۱۰۰۰ تخت جدید به تعداد تخت های بیمارستان‌های آذربایجان شرقی اضافه شده است
۱۰۰۰ تخت جدید به تعداد تخت های بیمارستان‌های آذربایجان شرقی اضافه شده است

اویاقلیق : علی تقی‌زادیه دیروز در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت هفته سلامت در تشریح عملکرد سه ساله طرح تحول سلامت اظهار داشت: در عرض سه سال اشغال تخت‌های بیمارستان از ۶۷ درصد به  ۷۵ درصد رسیده و یک‌هزار تخت جدید به تعداد تخت‌های بیمارستان‌های استان اضافه شده است. وی با بیان اینکه میانگین […]

اویاقلیق : علی تقی‌زادیه دیروز در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت هفته سلامت در تشریح عملکرد سه ساله طرح تحول سلامت اظهار داشت: در عرض سه سال اشغال تخت‌های بیمارستان از ۶۷ درصد به  ۷۵ درصد رسیده و یک‌هزار تخت جدید به تعداد تخت‌های بیمارستان‌های استان اضافه شده است.

وی با بیان اینکه میانگین و تعداد ویزیت درمانگاه‌های تخصصی در سال ۹۲ متوسط ماهانه ویزیت بیماران سرپایی ۱۵۰ هزار نفر بوده که الآن ۲۴۱ هزار نفر شده است، افزود:  با افتتاح کلینیک‌های ویژه دانشگاه تا انتهای دولت تدبیر ۱۴ کلینیک افزوده می‌شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز متذکر شد: فعال کردن کلینیک تخصصی و تمام وقت کردن پزشکان باعث شده تا از ۹۲ نفر پزشک به ۳۵۰ نفر برسیم و به تمام بیمارستان تابعه  به هیچ‌وجه اجازه مطب داده نشده که به برکت تاسیس کلینیک تخصصی تعداد ویزیت سرپایی را افزایش دهیم.

تقی‌زادیه خاطرنشان کرد: دو کلینیک در محل بیمارستان اسدآبادی و بیمارستان شهدا افتتاح خواهد شد و که دقیقاً در مناطق محروم شهر برای استفاده تمام اقشار مردمی خواهد بود.

وی با تاکید به اینکه مشکل اصلی در بخش بستری است که با عدم وجود بخش ویژه برای بیماران بدحال بود، افزود: در عرض این سه سال گذشته تعداد تخت‌های ویژه دانشگاهی از ۳۳۷ تخت به ۵۴۰ تخت رسیده مورد و بهره‌برداری قرار گرفته است.

تقی‌‌زادیه افزود:  در بخش  مراقبت‌های ویژه نوزادان با مشکلات زیادی روبه‌رو بودیم و به طوریکه در سال های اخیر  دو  کودک در یک تخت می‌خوابیدند ولی الان از ۶۸ تخت به ۱۰۸ تخت رسیده است و مشکلات عمده حل شده است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز با ابراز اینکه در بیمارستان کودکان NIC نداریم و شایعات در این زمینه صحت ندارد، افزود: همچنین برای NIC بیمارستان الزهرا خیران دست داشتند ولی تجهیز آن تماماً به عهده علوم پزشکی بوده است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز با بیان اینکه در ICU از ۱۶۸ تخت به ۲۷۲ تخت رسیدیم، گفت: با افتتاح ساختمان جدید، پیوند دو برابر خواهد شد و ۴۰ تخت نیز اضافه خواهد شد.

وی به ایجاد بخش مراقبت‌های مادران باردار اشاره و تصریح کرد: از سال ۹۳ به دنبال اجرای طرح تحول سلامت در جهت ایجاد تخت در این بخش بودیم و ایجاد ۶۷ تخت  زایمان طبیعی را رواج دادیم که در حال حاضر  ۳۷ تخت مورد بهره‌برداری قرار گرفته و مابقی در ۶ ماه آینده مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت که  بیمارستان طالقانی پیشرو در این امر بوده  و در بیمارستان الزهرا در حال احداث آن هستیم.

تقی‌زادیه با اشاره به اینکه در عرض سه سال در بیمارستان دانشگاهی درصد سزارین ۱۲ درصد و در کل استان به اندازه هفت درصد تقلیل دادیم، گفت:  فرهنگ مردم برای ترویج زایمان طبیعی بسیار مهم است و برای این منظور ظرفیت سزارین بخش خصوصی را کاهش یافته است.

وی در رابطه با درمان بیماران خاص و تخت‌های دیالیزی گفت: در سال ۹۲ دارای ۱۳۱ تخت دیالیز بودیم که  در حال حاضر به  ۲۹۴ مورد رسیدیم  و البته تعداد بیماران دیالیز خونی از  یک‌هزار و ۲۴۱ بیمار به یک‌هزار و ۳۹۵ رسیده است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز خاطرنشان کرد: در دیالیز هر فرد در سه هفته و چهارساعت تحت درمان قرار می‌گیرد و از این رو کیفیت درمان  بسیار پایین می‌آورد با حمایت خیرین در مرند، چاراویماق، تبریز و میانه تعداد دستگاه‌ها دیالیز افزایش یافته که در حال حاضر ۳۸۸ دستگاه داریم و همچنان در حال توسعه هستیم.

وی تعداد پیوندبیماران کلیوی در سال ۹۵ را  ۸۴ مورد بیان کرد و افزود: با راه‌اندازی ساختمان جدید پیوندها با تعداد بیشتری خواهد شد و همچنین در رابطه با پیوند اعضا از افراد مرگ مغزی از یک مورد به ۲۴ مورد رسیده‌ایم.

تقیزادیه ادامه داد: تعداد پیوند مغز استخوان از صفر به ۱۶ مورد رسیده  و یکی از اتفاقات مهم در حوزه پیوند بوده است و امکان ادامه حیات با تعویض عضو فراهم می شود که البته دانشگاه تبریز در سطح خود در این امر بسیار پایین بود ولی از سال ۹۳ به بعد در بخش پیوند اعضای دانشگاه آماده هستیم تا با ۳۲ تخت و ۱۱ تخت تک اتاقه و ۲۵ تخت ای سی یو در حال خدمت رسانی بوده و بعد از شیراز دومین دانشگاه در این امر است.

وی یادآور شد: در پیوند مغز استخوان ۱۶ پیوند داشتیم و اگر ۸۵ درصد پیوند تا یک سال زنده بماند نشان دهنده موفق آمیز بودن عمل است و نیاز در سال در حدود ۱۰۰ نفر است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز با بیان اینکه تمام پیوندها رایگان صورت می‌گیرد و از حمایت کامل دولت برخوردار است، تصریح کرد: هزینه‌های بعد درمان بالاست و البته قیمت داروها بسیار کاهش یافته و داروهای پیوند نیز کاهش یافته است.

وی خاطرنشان کرد: در بیماری هپاتیت C می‌توان گفت که درمان آن بیش از ۱۰۰ میلیون بود و با ۷ و نیم میلیون با دفترچه رایگان درمان می‌شود ولی درمان بعد از پیوند هزینه‌بر است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز در خصوص نیاز استان به افزایش تخت‌های مراقبت بیماران اعصاب و روان اشاره کرد و گفت: با توجه به کم‌بود تخت‌های اعصاب و روان احساس وظیفه شد تا در بیمارستان‌های عمومی تخت مراقبت از اعصاب و روان نیز ایجاد کنیم و در شهرهای اسکو، بناب، جلفا، بستان‌آباد، میانه بخش روانپزشکی افتتاح می شود و همچنین بیمارستان راضی از ۳۵تخت به ۱۰۰ تخت رسید.