موزه ادب و عرفان اهر چه زمانی بازگشایی می‌شود؟
موزه ادب و عرفان اهر چه زمانی بازگشایی می‌شود؟

اویاقلیق : خانقاه شیخ شهاب الدین محمود اهری از عرفای بزرگ قرون ششم و هفتم هجری در شهرستان اهر آذربایجان‌شرقی، مجموعه‌ای از نسخه‌های خط، و لوازم مربوط به عرفا و ادبا را در قالب “موزه ادب و عرفان اهر” نگهداری می‌کند که از زمان وقوع زلزله در ۲۱ مرداد ۹۲ به دلیل شکاف برداشتن گنبد […]

اویاقلیق : خانقاه شیخ شهاب الدین محمود اهری از عرفای بزرگ قرون ششم و هفتم هجری در شهرستان اهر آذربایجان‌شرقی، مجموعه‌ای از نسخه‌های خط، و لوازم مربوط به عرفا و ادبا را در قالب “موزه ادب و عرفان اهر” نگهداری می‌کند که از زمان وقوع زلزله در ۲۱ مرداد ۹۲ به دلیل شکاف برداشتن گنبد اصلی، دیگر درش باز نشد.
این موزه در سه سالن مجموعه‌ای از آثار فرهنگی مربوط به ادب و عرفان از دوره صفویه تا قاجار و نیز ابزار و آثار متعدد مربوط به عرفا را در خود داشت.
بیش از چهار سال از آن واقعه هولناک می‌گذرد و قسمتی از خانه‌ها و اماکن زلزله زده بازسازی شده‌اند ولی هنوز هم آن ترک ها بر وجود بقعه شیخ شهاب الدین مانده و منتظر کمک است.
در زمان وقوع بلایای طبیعی همه درگیر مسائل خود می‌شوند؛ غافل از اینکه آثار و نمونه‌های با ارزش گذشته بشریت هم نیاز به توجه و محبت دارد. بازسازی این اماکن در اولویت‌های بعدی قرار می‌گیرد و گاهی تا چندین سال هم باید اثر تاریخی آن ترک را بر وجودش تحمل کند.
مدیر امور موزه‌های آذربایجان‌شرقی ، با بیان اینکه این موزه در سال ۱۳۷۴ در قسمتی از مجموعه شیخ شهاب الدین راه اندازی شده است، تاکید کرد: کتب خطی ، قطعاتی از خطوط خطاطان معروف‌، انواع کشکول و تبرزین از جمله آثار به نمایش درآمده در این موزه است.
مهدی بزاز دستفروش ادامه داد: در زلزله سال ۹۲ به این مجموعه آسیب جدی وارد شد و ترک‌های بزرگی برداشت، به منظور جلوگیری از بروز مشکلات بعدی لوازم و اشیاء اکنون در قسمت دیگر مجموعه شیخ شهاب الدین نگهداری می‌شود.
وی در خصوص آغاز مرمت و استحکام بخشی بنای این موزه گفت: تامین اعتبار برای مرمت بنا در اولویت است و از اواسط اردیبهشت ماه سال جاری عملیات استحکام بخشی آغاز می‌شود.
وی از بازگشایی موزه ادب و عرفان به محض مرمت قسمت های آسیب دیده در روزهای آینده خبر داد.
فرماندار اهر ، از انجام کارهای کارشناسی برای مرمت بنا از سوی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی خبر داد و افزود: قرار شده است تا یکی دوماه آینده بعد از تامین بودجه این گنبد مرمت شود.
سید محمد عابدی در خصوص وضعیت فعلی اشیاء نگهداری شده در موزه، خاطر نشان کرد: به دلیل آسیب قسمت زیرین گنبد، اشیاء موزه از آن قسمت به بخش دیگر و امن‌تری انتقال داده شده‌است و نیروهای امنیتی نیز در محل حضور دارند.
وی یاد آور شد: مصالح زیادی در زیر گنبد انباشته شده است که احتمال ریزش گنید در هنگام تخلیه وجود دارد. امیدواریم بعد از انجام فعالیت‌های عمرانی و مرمت موزه بازگشایی شود.
براساس این گزارش، در هنگام وقوع بلایای طبیعی از قبیل سیل و زلزله، آثار تاریخی به دلیل مقاومت کم و یا عوامل دیگر دچار آسیب جدی می‌شوند که ضروری است مرمت و بازسازی این نشانه‌های زنده تاریخ در کمترین زمان ممکن انجام شود.