پایتخت تشیع جهان اسلام؛ در تب و تاب بهار قرآن/در تراز خط قرآن
پایتخت تشیع جهان اسلام؛ در تب و تاب بهار قرآن/در تراز خط قرآن

اویاقلیق : شهر تبریز، پایتخت تشیع جهان اسلام این روزها با برگزاری سی و پنجمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز آذربایجان‌شرقی و با شرکت ۴ هزار دانش‌آموز از این استان، میزبان بهترین بندگان خدا است که در بزرگ‌ترین فستیوال معنوی گرد هم آمده‌اند. البته این نکته را نیز نباید از نظر دور داشت و […]

اویاقلیق : شهر تبریز، پایتخت تشیع جهان اسلام این روزها با برگزاری سی و پنجمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز آذربایجان‌شرقی و با شرکت ۴ هزار دانش‌آموز از این استان، میزبان بهترین بندگان خدا است که در بزرگ‌ترین فستیوال معنوی گرد هم آمده‌اند.

البته این نکته را نیز نباید از نظر دور داشت و آن اینکه، شهروندان استان آذربایجان‌شرقی و  در راس آنها شهر تبریز از دیرباز تا به امروز به خاطر توجه خاص به برگزاری آیین‌های مذهبی، اسلامی و عشق اهل بیت (ع)، شهره خاص و عام بوده و هستند و هنوز هم این ارادت افتخار مردم این دیار است، که به پاس خدمات ارزنده و ارادت بی‌شائبه مردم این دیار به اهل بیت (ع)؛ تبریز به عنوان نخستین پایتخت تشیع در جهان اسلام به ثبت میراث معنوی رسیده و به همین نام در منطقه و جهان شناخته می‌شود.

ضیافت بهاری قرآن در آذربایجان

با این وجود، به نظر می‌آید، برگزاری این چنین مسابقات قرآنی برای دانش آموزان با این حجم و گسترده در استان و به خصوص در شهر تبریز نیز به نوعی یادآور احیا و باز‌آفرینى نقش و جایگاه تبریز به عنوان نخستین پایتخت تشیع در جهان اسلام را نشان می‌دهد، که در طول ادوار مختلف این سرزمین؛ پرچمدار مهد تبلیغ و ترویج  فرهنگ و افکار اسلام ناب محمدی به سراسر منطقه و جهان بوده است.

به هر حال آنچه در این خصوص مهم است این است که، قرآن کریم کتابی الهی است که تمسک بدان در کنار عترت گرامی نبی اکرم اسلام (صل الله علیه وآله)، انسان ها را در صراط مستقیم حق، کمال و سعادت، نگه داشته و بدینسان در صورت چنگ زدن به این ریسمان محکم الهی است که می‌توان، مانع از بروز هر گونه انحراف و کج روی در جامعه اسلامی شد.

افزون بر آنچه گفته شد، در ادامه این گزارش با مراجعه و گفت و گو با تنی از نوجوانان، نونهالان و دانش آموزان این عرصه، و اینکه آثار و فواید شرکت در چنین مسابقات و به ویژه تلاوت قرآن و تفکر در آیات آن چقدر در زندگی ما انسانها تاثیر دارد و به سخن دیگر سوال ما از شرکت کنندگان در این مسابقات و محافل این بود، که زندگی ما چگونه و به چه علت با خواندن قرآن زیبا مى‌شود؟

قرآن، سفره بیکران الهی

جعفر محمدی، یکی از دانش آموز شرکت کننده در این چنین مسابقات در گفت و گو با فارس معتقد است: متاسفانه نسل امروز به دلایل مختلف وقت بیشتر خود را در فضاهای مجازی و شبکه های اجتماعی سپری می کنند، و از این رو ضروری است، والدین و به خصوص معلمان قرآن و پرورش مدارس، متولیان مسال فرهنگی و اجتماعی باید فکری اساسی برای هدایت درست نونهالان، نوجوانان و جوانان داشته باشند، که به یقین قرآن بهترین وسیله نسبت به سایر ابزارها است.

وی اضافه می کند: با برگزاری چنین مسابقات و برنامه های قرآنی در طول سال در مدارس و حتی مساجد شهرها می‌توانیم، ضمن منتقل کردن الگوهای اسلامی و قرآنی به این قشر، توطئه‌های مختلف دشمنان را همچنین خنثی کنیم.

زهرا علیپور، دانش‌آموز دیگر شرکت کننده در کلاس درس قرآن نیز در گفت‌وگو با گزارشگر فارس در تبریز می‌گوید: امروزه بسیاری از مشکلات مسلمانان به خاطر فاصله گرفتن از قرآن و آموزه‌های دینی است.

او می‌گوید: قرآن کتاب زندگی و چراغ هدایت انسانها است و نباید این کتاب الهی را فراموش بکنیم و باید همیشه و در همه حال با خواندن چند تا از آیات آن،  در نهادینه سازی ارزش ها و آموزه های قرآنی در جامعه تلاش کنیم.

در تراز خط قرآن

نا گفته نماند، متأسفانه باید این واقعیت تلخ را بپذیریم که در حال حاضر این کتاب الهی و جامعه قرآنی در جامعه ما مورد کم مهری و کم توجهی، واقع شده و از این سفره بیکران الهی آنگونه که شایسته است، بهره برده نمی‌شود.

بنابر این آنچه در این زمینه اهمیت دارد اینکه، قرآن کریم، کتاب راهنمای بشر، با نزول تدریجی در طول مدت ۲۳ سال با یک سبک خاص از زمان نزول آن تا کنون منشا خیرات و برکات الهی بر انسان‌ها بوده و هست بطوری که تدبر و تامل در قرآن و  بهره گرفتن از آیات آن از مهم‌ترین تاکیداتی است که هم در خود قرآن و هم از قول پیامبر اکرم(ص) و ائمه معصومین (ع) بدان اشاره و سفارش بسیار شده است.

محسن یاری دیگر نوجوان تبریزی مصاحبه کننده با خبرنگار فارس در مورد علت حضور روزانه در برنامه ترتیل یک جزء قرآن کریم در مسجد محله خویش می گوید: قرآن کریم بهترین وسیله برای ارتباط با خدواند متعال است و از این رو بنده و خانواده ام با شرکت در گونه مجالس قرآنی و تلاوت آیاتی از قرآن سعی می‌کنیم این ارتباط الهی قطع نشود و در مسیر درست حرکت کرده باشیم.

او ادامه می‌دهد: با حضور در محافل انس با قرآن و تلاوت این کتب می‌توان به آرمش روحی رسید و زندگی را برای خویش و دیگران زیباتر کرد.

زندگی با طعم سبک قرآن

قربان حامدی، جوان فعال دیگر این عرصه هم در این ارتباط در گفت و گو با گزارشگر فارس می گوید: حضور در این محافل به نوعی عبادت تلقی می‌شود و در همین زمینه نیز در آموزه‌های دینی ما تاکید فراوان در شرکت اینگونه برنامه‌ها شده است.وی در ادامه تاکید می‌کند: قرآن برای راهنمائی تک تک بندگان فرستاده شده و با خواند آن می توان راه و سبک زندگی را بهتر آموخت.

نکته قابل تامل در این خصوص اینکه در جامعه اسلامی همگان باید قرآنی باشند. به نطر می آید از جمله علت مهجوریت جامعه قرآنی در نظام اسلامی را کم توجهی به ظرفیت وحدت بخش قرآن مجید، ضعف قانونی در بحث اجرای برنامه‌های قرآنی، نداشتن برنامه‌ریزی صحیح در زمینه فعالیت‌های قرآنی، نداشتن استراتژی حرکت، جدا دانستن جامعه قرآنی از دیگران، فعالیت جداگانه و جزیره‌ای سازمان‌ها و نهادها، عدم ساماندهی مناسب، یکپارچه و هدفمند فعالیت‌های قرآنی، جای خالی جامعه قرآنی در بسیاری از عرصه‌های اجتماعی و سیاسی، کمبود اعتبار و هزینه در این راه، عدم نیازسنجی از سوی مسوولان و فعالان قرآنی، پیگیری اهداف کوتاه مدت، نگاه سطحی به آیات و مفاهیم قرآنی، نبود نیروی انسانی کافی، نداشتن انسجام و همگرایی مؤثر و مثبت بین جامعه قرآنی و …. باید جستجو کرد.

پایتخت تشیع جهان اسلام؛ در تب و تاب بهار قرآن

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش آذربایجان شرقی نیز در این ارتباط گفته که مسابقات دانش آموزی قرآن، عترت و نماز در چهار مرحله آموزشگاهی، منطقه‌ای، استانی و کشوری برگزار می‌شود، که در مرحله آموزشگاهی و منطقه‌ای این مسابقات بیشترین تعداد دانش‌آموز دختر و پسر در تمام مقاطع شرکت کردند که ۴ هزار نفر به مرحله استانی راه یافتند که این روزها مرحله استانی آن آغاز شده است.

طاهر علمی این را هم گفته که مسابقات دانش آموزان دختر از ۲۹ تا ۳۱ فروردین ماه و مسابقات دانش آموزان پسر از ۲ تا ۴ اردیبهشت ماه در ۱۱ رشته در حوزه نماز شامل سه گرایش انشای نماز، احکام نماز و اذان است و در رشته قرآن شامل گرایش های قرائت، ترتیل، مفاهیم، حفظ ویژه و حفظ عمومی است  و بخش عترت شامل نهج البلاغه، صحیفه سجادیه و مداحی در اردوگاه الغدیر برگزار و در نهایت بعد از رقابت دانش‌آموزان در ۱۱ رشته از هر رشته یک نفر به محله کشوری که تابستان امسال برگزار می‌شود راه خواهند یافت.

وی اضافه کرده که رقابت در رشته‌های حفظ و ترتیل در این دوره مسابقات نیز به ترتیب برای دختران و پسران  روز های ۱۲ و ۱۳ اردیبهشت ماه در بقعه سید حمزه شهر تبریز برگزار خواهد شد.

فرجام سخن این که گفتنی‌ها را دانش‌آموزان، فعالان این عرصه و دست اندرکاران گفتند که همه متفق القول بودند که در حال حاضر بسیاری از بدبختی‌ها و مشکلات انسان‌ها و به ویژه مسلمانان به خاطر فاصله گرفتن از قرآن و آموزه‌های دینی است.

گزارش از موسی کاظم زاده – فارس