخست این مرکز ۳ میلیارد ریال هزینه شده است، معرفی این مرکز به مراکز درمانی و آزمایشگاهی را از طرف دانشگاه علوم پزشکی تبریز خواستار شد.
عفارزاده با اشاره به اینکه دستگاه مورد نیاز این مرکز با مهندسی معکوس در داخل کشور تولید شده است، گفت: کاهش ۸۰ درصدی حجم زباله از ویژگی های این دستگاه است.
وی با اشاره به اینکه زباله های پزشکی غیر بیمارستانی شهر تبریز توسط وسلیه نقلیه ویژه ای به مرکز بی خطرسازی انتقال داده خواهدشد، ادامه داد: پودر به عمل آمده به صورت استریل به مرکز دفع پسماند شهر منتقل می شود.
غفارزاده در پایان از همکاری اعضای کارگروه پسماند استان آذربایجان شرقی در راه اندازی این مرکز تشکر کرد.
مرکز بی خطر سازی زباله های پزشکی غیربیمارستانی تبریز نزدیک مرکز دفن زباله این شهر با همکاری مرکز بی خطرسازی ارومیه ایجاد شده است.
خبرنگار: پرویز انصاری – ایرنا